40/60 Led/Lössno 50-85tkr

Thell113

Medlem
5 nov 2019
12
0
1
30
Sverige
Tjena,

Ska köpa en nya skoter. Kommer köra 60% lössnö och resterande led. Har tänkt mig en hybrid/crossover.
Har kört Nytro XTX innan samt lånat polarens rmk pro 800 en hel del.

Vad rekommenderar ni? Pris runt 50-85tkr. Finns det några landminor man behöver akta sig för? Bomba gärna på med tips.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
En Boondocker RE är sällan fel, går lite sämre än Summiten i snön men fan så mycket bättre på led.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
En Polaris rmk Assault 155" är ju inte fel heller men de har inte lika smal framvagn som en Summit. Assaulten har en extra kylar fram i tunneln som inte Pro rmk har så den kyler bra på led.Men obs boggin är mer åt ledhållet än snö på assault. Köp ingen äldre än 13 för då kom de hållbara cylindrarna! De funkar med Pro Rmk 155" också men jag tycker kylningen är för dålig på led. Jag har en extra kylare från Assault monterad på min Pro rmk LE 155" så den är grymt bra både i snö och led. Om du hittar en pro rmk med extra ditsatt kylare typ från Assault eller mtx kylare i tunneln så är den grym på alla sätt. Arctic cat m8000 153" är ju bra också speciellt motormässigt hållbar, de är väl bara primärvariatorn som blir slut fort på dem. Polaris har ju klart bästa variatorerna både effektiva och hållbara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
En Polaris rmk Assault 155" är ju inte fel heller men de har inte lika smal framvagn som en Summit. Assaulten har en extra kylar fram i tunneln som inte Pro rmk har så den kyler bra på led.Men obs boggin är mer åt ledhållet än snö på assault. Köp ingen äldre än 13 för då kom de hållbara cylindrarna! De funkar med Pro Rmk 155" också men jag tycker kylningen är för dålig på led. Jag har en extra kylare från Assault monterad på min Pro rmk LE 155" så den är grymt bra både i snö och led. Om du hittar en pro rmk med extra ditsatt kylare typ från Assault eller mtx kylare i tunneln så är den grym på alla sätt. Arctic cat m8000 153" är ju bra också speciellt motormässigt hållbar, de är väl bara primärvariatorn som blir slut fort på dem. Polaris har ju klart bästa variatorerna både effektiva och hållbara.
Men nu blir jag lite orolig på din hälsa boost… :)
Rmk assaulten har INTE någon främre kylare monterad från fabrik. Detta har jag skrivit förut och du har konstaterst att det var så.

Sen vettefasiken om jag är imponerad av hållbarheten av polaris primär variator. Men de kanske är bättre än de andra ändå när man tänker efter :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Men nu blir jag lite orolig på din hälsa boost… :)
Rmk assaulten har INTE någon främre kylare monterad från fabrik. Detta har jag skrivit förut och du har konstaterst att det var så.

Sen vettefasiken om jag är imponerad av hållbarheten av polaris primär variator. Men de kanske är bättre än de andra ändå när man tänker efter :)
Jag kan bara skylla minnesförlusten på att någ smartskalle hade mont framkylare på min förra Assauilt och på min pro rmk , de har stört min hjärna för gott :) Nu törs jag inte uttala mig om polarismodell vs kylare längre så vilken polaris som duger i snö har det i ts prisklass?
Polaris variator är bet hållbarare än Arctic cat som tom spricker och exploderar och har sig. Polaris variatorn kan man renovera billigare dessutom. Lynx/Skidoo Tra variatorn är ju full av rörliga delar som slamrar och har sig och jag tycker de är svåra och dyra att bestycka in. Enda fördel Tra varre är klickfuntionen.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
Slår ett slag för Ski-doo Freeride 146" eller 154" årsmodell 2014-2017 (XM-chassiet). 146" är inte fullt lika bra i lössnö (främst pga. att den börjar lyfta skidorna mycket när det blir brantare), men något bättre efter led. Bägge längderna har 38" bred framvagn, bredare fotsteg och förstärkningar i chassie och boggie samt bra stötdämpare vilket gör att de ändå är hyfsade även för ledkörning. Inte lika bra som Ski-doo Summit eller Polaris RMK i lössnö (främst pga. att Freeride har bredare mellan skidorna samt att den lättare hänger upp sig på de bredare fotstegen), men väsentligt mycket bättre än t.ex. Ski-doo Renegade eller Lynx X-trim så jag tycker det är riktigt allround maskiner.

800 E-tec har i min erfarenhet varit en riktigt bra och hållbar motor, däremot med något trist variatorkalibrering original på Ski-doo Freeride av dessa årsmodeller så det går att förbättra. De hade även en del lager i motorn (vevaxeln) som var infettade från fabrik och inte hade någon separat smörjning, så med tiden så blir dessa dåliga och behöver antingen bytas eller fyllas på med mer fett. Original så hade även många problem med att maskinerna tog mycket variatorremmar, men även det bör ett bra variatorkit förbättra (ska sägas att jag aldrig hade desto mer problem, men jag körde inte hårdast av alla heller).
 

