Oki. Den rackaren startade ikväll igen. Efter man satt ihop allt. Men den är tom på kylvätska, så den fick bara gå någon sekund. Men jag mätte komp då den var kall. Då var den på 7.1 bar. (Biltema mätare) och på någon tråd jag läste så låg helt nya cfi 800 motorer på 7.8 bar.Nej jag har inge garanti, men spridarna var sönder när jag fick dom andra gången och tredje så låg spridarna på 14ohm.
Har du kollat kompen?
Vet inte om det skiljer nått på cfi4.Tog du upp och titta cylinder riktigt innan du montera ihop och starta igen? Över 8 har då mina cfi2or
Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.Jag kan ha missat något men har du tagit lös cylindern så du sett hela kolven runtom? Jag menar man ser ju sällan repor på en skuren kolv om man bara tittar in i utblås eller insug!
Och hur va de med skärskaderna/revorna vi ser på bilden i cylindern , de såg ju allvarligt ut!?
Och hur va komptrycket på bägge cylindrarna skilde de mycket?
Starta den inte om du inte tagit av cylindern och besiktat?
Ok då blev jag lugn för de lät nästan som du bara skulle tuta o köra utan att ta lös cylindern...Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.
Nej nej Blir nytt. Måste bara veta att skotern går. Ingen lust att byta kolvar och ha kvar grundproblemet till att den nöp Men spåren i kolvarna är väldigt lena de med. Så förmodligen kan reporna vara ganska gamla.Ok då blev jag lugn för de lät nästan som du bara skulle tuta o köra utan att ta lös cylindern...
Med fix kit så antar jag att du menar kiten som schimsar upp cylindern ca 10 mm + nya kolvar. Skit i dessa fix kit. Har provat själv + flera kompisar och blev pga någons tyckande att detta var miraklet övertygade om att miraklet var nära. Samtliga fick bara mer bekymmer. När man sedan resonerar med de som begriper sig så insåg man att man var blåst.Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.
Aha. Tack för tipset Bra med lite feedback från någon som faktiskt testat sakerna Och det var precis sånt kit jag tänkte köpa. Läste en reportage där de fixade upp "skabbräven" och började med att byta till längre kolvar och schimsa upp cylindern just för att original kolvarna tydligen skulle vara för korta. Så här skrev de bla : Detta kit innehåller Wössnerkolvar som är ca 8 mm högre än originalkolvarna med längre kolvkjolar som sägs ska klara påfrestningarna bättre...Med fix kit så antar jag att du menar kiten som schimsar upp cylindern ca 10 mm + nya kolvar. Skit i dessa fix kit. Har provat själv + flera kompisar och blev pga någons tyckande att detta var miraklet övertygade om att miraklet var nära. Samtliga fick bara mer bekymmer. När man sedan resonerar med de som begriper sig så insåg man att man var blåst.
Det blir ju bara jävligt dåligt stöd för kolven av skirten med allt vad det innebär på dessa motorer. Sen var det ju nå kolvar i kitet som krävde ungefär samma behandling som en fågelunge, varmkörning en förmiddag.... har man stängt av motorn en stund så var det inte bara starta å fara iväg för då kan det nypa osv, osv. Nä lägg inga pengar på nåt fix kit är då min åsikt.