Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
okej. vet du om det går att koppla in bredbandslambda inkl controller som gör om signalen till 5v direkt in i pc5? så man slipper köpa deras dyra wideband 2 kit eller autotune!

eller fungerar det bra utan reglering med hjälp av bredbandslambda ?
Det går inte att koppla in en wideband 5v signal så den blir användbar i pc5 utan deras egna grejor. Beställde deras display för att kunna logga men fick då reda på att man var tvungen att ha deras wideband2 controller för att kunna få fram lamda/afr i displayen.
Men på 2t så funkar inte bredbandslamda korrigering, grejorna hinner inte med så autotune är mer ett verktyg för att få fram vart ungefär i mappen man kanske måste jobba lite mer på.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej då vet jag hur det ligger till. men varför anser du att inte bredbandslambda korrigering hinns med på en 2t? eller menar du att det är pc5 som inte är tillräckligt snabbt för det? och ett annat styrsystem skulle klara det?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Om man tar hela kedjan från att soppa sprutas in och resultatet visas i displayen så är det en rätt lång fördröjning. Det visade sig när jag körde vipec, har inte siffrorna exakt i huvudet men har för mig att det röde sig om ca 0.3-0.5 sekunder, vilket är en evighet i sammanhanget, och ska man då börja automatisk justera soppa efter den fördröjningen så är du på ett helt annat ställe i mapptabellen än när felet egentligen inträffade.
Man kan säkert påverka responstiden på sensorn beroende på vart man placerar den. Men man vill att den ska hålla länge också och då måste man tänka till lite så den får minimalt med olja på sig.
Tror inte pc5 är långsammare på detta. Men tänk även på om du ska köra något annat styrsystem så saknar du helt inbyggt skydd som tillverkarna har i sina system, som i de flesta fall funkar riktigt bra bara man tar dom på allvar.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej jag förstår ditt dilemma. men borde inte samma problem finnas på en 4t då? vilken givare körde du, 4,2 eller 4,9?
eftersom jag redan har ett pc5 så kommer jag använda det. blev dock lite sugen på att köpa ett ecu master eftersom de hade rea på det i helgen men om man ändå inte kan köra med lambda reglering så ser jag ingen poäng i att använda det jämfört med pc5.
inbyggda skydd har alla dessa eftermarknads ecuer som egt, knack osv som bryter/ändrar vid indikation. tänkte det kunde vara till fördel på en 2t turbo. Men det kanske originalsystemet har också eftersom de givarna redan sitter monterad original?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
okej jag förstår ditt dilemma. men borde inte samma problem finnas på en 4t då? vilken givare körde du, 4,2 eller 4,9?
eftersom jag redan har ett pc5 så kommer jag använda det. blev dock lite sugen på att köpa ett ecu master eftersom de hade rea på det i helgen men om man ändå inte kan köra med lambda reglering så ser jag ingen poäng i att använda det jämfört med pc5.
inbyggda skydd har alla dessa eftermarknads ecuer som egt, knack osv som bryter/ändrar vid indikation. tänkte det kunde vara till fördel på en 2t turbo. Men det kanske originalsystemet har också eftersom de givarna redan sitter monterad original?
Givaren är 4.9, lär väll vara samma på 4t som används på samma sätt och som har samma gassvar, men finns det :) ?
På rena racemaskiner och powersportmaskiner har man väll sällan lamdareglering inom 4t?
Jo eftermarknads ecu:er har givetvis skyddssystem också men dom blir inte bättre än vad du själv programmerar dom till. Därför föredrar jag orginal skyddet som tillverkarna har som är väl injustrerade för att slippa så många garanti reparationer som möjligt.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har inte en aning om man använder det inom racing men jag trodde man hade det iallafall inom dragracing osv om man kör insprut ? Och det är ju ganska extremt? Likaså trimmade gatbilar.
Men en 2t tänder ju också dubbelt så ofta så det kanske påverkar med?

Jag spanar på idéer och fakta därav jag undrar,😊 vill som sagt lära mig så mycket som möjligt och göra det bästa av det 😊
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Väntar fortfarande på shimsen till kolvarna så det har stått stilla i över 1,5v nu. Hoppas att de dyker upp imorgon så jag kan få i motorn denna veckan. Hade varit bra eftersom på söndag åker jag bort i 3 veckor vilket inte känns sådär passande 😂

Har iallafall rengjort motorutrymmet och tagit bort lite kablar från boondocker boxen.
Nästa steg blir att montera tillbaka plasten och byta kontakter till spridarna!

