Lynx Re 860cc speedtech SKUREN?

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Tjena!

Köpte mig ett rullande lynx re 800 chassie i början av vintern. Hade planer på att köpa en orginalmotor och bulta fast och åka lite rulle. Men till min förvåning så fanns det inte en enda jäkla motor i hela sverige som var till salu. När jag gav upp hoppet så kom det ut en Speedtech 860cc motor på blocket som jag köpte direkt. Den är byggd på ett rs block med Polaris stakar, 85mm arctic-cat kolvar, Billet topp, polaris p85 variator. Ja, det är ett riktigt bygge...

Jag hade lite problem att få till tändningen då det skiljde sig ganska rejält från 800r p-tek till rs motorn men tillslut så fick jag till det. När jag fick till tändningen så startade skotern på andra draget (skratt). Jag började direkt laborera med bestyckningen i förgasaren då jag var orolig att den skulle få för lite bränsle och skära. Så jag tog och schimsade upp trottelnålarna och böt till 540 munstycken (480 orginal). Jag upplever det som att den får en perfekt blandning då stiften är helt gyllenbruna. Om jag kör med choken så blir dom lite sura och svarta, samt att skotern beter sig som att den får för mycket soppa och börjar även ryka ganska mycket när jag kör med choke i. Så som jag förstår det så har jag fått till en ganska bra bestyckning.


Men här kommer problemet.

Jag har testkört skotern nu i två dagar, har provat mig fram med att köra med och utan choke för att se hur den beter sig osv. Jag tyckte jag började känna mig bekväm med att köra utan choke då stiften som sagt var helt gyllenbruna och den skick otroligt fint. Och att den gick lite surt med choken i.

Så jag gasade på ordentligt efter skoterleden och höll mycket gas ett tag (utan choke), då tvärdog skotern efter en liten stund. Kändes lite som att det blev en kraftig motorbroms i samband med att den dog. Jag förstod direkt att något var fel och misstänkte att den nöp eller skar. Men jag drog i startsnöret direkt efter och då gick den runt, kändes normalt när jag drog i snöret, gick inte tyngre än vanligt. Efter kanske 60sek så drog jag igång den och körde hem. Det var en körning på ca 5km för att ta mig hem och jag kände ingen skillnad på skotern.

Jag for direkt och köpte en kompmätare på Feltema, den bättre modellen blev det så jag kan få en mer exakt resultat.

10,0 kg i cylindern på variatorsidan
11,0 kg på magnapullsidan. Detta är 4 ordentliga drag på vardera sida utan gas, ljummen motor.

Diffen är ca 10% mellan cylindrarna, borde jag ta upp allt och kolla hur det ser ut eller är differansen okej? med tanke på vad det är för motor osv?

Det kan vara värt att nämna att jag hade varit ute och kört i ca 60 min och gasat på ordentligt flera gånger utan att något hände, skotern betedde sig likadant hela tiden. Är lite misstänksam att det var något annat som gjorde så jag fick motorstopp. Kanske nån skit i tanken/förgasarna som passerade. Och en till sak som jag kan nämna är att när jag köpte motorn så kunde jag inte göra något komptest då det ej satt någon magnapull. Detta är det första komptestet jag gjorde på motorn, så det kan likväl ha haft samma komp när jag köpte den.

Så vad tror ni, bör jag kolla upp varför det diffar 1 kg mellan cyllarna eller bara låta det vara och gasa vidare?

