Trimma skoter?

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Hej!
Har en Yamaha sx viper 700 triple -02 och undrar hur man skulle kunna få ut mer kraft ur den (trimma den) och jag har aldrig trimmat något så vet ej hur jag ska bära mig åt?? :(
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.168
148
63
Säfsen
Världens tristaste svar kommer här!

Använd alla de pengar du har tänkt att använda för att trimma din motor, på att istället köpa delar för att renovera variatorerna, eller rent av köpa nya variatorer. Köp nya Engans- eller Öhlins-dämpare fram och i boggien....
Sedan tar du de där extra slantarna för oförutsedda utgifter, som du vet alltid kommer, och så byter du lager på variatoraxeln, drivaxen och i alla boggiehjul. Toppa sedan det med nya slides och styrstål.

Kan du sedan komma på något sätt att lätta den överviktiga skotern, så är det också ett sorts trim.

Jag lovar dig att det är mera värt och kommer att ge dig mer "bang for the buck" än att porta cylindrar och skaffa högljudda pipor.

Har du som du säger aldrig trimmat en tvåtaktare, så är det nog bra att börja med att läsa på lite istället för att fråga om diverse lösa råd. Att läsa A Graham Bells bok Two-Stroke Performance Tuning ger en mycket bra förståelse för trimning.
 
Reactions: Elias_jämtland

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Världens tristaste svar kommer här!

Använd alla de pengar du har tänkt att använda för att trimma din motor, på att istället köpa delar för att renovera variatorerna, eller rent av köpa nya variatorer. Köp nya Engans- eller Öhlins-dämpare fram och i boggien....
Sedan tar du de där extra slantarna för oförutsedda utgifter, som du vet alltid kommer, och så byter du lager på variatoraxeln, drivaxen och i alla boggiehjul. Toppa sedan det med nya slides och styrstål.

Kan du sedan komma på något sätt att lätta den överviktiga skotern, så är det också ett sorts trim.

Jag lovar dig att det är mera värt och kommer att ge dig mer "bang for the buck" än att porta cylindrar och skaffa högljudda pipor.

Har du som du säger aldrig trimmat en tvåtaktare, så är det nog bra att börja med att läsa på lite istället för att fråga om diverse lösa råd. Att läsa A Graham Bells bok Two-Stroke Performance Tuning ger en mycket bra förståelse för trimning.
Tack så mycket! Väldigt bra och lätt att förstå vad du menar! Sitter redan Öhlins överallt så är väll bara att fixa allt annat. :)
Sen känns det lite tryggare än att porta då jag inte vill råka göra min skoter till en SKROTER för jag har förstått att den inte bara är att slipa upp allting och hoppas på det bästa.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.168
148
63
Säfsen
Härligt med Öhlinare :)
Kanske du kan lämna in dem på renovering? Gör en otrolig skillnad, speciellt om de som sitter på kanske har gått 10-15 år sedan de fick översyn sist.
Sedan så har du en fantastiskt fin motor i trippeln ;)

Är skotern fin och du har råd, så behåll den när du ska byta till nästa skoter.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Som regel det första (absolut första) du ska göra är att renovera variatorerna (byt ALLA bussningar, glidklackar etc) som nämnts innan, och såklart göra rent skivorna och släng på en ny rem.

Sen har du såklart dämparna, som gör en ENORM skillnad i hela körglädjen såsom kurvtagning och hur skotern hanterar gupp osv om dom är fräsha och nyrenoverade, vilket innebär att skotern blir betydligt lättare att hantera i högre tempo och även i terrängen så att säga.

Finns det mera pengar i budgeten efter det så är SLP pipor ett måste till en viper i mitt tycke, då dessa gör under på denna motor, MEN det är enormt viktigt att du bestyckar in förgasarna till större munstycken annars kommer motorn
kasta in handduken ganska fort.

Är ganska vanligt tyvärr att folk köper pipor till dessa maskiner och fullständigt skiter i att bestycka om förgasarna, som av uppenbarliga skäl då havirerar, då 30 extra hk behöver sås för att kyla kolvar etc som dom ska.

Har ju florerar en massa rykten genom åren hur pipor ska förstöra dessa motorer, men jag kan då garantera att 8 av 10 utav dessa mortorer har körts med original bestyckning (eller dålig) som lett till haveri.

