Variatorkalibreringar BRP 850

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Fleshballs setup är inte dålig men jag vet av erfarenhet att den är hård på rem i hård teknisk körning. Jag har provat många setuper i flera maskiner för att utesluta att jag eller nån annan dåre är problemet.

Ramp 966 417224147
150/350 417224168
170/350 417224166

Det skiljer nog en hel del i våran körstil då jag aldrig nått 10mil på en rem med varken high altitude eller sea level setup.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.379
166
63
Offerdal, Jämtland
Är 968-rampen den som levererades på 2017 original innan alla uppdateringar?

Jag hade en liten diskussion med Dynamoe Joe ifjol på dootalk angående helixar och han var ju också inne på att 44/42 var för brant helix. Jag tycker dock att det funkar bättre nu med den. Jag har dock funderat på varför vissa tankesätt skiljer ganska mycket mellan skandinavien och usa/canada. Efter att ha sett videon om 850 etec turbo inatt så fick jag kanske svar på det men det är ren spekulation. Kan det vara så att de som kör hög höjd (som enligt då ski-doo har 40hk mindre över 8000ft (2400m över havet)) helt enkelt inte har tillräckligt med kraft så vi jämför päron och äpplen fast det är samma skotrar? Vårt högsta berg är 2100 m över havet...antar att de flesta inte kör där. Ja jag vet inte. Mitt nästa steg är att dreva om. Jag tycker herr snötok verkar ha bra koll så jag går efter vad han säger ;)
 

ReneRini

Medlem
25 jan 2020
7
0
1
48
sundsvall
Fleshballs setup är inte dålig men jag vet av erfarenhet att den är hård på rem i hård teknisk körning. Jag har provat många setuper i flera maskiner för att utesluta att jag eller nån annan dåre är problemet.

Ramp 966 417224147
150/350 417224168
170/350 417224166

Det skiljer nog en hel del i våran körstil då jag aldrig nått 10mil på en rem med varken high altitude eller sea level setup.
Jag kör summit 850 -18 och har samma setup som fleshball och har märkt att den är ganska hård på rem. Det har gått två stycken 531 remmar på 50mil för mig.

Förra helgen fick jag chans att prova en -17 summit 850 utrustad med sea-levelkit och upplevde att den var betydligt vassare. Min kändes nästan slö, speciellt i botten. Det blir liksom inget snurr på mattan från start. Den -17 jag provade svarade grymt snabbt på gasen. nästan som en "on/off" switch. kan det vara så enkelt att jag bara ska justera på "clickers" eller ska jag byta till grejerna som du rekommenderar ovan?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Jag kör summit 850 -18 och har samma setup som fleshball och har märkt att den är ganska hård på rem. Det har gått två stycken 531 remmar på 50mil för mig.

Förra helgen fick jag chans att prova en -17 summit 850 utrustad med sea-levelkit och upplevde att den var betydligt vassare. Min kändes nästan slö, speciellt i botten. Det blir liksom inget snurr på mattan från start. Den -17 jag provade svarade grymt snabbt på gasen. nästan som en "on/off" switch. kan det vara så enkelt att jag bara ska justera på "clickers" eller ska jag byta till grejerna som du rekommenderar ovan?
Är du hundra på att den har sea level och inte high altitude som -17 levererades med för då är dom sinnessjukt rapp.

Men hur som helst så är 990 rampen som sitter i sea level setupen bättre än 968 då den är utvecklad för just lössnö. 968 är en ramp som passar bra i mxz/renegade. 966 som jag rekommenderar om man har remproblem har samma profil som 990 men runt 4g tyngre, kommer inte ihåg exakt. Och vikten är placerad närmare toppen på vikten för att bibehålla remtryck. Nackdelen mot 990 är att man förlorar lite gassvar men inget jag tycker man stör sig på.

En ramp som jag dock inte hunnit testa men tror kan vara riktigt bra är 965. Väger typ lika som 966 men har istället profilen som 967 som -17 levererades med. Av alla ramper jag provat är den helt klart bäst men den är för lätt för att någonsin kunna behålla en rem hel i en lössnömaskin på havsnivå.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Aldrig sett det där förut. Känns som att lagret i rullen måste farit så den inte kunnat rotera.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Ska jag komma med en gissning så har viktbulten varit lös någon gång. Är den åtdragen så tar inte metallen där det pajat just någon last överhuvudtaget
 

ReneRini

Medlem
25 jan 2020
7
0
1
48
sundsvall
Är du hundra på att den har sea level och inte high altitude som -17 levererades med för då är dom sinnessjukt rapp.

Men hur som helst så är 990 rampen som sitter i sea level setupen bättre än 968 då den är utvecklad för just lössnö. 968 är en ramp som passar bra i mxz/renegade. 966 som jag rekommenderar om man har remproblem har samma profil som 990 men runt 4g tyngre, kommer inte ihåg exakt. Och vikten är placerad närmare toppen på vikten för att bibehålla remtryck. Nackdelen mot 990 är att man förlorar lite gassvar men inget jag tycker man stör sig på.

