Öppna inte luftburken för då kan den skära ihop i mellanreg. Artic cat har lagt ner många timmar på att få den gå tillräckligt fet i mellanreg för de har och är ett problem på denna motor. De går bestycka om förgasarna så man kan köra öppen burk men de kan krävas byte av trottelnålmunstycke och helt annan bestyckning. De finns trådar om dessa moddar på HKS usa forum.Ska nog ta och öppna upp luftburken lite på den oxå, kan vara så att den är för tät så den "chokar" hela tiden. Kan ju inte bli sämre av det iaf. Finns det några bilder på hur den moddning brukar utföras?
Om du är helt säker på att den går fett i mellanreg så justera bränsleskruvarna så den nästan rusar på tomg samt sänk trottelnålarna rör inte luftburken!Men min går ju tok fett i mellanregister så det ser jag inte som ett problem��
Utan tempmätare i någon av piporna skulle jag som sagt inte tordas kapa upp burken för den är noga anpassad i vacum som stämmer mot nålmunstycke och trottelnålar. Med uppkapad burk blir den het i jämn fart 60-120kmt och kan skära ganska fort. De är ett vanligt problem även på sprillans nya skotrar med insprut så de är inte lätt komma förbi detta problem i mellanreg.Såg på amerikanska forum att dom kapar upp väggen mot där den suger upp luft från fotsteget. Då får den ju bara kall luft iaf. Är nått så t jag funderar på att göra isf. Inte kapa upp hål i den ut i motor utrymmet. Sen så är min luftburk fylld av kladdig gegga. Rengjorde den när jag satt i mindre lågfartare och nu efter 10 mil är den lika geggigt, är det normalt? Vad tror du om grövre nålar, sitter 56 där nu, funderar på om man skulle satt dit 58 i stället. För den går ju bevisligen tok fett! Eller tror du på mindre högfartare? Begriper inte varför den ska dra så mkt. Tänkte kolla över drivning och variatorer oxå så det inte är nått som går tungt där.
Kollar man på Mulle performance bromssida så går Panteran rätt ok i bsfc och afr med org 320 i högfart. De enda han bytt är till 27,5 i lågfart. Om du har problem med hög soppa förbrukning så sänk trottelnålarna 2 snäpp.Ok, skotern är helt orginal vad jag vet. Har 27.5 i lågfart och 320 i högfart. Nålarna på mitten. Vet inte vad den svenska bestyckningen är? Har eventuellt kanske tänk mig nått variator kit i framtiden.
Om du har ett tillslag runt 3400varv (osäker på de varvtalet) och ett slutvarvtal med full gas runt 8000-8200varv så har du nog org bestyckning i variatorerna och de är isåfall en lämplig bestyckning för låg bränsleförbrukning. De går ganska bra med org variatorbestyckning.Tack för den infon. Låter nog bestyckningen vara som den är, provar att sänka nålarna så får vi se vad de ger. Jag är lite orolig över att det kanske varit nån byggare bob och härjat runt i variatorerna. Ni kanske har nått tips på en bra variator bestyckning för den här typen av skoter. Eller vad orginal set up är?