Jag hade en 04 mountain som jag satt slp pipor på och gick ifrån 115hk till 144hk i bromsbänken.
Börja med 165mj, 47pl och arbeta dig neråt tills du hittar en fin färg på stiften (rekomenderar inte att gå under 160mj utan bromsbänk).

I min mening är det ett big NONO att porta en yamma trippel.
 
Reactions: mas

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Härligt med Öhlinare :)
Kanske du kan lämna in dem på renovering? Gör en otrolig skillnad, speciellt om de som sitter på kanske har gått 10-15 år sedan de fick översyn sist.
Sedan så har du en fantastiskt fin motor i trippeln ;)

Är skotern fin och du har råd, så behåll den när du ska byta till nästa skoter.
För att stoppa i motorn i en annan skoter menar du? Typ en Mountain eller nå kul?
 

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Sen undrar jag också en till grej! Jag och min kompis satt och pratade med en kille som min kompis känner och jag tog upp det med att kunna dra upp dem på mattan då Det verkar roligt och han sa att man kunde ta bort några klossar i boggin för att kunna förenkla detta. Är det värt för att kunna leka lite extra?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.168
148
63
Säfsen
För att stoppa i motorn i en annan skoter menar du? Typ en Mountain eller nå kul?
Nej, jag menade hela skotern. Att om den är i fint skick och du har råd, så behåll den när det är dags för dig att uppgradera till nyare maskin.

(jag ser nu när jag läser min text, att det är lättare att tolka på ditt sätt än hur jag menade :D )
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sen undrar jag också en till grej! Jag och min kompis satt och pratade med en kille som min kompis känner och jag tog upp det med att kunna dra upp dem på mattan då Det verkar roligt och han sa att man kunde ta bort några klossar i boggin för att kunna förenkla detta. Är det värt för att kunna leka lite extra?
På en proaction boggie kan man ta bort de undre plastbrickorna i kopplingsstagen eller helt ta bort stagen för att frikoppla den, men då ska du sätta i en blatarem i saxen så den inte vänder och går sönder.

har nån bild på frikopplingen i nån gammal tråd jag hade, ska se om jag hittar den.

Fördelar: den reser lätt (om det nu är en fördel)
nackdel: den blir riktigt otäck efter led i högt tepo
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Som regel det första (absolut första) du ska göra är att renovera variatorerna (byt ALLA bussningar, glidklackar etc) som nämnts innan, och såklart göra rent skivorna och släng på en ny rem.

Sen har du såklart dämparna, som gör en ENORM skillnad i hela körglädjen såsom kurvtagning och hur skotern hanterar gupp osv om dom är fräsha och nyrenoverade, vilket innebär att skotern blir betydligt lättare att hantera i högre tempo och även i terrängen så att säga.

Finns det mera pengar i budgeten efter det så är SLP pipor ett måste till en viper i mitt tycke, då dessa gör under på denna motor, MEN det är enormt viktigt att du bestyckar in förgasarna till större munstycken annars kommer motorn
kasta in handduken ganska fort.

Är ganska vanligt tyvärr att folk köper pipor till dessa maskiner och fullständigt skiter i att bestycka om förgasarna, som av uppenbarliga skäl då havirerar, då 30 extra hk behöver sås för att kyla kolvar etc som dom ska.

Har ju florerar en massa rykten genom åren hur pipor ska förstöra dessa motorer, men jag kan då garantera att 8 av 10 utav dessa mortorer har körts med original bestyckning (eller dålig) som lett till haveri.

Jag hade en 04 mountain som jag satt slp pipor på och gick ifrån 115hk till 144hk i bromsbänken.
Börja med 165mj, 47pl och arbeta dig neråt tills du hittar en fin färg på stiften (rekomenderar inte att gå under 160mj utan bromsbänk).

I min mening är det ett big NONO att porta en yamma trippel.
Jag är mycket nyfiken på varför man inte ska porta en Yamaha trippel?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja för en som dig Boost, som verkligen vet vad han gör, kan med största sannolikhet få en sån att gå riktigt bra på alla 3 efter 40 repor med massa tuning och stiftläsning och allt vad det innebär. ;)

men för en vanlig dödlig eller som trådskaparen själv skriver "-jag har aldrig trimmat något så vet ej hur jag ska bära mig åt?? " kommer spendera en hel säsong (eller mer) bara att få den att gå som den ska efter han fått den portad, så igen "-I min mening är det ett big NONO " av olika skäl.