28380

28381

28382
 
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Testade oljepumpen med skruvdragaren. Slangen som går till mittenlagren på veven får knappt olja. Rev isär pumpen och konstaterade att det är mindre kanaler till den utgången så flödet ska vara mindre. Dock tycker jag det är väldigt lite flöde. Typ 2 små droppar på 1 min körning med borrmaskin på nästan full gas.

Är det normalt?
Noterade även att backventilerna på nipplarna till pumpen är olika tröga att öppna. Dock så kommer det ej mer olja om tar bort nippeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De går väl in andra oljenipplar i vevhuset så bensinblandningen blandar sig med den oljan och de far även till vevlagren så det är nog lugnt med den kanalen. Jag skulle tveklöst köra 1 % extra olja i bensintanken för då vet man att alla lager får olja, de kan förlänger livslängden markant på alla maskiner.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. jag tror det är lugnt för de slangarna som går till insuget ger rikligt med olja :) har monterat ihop hela motorn förutom toppen då 1 oring var skadad. ska se om jag kan beställa lösa o-ringar någonstans. vet ni vilket material det brukar vara i o-ringarna?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Slängde i motorn ikväll plus lite saker runtom motorn. Får se om jag får tid imorgon och montera Insug, byta spridare och koppla elen.


28391

28393

Har även dykt upp lite delar till turbon och bromsbänken.
Blir en del kopplingar till bänken 😂

28394

28395
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang egt sondernas placering så nära kolvarna kommer ge lägre temp än de är längre ut i grenröret/pipan så ha de i åtanke. Färskgaserna åker ut 10-20 cm och vänder in igen och de kyler tempsensorerna! 25cm från kolv brukar va hetaste stället på en sportskoter men med Y-rör hamnar man ju i singelröret då. Men du ska väl köra med bredbandslamdamätare så tempen får du ha för att se skillnader mellan cylindrarna och man lär sig fort lämplig temp vs lambdamätaren och stiftfärger så du kan sätta en egen max temp vid olika gaspådrag. Även med egt sonder 25cm ut törs man inte lita på tempen utan att ha sett stiftfärg och lambdavärde och gärna även bsfc värde.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
bra input. varför egt mätarna sitter där är pga av att tomten som ägde skotern före mig monterat de där 😕
Det går ju som sagt att flytta bak en bit men det kanske inte har så stor betydelse då det är bättre att se skillnaderna mellan cylindrarna som du säger.
Vilka temperaturer bör man ligga på samt lambdavärde på en 2t turbo ?

jag skulle gärna vilja kunna mäta bsfc värde men vet inte hur jag ska lösa det utan att köpa utrustning för en årslön :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Asker hade en kanonbra afr lista på safe värden som ger bra effekt här har du den spara den!

Ang egt värdet så får man inte gå efter det innan man kört några pull och kollat stiftfärg samt afr värde . Om du har svintur kan sonderna visa nästan rätt värde men risken är som sagt att de visar för låg värme så du får själv bestämma hur hett du törs köra. Men om man nu hittar hetaste stället som i mitt fall va just 25cm ut då kan kan köra upp mot 1300F eller 700c max. Men 1300f är absolut på gränsen till härdsmälta men om afr värdet är typ 12,7 där och man inte har för trång stinger så kan man köra så hett. På en turbo skulle jag till en början ge mig vid 1150f för och sedan om de behövs köra den upp till max 1200f (650c). Men som sagt gå efter lambdavärdet i första hand samt stiftfärg ta lös stiften efter varenda pull i bänken och kolla dem noga. Du bör/måste även ha spiksensor som du kopplar till hörlurar alt bättre hörselskydd med högtalare.De finns spiksensor ritning med sensor från bil så man kan bygga själv eller jag har sett färdig spiklurar också de är rel billiga saker. Eller inte att förakta dra kopparledning typ bromsledningar från bil från en bult i toppen och in till hörselkåpor de är gamla skolans spikhörlurar och de finns bänkare än i dag som kör det. Dra koppar ledningen så nära hörselkåporna som möjligt och sätt dit gummislang sista biten så du kan röra på skallen :) Du kan ha flera meter kopparlednig om du vill.
28401