Arctic cat m800 varvar inte ut

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Ang variatorer och fjädrar så låter de som org prylar och de va ju bra. Och de va bra den visar felkod på apv du har du någ att gå på. När jag misstänker felande lyft av avgasportar så brukar jag köra utan huv och ta av skyddet på apv motorn så man ser när den drar i wiren.De kan tänkas att den inte drar som den ska dvs öppnar vid 7200v om jag mins rätt, Men den borde varva 7900-8100v även om apv motorn öppnar lite för sent typ vid 7500varv. Ta lös avgasportarna och kolla om de kärvar, se till att de går lätt i botten som max lyft, de ska gå snorlätt. Rengör även giljotinerna och spåren ner i cylinder. Men obs ståll in kolven så den täcker utblåsporten helt och trula in papper som suger upp sotslem som åker in då man rengör. Bräcklen/bensin/lacknafta/diesel/ funkar bra som rengöring men borsta även avgasportarnas glidytor ner i cylinder med avsmalnad tandborste eller liknande.
Hur långt har den gått i timmar och eller mil? Jag funderar på hur bra spänst de är kvar i fjädrarna, de är bra att veta fdör att lista ut hur mycket den ska vara när motorn går fullt ut. Ex om den gått 800 mil så kan den inte varva fullt ut. Den "kan" va nere på 7800-7850v när den gått 300 timmar eller 800 mil. Vid 400 mil brukar de orka varva 7900-8050 varv och de är ok för de ger max effekt på 7900v. Med nya fjädrar i primär och sekundär bör den varva 8000-8100.
Den har gått 870 mil så det kanske är dags för att byta ut fjädrarna. Jag ska ta o rengöra o titta dem kändes då att gå snorlätta o skönt klick ljud var de när man släppte vajern
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den har gått 870 mil så det kanske är dags för att byta ut fjädrarna. Jag ska ta o rengöra o titta dem kändes då att gå snorlätta o skönt klick ljud var de när man släppte vajern
870 mil då får du va nöjd om den varvar 78007850v. Byt helst fjädrarna i viket fall de är billiga på Sledstore nu! De kan tänkas att bara en av avgasgilotinerna går lätt så du bör kolla dem ändå. Men ta kompprov först och be en bön att de är jämt. Jag har för mig de har högt komptryck typ minst 9 bar ev närmare 10bar. De kan jag ta reda på för vi kollade nyss en xf800 12a som va kanonfräsch i komptrycket. Håll full gas och dra stenhårt minst 5 drag vid komptest och skruva ur bägge stiften så den blir lättare att dra.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
870 mil då får du va nöjd om den varvar 78007850v. Byt helst fjädrarna i viket fall de är billiga på Sledstore nu! De kan tänkas att bara en av avgasgilotinerna går lätt så du bör kolla dem ändå. Men ta kompprov först och be en bön att de är jämt. Jag har för mig de har högt komptryck typ minst 9 bar ev närmare 10bar. De kan jag ta reda på för vi kollade nyss en xf800 12a som va kanonfräsch i komptrycket. Håll full gas och dra stenhårt minst 5 drag vid komptest och skruva ur bägge stiften så den blir lättare att dra.
Jo 7800 men hade var kul om den höl sig på de också😂 6900 rpm o 146" summit 600 skrek om mig i 1 meter puder😂. Jo de hade vart schysst om du fixa fram hur många bar den ska ha så får jag be en bön innan jag testar. Jag beställer även fjädrar vad för hårdhet rekommenderas?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jo 7800 men hade var kul om den höl sig på de också😂 6900 rpm o 146" summit 600 skrek om mig i 1 meter puder😂. Jo de hade vart schysst om du fixa fram hur många bar den ska ha så får jag be en bön innan jag testar. Jag beställer även fjädrar vad för hårdhet rekommenderas?
Du kan lossa wiren från apv motorn och dra giljotinerna i topp och provköra. Den kan ev gå lite dåligt på tomg och låga varv men den ska varva minst 7800v. Gör den inte det då är de inge fel på apv systemet. Om den går för dåligt på tomg och lågvarv med max hissade giljotiner så den inte ens går att köra så kan du knyta ett snöre till wiren och dra upp dem vid 6000v, de har jag gjort och de funkar bra, du behöver bara hissa dem 1-2 sek så märker du om den varvar ur. Jag funderar även på avgastemp givaren om den är väck för då tappar den varvtal, men en de borde ge felkod.Annars går tempgivaren sönder då o då. Den är svindyr org men de passar från bil tror de är någ cheva pickupp eller doge pickupp alt ford mins ej. men de googlar du snabbt fram iså fall. Då kostar den bara 750kr. Jag tror Norrlands custom har den givaren och de har koll på vilken givare folk köper till Arctic cat. Men som sagt den ska ge felkod på den så de är långsökt.