MVH!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
För de första låter de som komptrycket är lite för högt för 95-98 okt. 11 bar i tryck varm lät högt, de kan motsvara 13,5-14 : 1 i kompförhållande ev ännu högre i värsta fall. Fick du reda på statiska kompförhållandet för den kan ju va byggd för Racebränsle! Kall motor är känsligare på mer eller mindre bensin/olja i loppen , så de kan visa mer skillnad i tryck mellan cyllarna. Om de ska va säkert att åka 95 okt så får statiska kompet helst inte överstiga 12,5:1 men de beror mycket på hur höga porttider och hur hög squishfart toppen har, stingerstorlek hur vass tändning mm. 98 okt kan klara 13:1 om allt är inställt för det men 12-12,5:1 är bet säkrare och ger i regel mer sluteffekt för man kan ställa på mer tändning / mindre stinger/ snålare i soppa mm. Om du inte vet kompförhållandet måste du mäta upp det med olja i förbränningsummet och räkna ut det. Jag räknar alltid ut de med toppen monterad på motor och i med tvåtaktsolja. Hade de varit min motor skulle jag även rivit av toppen för att lista ut squishfarten för om den är svinhög klara den inge högt kompförhållande.
Ang motorstoppet så lät de som du tömde flotörhusen i bästa fall. Men de borde isåfall skett efter hårdast körning den dagen om du förstår? Jag menar klarade den 300m full gas innan och den dog vid full mutter 200m denna gång lär de inte varit soppabrist. Undantag är om du körde rel hårt innan fullgasrepan. Motorer som börjar ha 470-500+ munstycken behöver i regel större flotörnålmunstycke för att hinna hålla flotölrhusen fyllda efter 400m full gas. På de Rotax 800 motorer jag trimmat som de satt Tm förgasarbrygga på borrade jag upp nålsätena en aning. De är plastnålsäte på dem men de går borra upp och få dem täta. 2 mm borrhål räcker förmodligen men man bör borra till minst samma storlek som största munstycket man kör. ´Kolla med en borr hur stort 470 munstycket motsvarar i mm och borra liknade storlek. OBS överdriv inte borrhålet för ju större hål desto lättare flödar den över!
 
Last edited:
Reactions: j0cke

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Tack för alla tips och tricks!

Det kan stämma med soppatorsk faktiskt, den betedde sig mer så än att den nöp. Jag körde relativt hårt en stund och sen höll jag full mutter i kanske 300m, det var då den tvärdog.

Jag tänker mäta upp kompförhållandet så fort jag har tid, men frågan är hur du brukar göra när du skall mäta? Ska kolven vara i toppläge när man börjar hälla genom tändstiftshålet? Baserat på hur mycket olja man får i kan man räkna på kompförhållande?


Jag glömde skriva tidigare att med den bestyckningen jag har nu så flödar den när jag står på tomgång längre än ca 20 sek. Både genom en slang och genom luftfiltret. Man kan se det droppa. Direkt jag börjar köra så slutar det, tror du ändå jag behöver borra? Eller kommer en bara börja flöda mer på tomgång?
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Kontaktade den tidigare ägaren av motorn som sade att man kan köra på både 95 och 98 oktan. Däremot så är 98 oktan föredraget.

Han mindes tyvärr inte kompförhållandet.

Han tyckte att det inte var någon fara med att det diffade 1kg mellan cyllarna 10kg i ena och 11kg i den andra.

Oklart hur mycket han själv har kört med denna motor, men upplever att han vet vad han snackar om.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Ang kompförhållandet så ställer du skotern så att toppen är rel vågrät och ställer kolven i topp.Om du inte tar lös toppen och smörjer in cylinderväggen med fett så kommer tvåtaktsoljan du häller i rinna förbi ringarna rel fort. Då blir de missvasande. Men om du häller i lite tjock olja först typ om du har 20w-50 olja så häll i en hal dl av det och dra runt motorn några varv, de rinner då ut genom utblås och ner i vevhuset. Den olja gör att du förmodligen hinner se hur mycket tvåtaktsolja du får i. Man måste ha lättflyktig olja typ styrservo olja eller tvåtaktsolja för annars får man luftbubblor som är svår att få ur. Du häller i från något som har cl gradering eller tryck i med stor spruta .Sprutan eller vad du nu häller ifrån måste inehålla minst 40ml. Om du får i 35ml upp till övesta gängan på tändstiftgängan dvs när de nästan rinner över så räkna bort 2cl som gängan inehåller. Ex 35-2= 33ml. Sedan räknar du ut hur många cc ena cylindern är på typ 400cc. Ta då 400 + 33 = 433 Sedan delar du bara 433 med 33 så blir det i detta fall 13,12:1. Du kan även skriva vad du fick i så räknar jag ut de här:)
Ang överflödningen så får de såklart inte ske för då är flotörnålen otät. De kan va skit i nålsätet eller bakom det så de måste lös och rengöras. De är förmodligen därför den blev utan soppa rengör även lågfartsmunstyckena. Vilka förgasare har du, är de från en RS dvs spararata gasaare eller är de mikuni tm som sitter ihop i en brygga?
 
