Värme i skoterpulka

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Stämmer bra det, sjukt bra komfort jämfört med nila och standard brännapulkan.
 

MB300E

Medlem
29 nov 2012
32
0
6
Norrbotten
Var och tittade på en sådan på Hed's motor i Luleå för några dagar sedan, funderar på att bygga ett liknande underrede själv.
Får se vad det blir, tänkte ha det som ett sommarprojekt tillsammans med värme, en liten kompressor 2 givare, ett tidrelä och en elventil :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Haha lät ju avancerat :) ett litet kärnkraftverk som strömkälla också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

MB300E

Medlem
29 nov 2012
32
0
6
Norrbotten
Lär inte behövas, kompressorn går ju bara en gång och ventilen drar bara ström om den ska tappa ur luft, givarna drar dock några milliamper :)
Värmen drar nog mestadels diesel och några fåtal watt.
Lär dock dra mindre än handtagsvärmarna för passagerare som jag inte kommer behöva ha om jag har nog komfortabel pulka.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, kan tänka mig att Royal-modellen funkar skapligt.
Comfort-modellen av bränna som jag har ger jag inte så mycket för original, men jag kanske är kinkig... Men med Floatare funkar den mycket bra!

Premiärtur förra helgen med luftutblås på rutan.
Supernöjd! Alltid rent från imma och bra sikt.
Ska man kosta på värme i pulkan ska man absolut skaffa luftutblås till rutan, det blir liksom fulländat då... En liten merkostnad som gör stor skillnad.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ska bygga nåt liknande i vinter i en Brännapulka.
Ska man satsa på att få luft upp på rutan eller funkar det ändå?
Är i princip helt novis på pulkor men har förstått att det isar en del på rutan om det är kallt. Men det är ju när man inte har nån värme alls i pulkan. Om luften inuti pulkan är varm så borde det inte isa igen tycker man...

Väger mellan på sätt att placera värmaren.
Antingen framför fötterna inuti pulkan.
  • Lätt att montera
  • Lätt att dra upp luftslang till rutan om det behövs.
  • Den cirkulerar luften in i värmaren igen, den kommer gå på lägre effekt.
- Det kanske blir att låta en del om värmaren sitter där.

Montera den i bagageutrymmet bakom sätet.
+ Borde låta lite mindre om värmaren sitter här.

  • Mer komplicerad montering.
  • Svårare om man vill få upp luft på rutan.
  • Den kommer att suga mer kall luft och får då gå med högre effekt.
  • Det stjäl mer utrymmer i bagaget.
Ska köra med en Eberspächer Airtop D2
Vad tror ni?
Att cirkulera luften gör att det går åt mycket mindre effekt. Nackdel att det immar mer. Jag har byggt luftvärme anläggningar till stora grävare och det funkar