Kolvbyte Boodocker 800 E-TEC -13 - köpa på ebay

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Behöver byta kolvar efter ett ras,
I det här kitet är det packning med, passar den till min Boodocker 800 E-TEC -13, eller ska jag bara köpa kolv kittet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag fattar det som allt ska passa men jag kan ju fatta fel. Du har valt stenbra kolvar ivf ev bästa kolvarna på marknaden.
Men låt höra vad som rasat och vad de berodde på.
 
Reactions: Ason

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tackar, hade hoppats på ditt svar,
Har gått på dina rekommendation ang kolvarna i en annan tråd, köper nog inte med packningsatsen om det är osäkert kort,
Kostar inte så mycket mer här hemma.

ca 650 mil och har skrutit på mag sidan,
Orsak är lite svårt att säga,
I lördags efter en tur parkerade jag så baken stod mot sjön, vinden låg på och en del snö,
på morgonen när jag skulle starta så var hela variatorn full i snö och slirade på remmen,
fick skotta ur och torka remmen sen rörde den på sej, men var lite seg på gasen, ibland svarade den inte alls,
men efter ett tag så gick den som vanligt och gick att köra.
sen på EM lastade jag på släpet och körde hem, väl hemma skulle det bli en tur till macken, gick bra men blev tvärnit.
märkte inte av något konstigt innan, olja fanns och kylarvätska, ingen hög temp.
Kan kanske ha krupit in snö alt. smält snö på olägligt ställe?

Blir att skicka cylindern på nikasil lagning och och ett kolvkitt,

Är det något annat man borde göra/kontrollera?

Edit:
Blir billigare att köpa packningsatsen här ser jag:
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Har du kollat vad brp originalpackningar kostar. Har för mig att de kostade knappt 1000spänn. Då vet du att den passar bra. Jag tog sånna ifjol när jag renoverade min 800 etec.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Brp original
420893500 (Gasket Set Engine) 2390kr
420893505 (Gasket Set Cylinder) 1590kr.

= dyrt

Har själv i alla år jag skruvat ihop nån motor använt mig av winderosa packningar, som fungerar utan som helst problem, och passformen skulle jag vllja påstå är 100%, har inte till dagens datum hittat en packning som inte har haft exakta passform.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ang skärningen så måste du hitta felet innan start annars skär den omg! Har du kollat insugsgummi mellan insprutsspjäll och vevhus för sprickor? Bryt o bänd i gummit för att leta sprickor. Om du inte hittar någ bov där måste spridarna lämnas in för check att de är rena och flödar som de ska. Och är de inte det så kan oljeförsörjningen till den sidan va felande på någ vis typ ett oljemunstycke som de kommit skräp i. Ja du förstår inte lätt med andra ord.
Om du tar kort på cylindern,, toppen ,,kolven så vi får se hur spolbilder ser ut på kolvtopp och inv topplock samt hur skärskaderna ser ut så ger de en vink om de va bränslerelaterat eller oljerelaterat fel.
Jo just tror du att de kan ha kommit in snö i luftburken ,,jag funderar på snöskärning. Är luftburken moddad på någ vis eller har du tagit bort någ snöfilter eller kåpa ja du fattar.
 
Reactions: Ason

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
återkommer med kort på prylarna,
inget är moddat på maskinen,
vart kan man lämna in spridarna för kontroll?
Vad är det som behövs, är det sotningsats och packningssats?
vad är skillnaden?
och den jag länkade till, vilket av orginalnr ersätter den?

Brp original
420893500 (Gasket Set Engine) 2390kr
420893505 (Gasket Set Cylinder) 1590kr
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Så här ser det ut, Hoppas att upplösningen är bra nog, annars får jag dela dom från gdrive eller nåt istället.
pratat med en bekant, och fått en bedömning, återkommer med den,
vad är eran?