Reactions: j0cke

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Okej, då förstår jag hur det går till. Jag ska ta och mäta upp kompförhållandet under dagen. Återkommer med siffrorna.😄

Jag kör med original förgasarna från re 800 motorn. Det är en Mikuni Tm40 som sitter ihop med brygga. I och med att det ej är ställbar trottelnål på dessa så kör jag med ett extra schims under nålen (plastbricka). Sitter 1 st original men jag har dubbla för att få upp nålen lite mer. Kan det också göra att den flödar vid tomgång? Men ska ta och rengöra dem ändå.
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Ang kompförhållandet så ställer du skotern så att toppen är rel vågrät och ställer kolven i topp.Om du inte tar lös toppen och smörjer in cylinderväggen med fett så kommer tvåtaktsoljan du häller i rinna förbi ringarna rel fort. Då blir de missvasande. Men om du häller i lite tjock olja först typ om du har 20w-50 olja så häll i en hal dl av det och dra runt motorn några varv, de rinner då ut genom utblås och ner i vevhuset. Den olja gör att du förmodligen hinner se hur mycket tvåtaktsolja du får i. Man måste ha lättflyktig olja typ styrservo olja eller tvåtaktsolja för annars får man luftbubblor som är svår att få ur. Du häller i från något som har cl gradering eller tryck i med stor spruta .Sprutan eller vad du nu häller ifrån måste inehålla minst 40ml. Om du får i 35ml upp till övesta gängan på tändstiftgängan dvs när de nästan rinner över så räkna bort 2cl som gängan inehåller. Ex 35-2= 33ml. Sedan räknar du ut hur många cc ena cylindern är på typ 400cc. Ta då 400 + 33 = 433 Sedan delar du bara 433 med 33 så blir det i detta fall 13,12:1. Du kan även skriva vad du fick i så räknar jag ut de här:)
Ang överflödningen så får de såklart inte ske för då är flotörnålen otät. De kan va skit i nålsätet eller bakom det så de måste lös och rengöras. De är förmodligen därför den blev utan soppa rengör även lågfartsmunstyckena. Vilka förgasare har du, är de från en RS dvs spararata gasaare eller är de mikuni tm som sitter ihop i en brygga?


Jag får i ca 25ml. Och då är det till den översta gängan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Jag får i ca 25ml. Och då är det till den översta gängan.
Då har du problem med luftficka för annars är de en dieselmotor för de blir 19:1 med 23ml :) Prova igen men reka lite fra o tillbaka på variatorn så kolven rör sig en aning , då kan du se om de bubblar upp något. De är väldigt noga att motorns topplock står vågrätt åt alla håll för annars fastnar luftbubblor ute i squishbandet.
Du ska absolut inte köra mer innan vi vet säkert att den har macksoppa tropp! Vet du om 860 kittet är 860cc för jag har dålig koll på det. I många fall säljer trimfirmor big bore kitt som de oftast står mer kubik än de är.
Trottelnålen har inget med flotörnålsätet som läcker men de är bra du börjar med högt shimsade nålar. Ang överflödningen så kom jag nyss på att de är väldigt vanligt oringarna som sitter fast runt plastnålsätet är väck de är 50% chans de är dem som läcker. Om de läcker förbi dem så spelar de ingen roll hur tät flotörnålen är så flödar de över ändå. Dessa oringar är svår att få tag på , de kan finnas som org del på brp återförsäljare. Alt hör med firman Bra i gasen.
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Jag tog och gjorde om testet nu fick jag i 32ml. Då kom det upp överst i gängorna. Så om vi säger att det är 860cc så blir uträkningen följande 860/2 = 430 + 30 = 460 delat på 30 = 15,3. Då blev värdet lite mer rimligt. Kan tänka mig att det finns mindre luftbubblor.

Angående kubiken, nej jag är inte säker på att det är 860cc. Jag går enbart efter tidigare ägarens utsago.