En ramp som jag dock inte hunnit testa men tror kan vara riktigt bra är 965. Väger typ lika som 966 men har istället profilen som 967 som -17 levererades med. Av alla ramper jag provat är den helt klart bäst men den är för lätt för att någonsin kunna behålla en rem hel i en lössnömaskin på havsnivå.
Det var enligt ägaren till -17 som sa att han hade lämnat in den för någon bulletinåtgärd. Sen vad som blivit gjort var han osäker på. Han trodde det var sea level-kit som blivit monterat.

Med tanke på vad jag har i mina variatorer nu, vad skulle du rekommendera mig att göra? Byta tillbaka till 990 ramper som jag har liggande och behålla helix (44/42) och fjädrar eller byta tillbaka till allt till -18 setup? Jag har inte så stora möjligheter att testa mig fram så all vägledning är tacksam.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Aldrig sett det där förut. Känns som att lagret i rullen måste farit så den inte kunnat rotera.
Ska jag komma med en gissning så har viktbulten varit lös någon gång. Är den åtdragen så tar inte metallen där det pajat just någon last överhuvudtaget
Allt rör sig lätt och fint.
Det skulle vara om det hänt innan jag köpte den.
Det är nämligen en demomaskin.
Har väl avverkat 100+mil på den och det där är väl inget som skulle ha fungerat så pass länge..?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Testa sätta i 990 ramperna. Jag har andra grejer i övrigt i min men med 990 ramperna i gick den helt klart som bäst men i skogen höll inte remmarna. Men jag brukar sätta i dom när jag åker till fjälls.


Det går att byta på plats. Men jag tar även bort rullen för pivotjusteringen tar i annars. Samma procedur som att ta lös rampen. Var noga med nållagrena i rullarna. Smörj med lite fett när du återmonterar.
 

ReneRini

Medlem
25 jan 2020
7
0
1
48
sundsvall
Testa sätta i 990 ramperna. Jag har andra grejer i övrigt i min men med 990 ramperna i gick den helt klart som bäst men i skogen höll inte remmarna. Men jag brukar sätta i dom när jag åker till fjälls.


Det går att byta på plats. Men jag tar även bort rullen för pivotjusteringen tar i annars. Samma procedur som att ta lös rampen. Var noga med nållagrena i rullarna. Smörj med lite fett när du återmonterar.
Perfekt! Tack för svar!

Du vill inte avslöja vad du har i dina variatorer?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Glömde tillägga att man med fördel kan använda en annan M5 skruv och gärna mycket längre när man slår ut pinnarna så kan man använda den som styrning när man sätter ihop.

Nja jag kör 146” och det funkar ändå inte i 154” eller längre 😎
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
hur skulle fleshballs recept bete sig med 990 ramper?

Helix 44/42
Sek. fjäder grön 180-303
Prim. fjäder lila/blå 170-300
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.379
166
63
Offerdal, Jämtland
hur skulle fleshballs recept bete sig med 990 ramper?

Helix 44/42
Sek. fjäder grön 180-303
Prim. fjäder lila/blå 170-300
Jag kör så (osäker på primärfjädern dock då jag inte har rört primären utan bara monterat grön sek.fjäder och 44/42 helix). Den går bra. Min är dock lågt drevad 21/53 och det står på tur att åtgärda men det är alltid något annat som prioriteras så plånboken gillar inte inköp av ny kedja och bottendrev just nu.

Kan lägga till att jag kör 531-rem just nu och har kapat ner pivotbultarna (original 38 mm, 16,7g) så de väger just nu 14,6 g och då tenderar den att nå 8100 rpm. De var 15g fram tills i lördags och då orkade den inte riktigt hålla mer än 7800-7900 rpm i lite halvsurt före så därför lättade jag dem lite till men jag har knappt testa den efter det. När det har varit kall snö så låg den stabilt på 8000 rpm med 15g och då går den hålla ganska lätt på rulle men när den sjunker till 7800 rpm så går det inte så vi får se till helgen hur den beter sig.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Sitter 150-250 fjäder i din eing9911. Funkar det inte med lättare pivot så byt till 150/170-300.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.379
166
63
Offerdal, Jämtland
Sitter 150-250 fjäder i din eing9911. Funkar det inte med lättare pivot så byt till 150/170-300.
Vi får se till helgen, det har kommit en del snö och det ska vara lagom kallt så det blir nog bra. Det är dock tydligt att den behöver ligga strax över 8000rpm för att prestera max och absolut inte gå under 7900rpm. Jag tycker det är en tydlig skillnad på orken så effekttoppen är väldigt smal.