2797027973279712797227974279752797627977
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ser ut som en spridare lagt av väldigt plötsligt för den skurena cylindern har i grund o botten bra spolbild men de ser ut som den tappat soppa plötsligt och de blivit spikning. Alt till spridarfel skulle kunna va trasigt insugsgummi .Skicka in spridarna till någ stor biltrimfirma hör med pure-pf.com/wp_new/?page_id=104 dee bör kunna guida dig till rätt ställe eller så gör dem det.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Har du kollat upp så att veven är OK? Jag skulle ju bara byta kolvar på min i förebyggande syfte på en motor som gick som en klocka. Jag mätte av en slump upp veven på vevtappen på primärsidan bara för att jag hade utrusning för att göra det och fick ju en obehaglig överraskning. Den var utanför spec så jag lämnade in för riktning men de upptäckte ju allehanda fel. Det var lager som var slut, något var tomt på fett och en vevtapp var det dålig presspassning på så det blev en utbytesvev med nya lager på. Det fanns inga indikationer på detta innan jag mätte upp vevtappen.

Kolvarna som jag skulle byta ut var ju faktiskt inom toleranserna. Däremot tror jag att den kan ha fått en kolv bytt tidigare eller så har de stora toleranser från fabrik för kolvarna hade 7 grams skillnad i vikt och jag vet inte vilka toleranser en 2 taktare bör ha men på en bilmotor vill man ju gärna vara inom 1 gram. SPI-kolvarna jag satte i hade under 1 gram i skillnad. Maskinen går fortfarande bra efter drygt 1 år och drygt 100 mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ett tips till alla som kör insprutare kör på spridarrengöring hela tiden dock inte akuta vers. Speciellt e-tec som har sprutmunstycket på värsta tänkbara ställe där de både är glödhett och sot bör köras på i mitt tycke bästa medlet Triboron borpulver för den håller verkligen rent hus för bor används i de flesta dyrare fyrtaktstoljer för att just hålla ren och ge mindre friktion.
Förut kallades detTriboron drivmedelsförstärkare men de har av någ underlig dum anl ändrat namn till Fuel formula.
Jag har ju kört detta sedan de först började säljas för 10 tal år sedan både i skotern hojen Fyrtakts insprut båtmoterer och bil samt diesektraktorn. Och jag kan garantera era motorer kommer gå bättre så ni tillockmed ser det på varvräknaren efter någon tank körd med rel hård inblandning. Spridarna kommer mest troligt aldrig lägga av för de blir en hård glatt yta på alla metallytor som jobbar i hög värme. Rost är ett minne blott bor är skitbra som rostskydd.
Jag har flera tusen mil körda på detta medel i min KTM sm 990 och bilar och spridarna funkar skitbra med detta medel.
Jag orkar inte ens förklara hur bra de är för resten av motorn men de kan man googla.

triboronproducts.com/sv/product/fuel-formula-konsument-copy/
 
Reactions: Lindgren - BD

Rundvikarn

Välkänd medlem
Har du kollat upp så att veven är OK? Jag skulle ju bara byta kolvar på min i förebyggande syfte på en motor som gick som en klocka. jag vet inte vilka toleranser en 2 taktare bör ha men på en bilmotor vill man ju gärna vara inom 1 gram.
På min -62 bubbla skilde det 34 gram mellan tyngsta och lättaste kolv+stake då jag rev den ....
Blev en viss skillnad då bitarna var inom grammet .
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
På min -62 bubbla skilde det 34 gram mellan tyngsta och lättaste kolv+stake då jag rev den ....
Blev en viss skillnad då bitarna var inom grammet .
Ja original är inte bubblamotorn mycket att hurra för. De har ju i bästa fall 50 hk och varvar 4-5000rpm men det är ju inga problem med mestadels orignalgrejer att öka effekten 100% eller mer men då måste man ju se till att allt är viktjusterat och balaserat. Vips så tar de och varvar betydligt högre och och blir riktigt roliga. (JPM tog ju ut 195hk ur en 1604cc motor med i princip bara originaldelar men mycket lättare kolvar och annan kam bara för att visa att det gick, finns på youtube. Varvar som en motrcykelmotor)

Jaja, det står massor om detta i andra forum. Sorry för att det blev OT. Men om vi återgår till en 800 e-tec så är den ju en formel 1 motor i jämförelse och behöver ha allt inom toleranserna. Eftersom veven är ett problemområde på den motorn och att de blir skeva och obalanserade så blir det ju inte sämre av att ha så lite avvikelser som möjligt mellan kolvar mm.

