Tjena!
Köpte mig ett rullande lynx re 800 chassie i början av vintern. Hade planer på att köpa en orginalmotor och bulta fast och åka lite rulle. Men till min förvåning så fanns det inte en enda jäkla motor i hela sverige som var till salu. När jag gav upp hoppet så kom det ut en Speedtech 860cc motor på blocket som jag köpte direkt. Den är byggd på ett rs block med Polaris stakar, 85mm arctic-cat kolvar, Billet topp, polaris p85 variator. Ja, det är ett riktigt bygge...
Jag hade lite problem att få till tändningen då det skiljde sig ganska rejält från 800r p-tek till rs motorn men tillslut så fick jag till det. När jag fick till tändningen så startade skotern på andra draget (skratt). Jag började direkt laborera med bestyckningen i förgasaren då jag var orolig att den skulle få för lite bränsle och skära. Så jag tog och schimsade upp trottelnålarna och böt till 540 munstycken (480 orginal). Jag upplever det som att den får en perfekt blandning då stiften är helt gyllenbruna. Om jag kör med choken så blir dom lite sura och svarta, samt att skotern beter sig som att den får för mycket soppa och börjar även ryka ganska mycket när jag kör med choke i. Så som jag förstår det så har jag fått till en ganska bra bestyckning.
Men här kommer problemet.
Jag har testkört skotern nu i två dagar, har provat mig fram med att köra med och utan choke för att se hur den beter sig osv. Jag tyckte jag började känna mig bekväm med att köra utan choke då stiften som sagt var helt gyllenbruna och den skick otroligt fint. Och att den gick lite surt med choken i.
Så jag gasade på ordentligt efter skoterleden och höll mycket gas ett tag (utan choke), då tvärdog skotern efter en liten stund. Kändes lite som att det blev en kraftig motorbroms i samband med att den dog. Jag förstod direkt att något var fel och misstänkte att den nöp eller skar. Men jag drog i startsnöret direkt efter och då gick den runt, kändes normalt när jag drog i snöret, gick inte tyngre än vanligt. Efter kanske 60sek så drog jag igång den och körde hem. Det var en körning på ca 5km för att ta mig hem och jag kände ingen skillnad på skotern.
Jag for direkt och köpte en kompmätare på Feltema, den bättre modellen blev det så jag kan få en mer exakt resultat.
10,0 kg i cylindern på variatorsidan
11,0 kg på magnapullsidan. Detta är 4 ordentliga drag på vardera sida utan gas, ljummen motor.
Diffen är ca 10% mellan cylindrarna, borde jag ta upp allt och kolla hur det ser ut eller är differansen okej? med tanke på vad det är för motor osv?
Det kan vara värt att nämna att jag hade varit ute och kört i ca 60 min och gasat på ordentligt flera gånger utan att något hände, skotern betedde sig likadant hela tiden. Är lite misstänksam att det var något annat som gjorde så jag fick motorstopp. Kanske nån skit i tanken/förgasarna som passerade. Och en till sak som jag kan nämna är att när jag köpte motorn så kunde jag inte göra något komptest då det ej satt någon magnapull. Detta är det första komptestet jag gjorde på motorn, så det kan likväl ha haft samma komp när jag köpte den.
Så vad tror ni, bör jag kolla upp varför det diffar 1 kg mellan cyllarna eller bara låta det vara och gasa vidare?
MVH!!
Köpte mig ett rullande lynx re 800 chassie i början av vintern. Hade planer på att köpa en orginalmotor och bulta fast och åka lite rulle. Men till min förvåning så fanns det inte en enda jäkla motor i hela sverige som var till salu. När jag gav upp hoppet så kom det ut en Speedtech 860cc motor på blocket som jag köpte direkt. Den är byggd på ett rs block med Polaris stakar, 85mm arctic-cat kolvar, Billet topp, polaris p85 variator. Ja, det är ett riktigt bygge...
Jag hade lite problem att få till tändningen då det skiljde sig ganska rejält från 800r p-tek till rs motorn men tillslut så fick jag till det. När jag fick till tändningen så startade skotern på andra draget (skratt). Jag började direkt laborera med bestyckningen i förgasaren då jag var orolig att den skulle få för lite bränsle och skära. Så jag tog och schimsade upp trottelnålarna och böt till 540 munstycken (480 orginal). Jag upplever det som att den får en perfekt blandning då stiften är helt gyllenbruna. Om jag kör med choken så blir dom lite sura och svarta, samt att skotern beter sig som att den får för mycket soppa och börjar även ryka ganska mycket när jag kör med choke i. Så som jag förstår det så har jag fått till en ganska bra bestyckning.
Men här kommer problemet.
Jag har testkört skotern nu i två dagar, har provat mig fram med att köra med och utan choke för att se hur den beter sig osv. Jag tyckte jag började känna mig bekväm med att köra utan choke då stiften som sagt var helt gyllenbruna och den skick otroligt fint. Och att den gick lite surt med choken i.
Så jag gasade på ordentligt efter skoterleden och höll mycket gas ett tag (utan choke), då tvärdog skotern efter en liten stund. Kändes lite som att det blev en kraftig motorbroms i samband med att den dog. Jag förstod direkt att något var fel och misstänkte att den nöp eller skar. Men jag drog i startsnöret direkt efter och då gick den runt, kändes normalt när jag drog i snöret, gick inte tyngre än vanligt. Efter kanske 60sek så drog jag igång den och körde hem. Det var en körning på ca 5km för att ta mig hem och jag kände ingen skillnad på skotern.
Jag for direkt och köpte en kompmätare på Feltema, den bättre modellen blev det så jag kan få en mer exakt resultat.
10,0 kg i cylindern på variatorsidan
11,0 kg på magnapullsidan. Detta är 4 ordentliga drag på vardera sida utan gas, ljummen motor.
Diffen är ca 10% mellan cylindrarna, borde jag ta upp allt och kolla hur det ser ut eller är differansen okej? med tanke på vad det är för motor osv?
Det kan vara värt att nämna att jag hade varit ute och kört i ca 60 min och gasat på ordentligt flera gånger utan att något hände, skotern betedde sig likadant hela tiden. Är lite misstänksam att det var något annat som gjorde så jag fick motorstopp. Kanske nån skit i tanken/förgasarna som passerade. Och en till sak som jag kan nämna är att när jag köpte motorn så kunde jag inte göra något komptest då det ej satt någon magnapull. Detta är det första komptestet jag gjorde på motorn, så det kan likväl ha haft samma komp när jag köpte den.
Så vad tror ni, bör jag kolla upp varför det diffar 1 kg mellan cyllarna eller bara låta det vara och gasa vidare?
MVH!!