Och dessutom går vipermotorn så pass bra och är stark utan att behöva göra ingrepp i cylindrar och block, så en portning kommer kosta MYCKET mer än det smakar (är väl så på alla motorer iof), men som sagt det är vad JAG tycker och jag hävdar inte att det skulle vara det "rätta" på något vis. :cool:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ja för en som dig Boost, som verkligen vet vad han gör, kan med största sannolikhet få en sån att gå riktigt bra på alla 3 efter 40 repor med massa tuning och stiftläsning och allt vad det innebär. ;)

men för en vanlig dödlig eller som trådskaparen själv skriver "-jag har aldrig trimmat något så vet ej hur jag ska bära mig åt?? " kommer spendera en hel säsong (eller mer) bara att få den att gå som den ska efter han fått den portad, så igen "-I min mening är det ett big NONO " av olika skäl.

Och dessutom går vipermotorn så pass bra och är stark utan att behöva göra ingrepp i cylindrar och block, så en portning kommer kosta MYCKET mer än det smakar (är väl så på alla motorer iof), men som sagt det är vad JAG tycker och jag hävdar inte att det skulle vara det "rätta" på något vis. :cool:
Ok de va så du tänkte och de har du rätt i de blir dyrt om ts ska leja bort portningen och toppbearbetning. Och om han inte har bestyckningsvana måste han bestycka den i bänk. En bra portning med toppjobb och bänkkörning kan ge 10hk på denna maskin men de blir minst 1000kr hästkraften!! Lägg därtill trimpipor som är ett måste. Jag har glömt bort om srx 700 org pipor passar detta chassi`?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Forskade i det då jag hade min viper och efter utsago skulle den yttre pipan ta i huven och burken passar inte i buken, så om det funkar eller inte låter jag vara osagt då jag köpte slp ist :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Forskade i det då jag hade min viper och efter utsago skulle den yttre pipan ta i huven och burken passar inte i buken, så om det funkar eller inte låter jag vara osagt då jag köpte slp ist :)
Stämmer bra Undie, jag gjorde samma efterforskningar när jag hade min Viper Mtn, och fick samma svar. Pratade med en firma, minns inte vilken dock.
Behöll min original utom ett variatorkitt. Trevlig motor det där, kan sakna maskinen lite nu och då.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
https://totallyamaha.com/
Finns mycket att läsa på den här länken.
Reedspacer , ta bort ett lager på topplocks packningen och ljuddämpar modden är tre billiga moddar. Som funkar bra.

Bästa modden är dock fräscha variatorer, med ev ett kitt.
 

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Som regel det första (absolut första) du ska göra är att renovera variatorerna (byt ALLA bussningar, glidklackar etc) som nämnts innan, och såklart göra rent skivorna och släng på en ny rem.

Sen har du såklart dämparna, som gör en ENORM skillnad i hela körglädjen såsom kurvtagning och hur skotern hanterar gupp osv om dom är fräsha och nyrenoverade, vilket innebär att skotern blir betydligt lättare att hantera i högre tempo och även i terrängen så att säga.

Finns det mera pengar i budgeten efter det så är SLP pipor ett måste till en viper i mitt tycke, då dessa gör under på denna motor, MEN det är enormt viktigt att du bestyckar in förgasarna till större munstycken annars kommer motorn
kasta in handduken ganska fort.

Är ganska vanligt tyvärr att folk köper pipor till dessa maskiner och fullständigt skiter i att bestycka om förgasarna, som av uppenbarliga skäl då havirerar, då 30 extra hk behöver sås för att kyla kolvar etc som dom ska.

Har ju florerar en massa rykten genom åren hur pipor ska förstöra dessa motorer, men jag kan då garantera att 8 av 10 utav dessa mortorer har körts med original bestyckning (eller dålig) som lett till haveri.

Jag hade en 04 mountain som jag satt slp pipor på och gick ifrån 115hk till 144hk i bromsbänken.
Börja med 165mj, 47pl och arbeta dig neråt tills du hittar en fin färg på stiften (rekomenderar inte att gå under 160mj utan bromsbänk).

I min mening är det ett big NONO att porta en yamma trippel.
Lär man bara byta huvudmunsycket?? Eller lär man byta massa grejor för ett det inte ska haverera med slp pipor? Vart får man tag i dessa pipor och är det värt att kombinera med sånt här big bore kit/mod?
 
Last edited: