Orsak till nyp?

antonl90

Ny medlem
27 sept 2011
4
1
1
Nej jag har inge garanti, men spridarna var sönder när jag fick dom andra gången och tredje så låg spridarna på 14ohm.
Har du kollat kompen?
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nej jag har inge garanti, men spridarna var sönder när jag fick dom andra gången och tredje så låg spridarna på 14ohm.
Har du kollat kompen?
Oki. Den rackaren startade ikväll igen. Efter man satt ihop allt. Men den är tom på kylvätska, så den fick bara gå någon sekund. Men jag mätte komp då den var kall. Då var den på 7.1 bar. (Biltema mätare) och på någon tråd jag läste så låg helt nya cfi 800 motorer på 7.8 bar.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tog du upp och titta cylinder riktigt innan du montera ihop och starta igen? Över 8 har då mina cfi2or
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Sv: Re: Orsak till nyp?

Tog du upp och titta cylinder riktigt innan du montera ihop och starta igen? Över 8 har då mina cfi2or
Vet inte om det skiljer nått på cfi4.
Som jag skrev i ett tidigare svar här så var det lite repor på kolvarna. Men inga på cylindrarna. Så jag ska beställa cfi fix kitet till den om den fungerar nu. Byter inte kolvarna innan den verkar gå som den ska :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Sv: Re: Orsak till nyp?

Jag kan ha missat något men har du tagit lös cylindern så du sett hela kolven runtom? Jag menar man ser ju sällan repor på en skuren kolv om man bara tittar in i utblås eller insug!
Och hur va de med skärskaderna/revorna vi ser på bilden i cylindern , de såg ju allvarligt ut!?
Och hur va komptrycket på bägge cylindrarna skilde de mycket?

Starta den inte om du inte tagit av cylindern och besiktat?
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Sv: Re: Orsak till nyp?

Jag kan ha missat något men har du tagit lös cylindern så du sett hela kolven runtom? Jag menar man ser ju sällan repor på en skuren kolv om man bara tittar in i utblås eller insug!
Och hur va de med skärskaderna/revorna vi ser på bilden i cylindern , de såg ju allvarligt ut!?
Och hur va komptrycket på bägge cylindrarna skilde de mycket?

Starta den inte om du inte tagit av cylindern och besiktat?
Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Sv: Re: Orsak till nyp?

Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.
Ok då blev jag lugn för de lät nästan som du bara skulle tuta o köra utan att ta lös cylindern...
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Sv: Re: Orsak till nyp?

Ok då blev jag lugn för de lät nästan som du bara skulle tuta o köra utan att ta lös cylindern...
Nej nej :) Blir nytt. Måste bara veta att skotern går. Ingen lust att byta kolvar och ha kvar grundproblemet till att den nöp :) Men spåren i kolvarna är väldigt lena de med. Så förmodligen kan reporna vara ganska gamla.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Re: Orsak till nyp?

Båda cylindrarna var på 7.1 bar enligt en biltema komp provare. Skilde inget alls mellan cylindrarna. Kolvarna är repiga på in och utsug sidan. Men är Inga skador alls i cylindrarna. Kanske är sotränder eller nått som syns på bild. Men du känner absolut ingenting med fingrarna i cylindrarna. Men ska som sagt skicka efter nya kolvar med cfi fix kit och en variator avdragare så jag kan lyfta ur motorn och även demontera de nedre spridarna.
Med fix kit så antar jag att du menar kiten som schimsar upp cylindern ca 10 mm + nya kolvar. Skit i dessa fix kit. Har provat själv + flera kompisar och blev pga någons tyckande att detta var miraklet övertygade om att miraklet var nära. Samtliga fick bara mer bekymmer. När man sedan resonerar med de som begriper sig så insåg man att man var blåst.

Det blir ju bara jävligt dåligt stöd för kolven av skirten med allt vad det innebär på dessa motorer. Sen var det ju nå kolvar i kitet som krävde ungefär samma behandling som en fågelunge, varmkörning en förmiddag.... har man stängt av motorn en stund så var det inte bara starta å fara iväg för då kan det nypa osv, osv. Nä lägg inga pengar på nåt fix kit är då min åsikt.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Sv: Re: Orsak till nyp?

Med fix kit så antar jag att du menar kiten som schimsar upp cylindern ca 10 mm + nya kolvar. Skit i dessa fix kit. Har provat själv + flera kompisar och blev pga någons tyckande att detta var miraklet övertygade om att miraklet var nära. Samtliga fick bara mer bekymmer. När man sedan resonerar med de som begriper sig så insåg man att man var blåst.

Det blir ju bara jävligt dåligt stöd för kolven av skirten med allt vad det innebär på dessa motorer. Sen var det ju nå kolvar i kitet som krävde ungefär samma behandling som en fågelunge, varmkörning en förmiddag.... har man stängt av motorn en stund så var det inte bara starta å fara iväg för då kan det nypa osv, osv. Nä lägg inga pengar på nåt fix kit är då min åsikt.
Aha. Tack för tipset :) Bra med lite feedback från någon som faktiskt testat sakerna :) Och det var precis sånt kit jag tänkte köpa. Läste en reportage där de fixade upp "skabbräven" och började med att byta till längre kolvar och schimsa upp cylindern just för att original kolvarna tydligen skulle vara för korta. Så här skrev de bla : Detta kit innehåller Wössnerkolvar som är ca 8 mm högre än originalkolvarna med längre kolvkjolar som sägs ska klara påfrestningarna bättre...

Sen har man ju läst på tusen forum om att original kolvarna bara klarat typ 250 mil sen har dom slagit i flisor för att de varit rangliga då de är så korta... Men jag har som sagt ingen aning själv.

Men som sagt. Bra med feedback från någon som verkligen testat kitet.