Okej jag har då tagit loss förgasaren nu och ska testa rengöra ändå. Kanske jag kan se om oringarna där är dåliga eller vad det är som kan tänkas spöka :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
15.3 är fortfarande inget man vill köra på 95 eller 98 oktan om det nu inte är väldigt höga porttider på motorn.
 
Reactions: j0cke

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
15,3 måste ha Racesoppa på och bra med syre i soppan för 15,3 med 84mm borr spikar lättare vs ett borr på 80mm med samma KF. Du får inte köra mer innan du fixat ny topp som ligger neråt 11,8:1 till max 12,5:1. Du får såklart starta den för att se om överflödningen är tätad. Personligen skulle jag satt dit en 12-12,3 topp för den ska gå på 95okt utan problem och de går kräma ur mer sluteffekt med en sådan topp vs en som ligger på gränsen till spikning. Den där motorn ger såpass bra rapp botten så de gör inget att hålla ner kompförhållandet.
Men för att säkert veta kubiken så räkna ut volymen i ena cylindern du har ju 85mm borr och slagländen hittar du säkert på nätet.
Hur ser toppen ut står de något på den typ tillverkare? Om du har tur är de lösa förbränningsrum och då kan de ev finnas material att svarva ur så den kommer ner i 12,2:1 som ex. Om de är känt märke kan du köpa nya insatslock de kan tänkas att de är Speedtech som gjort om en org topp också.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Kollade in 860cc big bore från RK tek och andra firmor som har 85mm borr och alla tycks ge 860cc. Då är de nog så illa att du har 15,3 i KF :eek: Skruva lös toppen så vi ser om de är lösa förbränningsrum för de kan gå att beställa från topptillverkaren.
Synd att YB Ingineering tycks ha lagt ner firman för de gjorde bra lock och va rätt ok i pris samt att de gjorde lock till vad som helst billet. Om de nu inte är välkänt märke på toppen och lösa förbränningrum så hör med YB ändå för de kan ev ha ett komplett lock som passar.
Kens allmek kan va värt att höra med också samt Mulle performace och Tikka.
 
Reactions: j0cke

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Jag tog och rengjorde förgasarna men problemet kvarstår, den flödar fortfarande. Får köpa lite nya oringar och se över flotören/flotörnålsätet.

Jag när jag var ute och provkörde idag så märkte jag att den går lite dåligt på låga varv, när man kör normalt efter leden i 30-50kmh typ med jämn gas. Men direkt man gasar på lite går den hur bra som helst. kanske den går lite fett? Stiften är dock gyllenbruna. Kan även nämna att jag kör utan luftburk just nu när den ändå bara är ivägen när man skall göra justeringar. När jag stoppar dit luftfiltret så måste jag nog bestycka ner den.

När jag hade kört den varm så tog jag ett nytt komptest, på variatorsidan är det 9,5kg och magnapull sidan är på strax över 10kg. Men den där jäkla biltema mätaren verkar alltid visa olika...

Det är en billet topp, oklart vilken modell det är. Hade varit magiskt om det är lösa förbränningsrum så jag kan byta ut dom som sitter där så jag kan köra på 95 oktan istället för nån jäkla racesoppa..

Jag har kört på 95 oktan med 3% oljeblandning men idag så slog jag I 98 oktan istället. Märkte ingen skillnad. Har inte upplevt att den har spikat eller liknande. Jag kanske bara har haft tur eller så har jag inte märkt något.🙄