Thell113

Medlem
5 nov 2019
12
0
1
30
Sverige
Slår ett slag för Ski-doo Freeride 146" eller 154" årsmodell 2014-2017 (XM-chassiet). 146" är inte fullt lika bra i lössnö (främst pga. att den börjar lyfta skidorna mycket när det blir brantare), men något bättre efter led. Bägge längderna har 38" bred framvagn, bredare fotsteg och förstärkningar i chassie och boggie samt bra stötdämpare vilket gör att de ändå är hyfsade även för ledkörning. Inte lika bra som Ski-doo Summit eller Polaris RMK i lössnö (främst pga. att Freeride har bredare mellan skidorna samt att den lättare hänger upp sig på de bredare fotstegen), men väsentligt mycket bättre än t.ex. Ski-doo Renegade eller Lynx X-trim så jag tycker det är riktigt allround maskiner.

800 E-tec har i min erfarenhet varit en riktigt bra och hållbar motor, däremot med något trist variatorkalibrering original på Ski-doo Freeride av dessa årsmodeller så det går att förbättra. De hade även en del lager i motorn (vevaxeln) som var infettade från fabrik och inte hade någon separat smörjning, så med tiden så blir dessa dåliga och behöver antingen bytas eller fyllas på med mer fett. Original så hade även många problem med att maskinerna tog mycket variatorremmar, men även det bör ett bra variatorkit förbättra (ska sägas att jag aldrig hade desto mer problem, men jag körde inte hårdast av alla heller).
En sån här?
Dock lite höga mil på just denna.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
En sån här?
Dock lite höga mil på just denna.
Yes, en sådan eller av årsmodell 2015, 2016 eller 2017 (väldigt få ändringar mellan årsmodellerna, så det är av mindre vikt). Om du vill känna dig hyfsat säker på att inte behöva göra något med motorn på ett tag så kan det vara bra att hitta en där vevlagren har renoverats/fått en omfettning och gärna också motorn i sig har genomgått en renovering (t.ex. byte av kolvar och kolvringar och packningar etc.). Eller om du hittar någon som gått något färre mil än den där då.

Det är svårt att säga exakt när man behöver göra något med motorn eftersom det är så beroende på hur den är körd, men säg innan 800 mil i alla fall och då är ju den där på 650 mil ganska i närheten av det. Om du hittar någon som gått kring 400-500 mil istället så kan du nog få ut två vintrars körning från den (om du kör kring 100-150 mil/år) innan du behöver göra någon förebyggande renovering av motorn. Som sagt, väldigt mellan tummen och pekfingret detta med miltalen, motorn kan säkert gå över 1000 mil utan bekymmer på vissa maskiner medan andra får bekymmer redan vid 600-700 mil.

Du hade även kollat på Lynx Boondocker och de av längderna 3700 eller 3900 (motsvarar 146" respektive 154") årsmodell 2014-2017 tror jag också är bra alternativ för en allround-skoter. Annorlunda boggie än Freeride (enligt vad jag läst något sämre än Freeride i lössnö, men bättre på led) och lite annat utseende (snyggare i mina ögon) är väl största skillnaden. Har för mig att de är något tyngre än Freeride också. Allt vad gäller motor och variatorer etc. är samma som för Ski-doo Freeride.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ja anledningen till att jag inte köpt en rmk pro 800 är att den blir för varm på led. Men då skulle man kunna installera en kylare fram. Eller tror ni isrivare skulle räcka? Man kan ju ta en vända bredvid leden och kyla ner den då och då.


Har tittat på denna, känns vettig. Vad tycker ni?

De är lite halvdrygt jobb att mont en Polaris org kylar fram vid drivhjulen för man måste förmodligen lös med motorn för att komma åt eller minst bort med boggi och drivhjul. Den pro rmk vi har utan extra kylare klarar inte stenhård led utan att gå ut i djupare snö då o då. Den klarar ca 1-2 km innan tempen ligger på 100c för då måste den kylas. Men med bättre heltäckande stänkläpp med genomtänkt form typ från en Polaris Dragon 2008a + 15cm förlängning med invik mot matta sänktes genomsnittstempen med 10c. Jag har även sopat i Motul Mo cool i kylvattnet som sänker några grader extra. Mo Cool sänker inga 15c som de påstås men närmare 5c gör de nog.
Den pro rmk vi har med extra original Polaris kylare fram vid drivhjulen behöver jag aldrig stanna , man bränner slidsen före 100c temp på den.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Måste ändå få slå ett slag för sks 800 vilken har originalmonterad extrakylare och känns väldigt allround. Du kan absolut köpa en sån inom din budget. Jag hade en från ny till 320 mil och den gick aldrig varm, inte ens på riktig pansarskare på våren. Där har du mitt tips