Har du någon bra repmanual? Jag köpte en manual på techspark online för typ 130 kr och den var till stor hjälp just med toleranser mm. Rekommenderas!

Jag har några nya original cylinderfotspackningar kvar om du behöver (de skickar med flera olika då de är olika tjocka i packningssatserna. Packningen som sitter där original har den massa hål stansat som anger hur tjock den var. Man måste dock mäta in hur tjock den ska vara speciellt om man byter kolvar till ett annat märke för det kan skilja lite. Jag hamnade lite utanför toleransen så att den blev någon hundradel för tjock. Dock så var den tunnare packningen för tunn och det scenariot har jag testat på just en hårt trimmad bubblamotor och det slutade med en smäll, ett stort eldklot bakom bilen och en totalhavererad motor med en vevstake genom blocket...det vill jag inte göra om:) )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ett tips om man köper nya kolvar sätt ihop nya och gamla kolven med varandra i en kolvbult då ser man om däckhöjden är samma på kolvarna. De ska ja va samma men man vet aldrig.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Blundat länge för det här nu, veven är sopslut.se
En fråga ang artnr på veven, i sprängskissen står det artnr 420893480
har hittat en som ligger på en ny artnr 619400091, inte lätt at få fram vad det är för skillnad.

Någon med koll?


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Du kan även ringa Sundvalls Motorrenovering i Sundsvall och hör vad de tar för en ny vev och även vad renovering av din vev kostar.
Vilken typ av fel är de på veven och hur långt har den gått?
Jag har ingen aning om den vev du hittat passar.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag bytte in min vev på SIMO i Östersund. Utbytesveven hade nya lager och var inom spec i övrigt. SIMO fick göra jobbet samt de försökte ju att rikta min ursprungliga vev innan så totalt gick det på 11000+moms om jag minns rätt. (Att fixa min originalvev skulle bli dyrare bara i delar.) Jag minns inte riktigt vad själva veven kostade men har för mig runt 7-8000:- Just då kändes det överkomligt men det var ju inte en kostnad jag hade räknat med. Jag har för mig att jag kollade med Oktan och en ny vev var dyrare eller lika dyrt som det blev för mig med monteringen och all felsökning innan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag trodde E-tec vevaxlar höll bra eller är detta pga mekaniskt våld från kolvras som tagit ut dem?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
För att citera en mekaniker på SIMO när jag frågade vilken 800 som var bäst så svarade han "alla är lika dåliga" där han verkligen menade att alla var dåliga...dock sa han att han bytte fler vevar på ski-doo och fler kolvar och cylindrar på brp. (Han nämnde faktiskt aldrig A-C...). Det där var ju hösten 2017 så BRP:s 850 hade ju inte hunnit dyka upp hos däm än men han tyckte att konstruktionen verkade vettig så den tyckte han verkade lovande. Men med den mekanikerns uttalande så kan man nog misstänka att BRP:s vevar inte är skitbra.

Jag märkte det genom att mäta upp hur mycket den slog vid konan och det var en hel del utanför spec. Så jag skulle ju bara få den riktad men där upptäcktes ju att något/några lager var slut och att presspassningen på en "skinka" var utanför spec så den vred sig för lätt så sammantaget med alla delar så blev en utbytesvev billigaste lösningen.

I efterhand har jag läst på dootalk.com att en hel del vevar som var nya var utanför spec gällande riktningen och att ett flertal maskiner tydligen har haft problem med detta i USA i allafall. Så att man köper en ny vev är kanske inte en garanti att det blir bra.