Men nästa projekt blir att ta upp toppen och se hur det ser ut, om det går att byta ut förbränningsrummen så kommer jag göra det. Vill inte fortsätta köra med den om jag riskerar att ta sönder någon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Att den går dåligt på låga varv är mest troligt överflödsproblemen de åker in mer soppa än de rinner ut bakvägen ,men de va nog tur då KF va så högt så de kan ha räddat motorn. Ang att den inte spikar kan bero på tokfet bestyckning i högfart + att den suger in all överflödning som släcker spikarna. Du måste köra med bredbandslambda och helst även piptemp för att veta om den är rätt bestyckad. Kolla stiften är på tok för osäkert , man behöver köra så förb långt full gas och slå av i fart för att se färgen + att de är grönjävulskt svårt att lösa stift. Jag har hållit på med bestyckning i hela mitt liv men jag törs absolut inte ställa in en tvåtaktare genom att kolla stiftfärger, jag har bränt upp för många motorer för det. En lambdamätare ser om den behöver mer eller mindre soppa på bara några få sekunder. De är billigare köpa bredbandslambda och piptemp än att köpa nya cylindrar kolvar och i värsta fall går blocket sönder vid skärning också + veven. Man kan såklart fara till en duktig firma som har bromsbänk också men de kostar mins 5000kr om de går lätt att justera in den men de kan ta längre tid så de drar iväg ännu mer.
Ang 9,5 och 10 bar i komptryck så låter det bra. Den cylinder som ligger på n9,5 kan ha reva eller i värsta fall halvskuren kolv så kör inte mer utan att kolla. De är ok att köra med 0,5-1 bars diff i täthet om skadorna ser ofarliga ut. Om du har tur kan bara någon kolvring fastnat i kolven eller likn.
Om de är trimtopp på den så är de till 99% chans lösa förbränningsrum , men de måste stå något på den. Ta bild på den så kan vi gissa märket.
 
Reactions: j0cke

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Då har jag haft ordentligt med tur isånafall kanske borde åka och köpa en trisslott.

Det där med bredbandslambada och piptemp lät inte alls så dumt. Jag skall ta och köpa det så jag får till blandningen.

Bara för nyfikenhetens, hur går det till när man bestyckar in en 2t på det viset?

Nästa projekt blir att lyfta toppen och även se över kolvarna. Jag tror jag kommer att lyfta ut motorn när jag ska se över kolvarna så det är lättare att komma åt.

Jag återkommer direkt när jag fått loss toppen så får vi se vad det är för något märke. Jag ska se till att fotodokumentera också 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Lyfta ur motorn får du såklart göra men annars är de en av de mest lättåtkomliga motorer som finns att ta lös topp och cylindrar på.
Ang Bredbandslamba så rek jag AEM om har Borsch sond (länk) den är svinlätt att koppla in och kräver ingen kalibrering. De är i stort sett bara plus och minussabel och trycka ihop kontakter så är de klart. De följer med svetsmutter som du sätter fast högt upp i pipan där den är som fetast.
När man bestyckar mot en bredbandslambda så kör efter afr värden som visas i rutan nedan. De är säkra värden som passar Insprutar tvåtakt med turbo och Sugmotor tvåtakt med förgasare. De går köra lite snålare än rutan visar men de är finjustering man gör på slutet. Ex man kör mot piptemp också så på full gas kan 650c va safe värme. Ex igen om afr värdet visar 13 viket är ganska snålt för o va förgasarmaskin men piptempen visar 650c så skulle jag tordas ha den så snål. Men om tempen visar 700c och afr visar 13 skulle jag bestycka fetare.
Fet afr värde där motorn formligen fyrtaktar är 10 och 12,5-12,8 är de snålaste jag törs köra en förgasar tvåptaktare på full gas. Insprutare kan köras bet snålare 13-13,5 snudd på 14 afr på full mutter är inte omöjligt. Tvåtaktare ger ju mest effekt när de går rel snålt, runt 13-13,5 afr med insprutare ger mest effekt. Men som sagt 12-12,8 får man fega ner till med förgasare. Men om motorn är extremt bra portad kanonbra topp så går de köra 13 med förgasare också. I cross och dragrasing kan man medvetet köra dem toksnål för de hinner inte bränna upp kolvarna upp på så korta sträckor full gas.
Du ser till vänster i rutan TPS värde 1-100% de motsvarar gaspådrag gaspådraget i procent. Följer du dessa riktvärden så eldar du inte upp kolvarna och du kan köra all typ av körning du vill med långa fullgasningar. Men i samband med bestyckningen med lambda och piptemp kontrollerar man även stiftfärger och spolbilder på kolvtoppar för att dubbelkolla att inget går snålare än vad mätarna visar. För de mesta stämmer mätarna bra förutsatt att man satt dem på rätt ställen i pipan. Piptemp givarna är viktigast att sätta på rätt ställe.
29392