Slår ett slag för Ski-doo Freeride 146" eller 154" årsmodell 2014-2017 (XM-chassiet). 146" är inte fullt lika bra i lössnö (främst pga. att den börjar lyfta skidorna mycket när det blir brantare), men något bättre efter led. Bägge längderna har 38" bred framvagn, bredare fotsteg och förstärkningar i chassie och boggie samt bra stötdämpare vilket gör att de ändå är hyfsade även för ledkörning. Inte lika bra som Ski-doo Summit eller Polaris RMK i lössnö (främst pga. att Freeride har bredare mellan skidorna samt att den lättare hänger upp sig på de bredare fotstegen), men väsentligt mycket bättre än t.ex. Ski-doo Renegade eller Lynx X-trim så jag tycker det är riktigt allround maskiner.
800 E-tec har i min erfarenhet varit en riktigt bra och hållbar motor, däremot med något trist variatorkalibrering original på Ski-doo Freeride av dessa årsmodeller så det går att förbättra. De hade även en del lager i motorn (vevaxeln) som var infettade från fabrik och inte hade någon separat smörjning, så med tiden så blir dessa dåliga och behöver antingen bytas eller fyllas på med mer fett. Original så hade även många problem med att maskinerna tog mycket variatorremmar, men även det bör ett bra variatorkit förbättra (ska sägas att jag aldrig hade desto mer problem, men jag körde inte hårdast av alla heller).