Ang fjädrarna så köp samma som sitter i de lät som org. På sledstore alt skoterdelen och Rinab har du mostvarande org fjädrar av märket Venom och Team de är bra fjädrar köp inget annat märke. Du kan kolla på färgen och de brukar stå vad som motsvarar org. Sekundärfjädern är jag osäker på om de står motsvarande org så där kan du bli tvungen att googla vilket tryck org har och köpa samma hårdhet.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Du kan lossa wiren från apv motorn och dra giljotinerna i topp och provköra. Den kan ev gå lite dåligt på tomg och låga varv men den ska varva minst 7800v. Gör den inte det då är de inge fel på apv systemet. Om den går för dåligt på tomg och lågvarv med max hissade giljotiner så den inte ens går att köra så kan du knyta ett snöre till wiren och dra upp dem vid 6000v, de har jag gjort och de funkar bra, du behöver bara hissa dem 1-2 sek så märker du om den varvar ur. Jag funderar även på avgastemp givaren om den är väck för då tappar den varvtal, men en de borde ge felkod.Annars går tempgivaren sönder då o då. Den är svindyr org men de passar från bil tror de är någ cheva pickupp eller doge pickupp alt ford mins ej. men de googlar du snabbt fram iså fall. Då kostar den bara 750kr. Jag tror Norrlands custom har den givaren och de har koll på vilken givare folk köper till Arctic cat. Men som sagt den ska ge felkod på den så de är långsökt.
Ang fjädrarna så köp samma som sitter i de lät som org. På sledstore alt skoterdelen och Rinab har du mostvarande org fjädrar av märket Venom och Team de är bra fjädrar köp inget annat märke. Du kan kolla på färgen och de brukar stå vad som motsvarar org. Sekundärfjädern är jag osäker på om de står motsvarande org så där kan du bli tvungen att googla vilket tryck org har och köpa samma hårdhet.
Jo ska göra så. Jo man tycker ju den skulle sagt felkod om det hade vart den
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Du kan lossa wiren från apv motorn och dra giljotinerna i topp och provköra. Den kan ev gå lite dåligt på tomg och låga varv men den ska varva minst 7800v. Gör den inte det då är de inge fel på apv systemet. Om den går för dåligt på tomg och lågvarv med max hissade giljotiner så den inte ens går att köra så kan du knyta ett snöre till wiren och dra upp dem vid 6000v, de har jag gjort och de funkar bra, du behöver bara hissa dem 1-2 sek så märker du om den varvar ur. Jag funderar även på avgastemp givaren om den är väck för då tappar den varvtal, men en de borde ge felkod.Annars går tempgivaren sönder då o då. Den är svindyr org men de passar från bil tror de är någ cheva pickupp eller doge pickupp alt ford mins ej. men de googlar du snabbt fram iså fall. Då kostar den bara 750kr. Jag tror Norrlands custom har den givaren och de har koll på vilken givare folk köper till Arctic cat. Men som sagt den ska ge felkod på den så de är långsökt.
Ang fjädrarna så köp samma som sitter i de lät som org. På sledstore alt skoterdelen och Rinab har du mostvarande org fjädrar av märket Venom och Team de är bra fjädrar köp inget annat märke. Du kan kolla på färgen och de brukar stå vad som motsvarar org. Sekundärfjädern är jag osäker på om de står motsvarande org så där kan du bli tvungen att googla vilket tryck org har och köpa samma hårdhet.
Du menar att om den gör 7800 varv då fungerar den? Tänkte när du skrev om den inte gör det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Du menar att om den gör 7800 varv då fungerar den? Tänkte när du skrev om den inte gör det
Ja de kan hända den ska varva bara 7800 med fullt fungerande motor om ingen bytt fjädrar. Du kan vänta med fjäderbyte tills den går fullt ut för om den varvar 7900 så går den rätt bra för där ligger max effekt. Folk i usa som kör speedrung brukar vaäxla dem till 7900v för maximal fart. Men om man kör mer snö vill man ha lite övervarv typ 8000-8100v för då ligger genomsnittsvarvtalet lite högre då man jobbar med gasen upp o ner.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Ja de kan hända den ska varva bara 7800 med fullt fungerande motor om ingen bytt fjädrar. Du kan vänta med fjäderbyte tills den går fullt ut för om den varvar 7900 så går den rätt bra för där ligger max effekt. Folk i usa som kör speedrung brukar vaäxla dem till 7900v för maximal fart. Men om man kör mer snö vill man ha lite övervarv typ 8000-8100v för då ligger genomsnittsvarvtalet lite högre då man jobbar med gasen upp o ner.
Jo vi får ju se ska titta imorgon eller när jag fått remmen, utan rem så varvade den ju över 8000v
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Ja de kan hända den ska varva bara 7800 med fullt fungerande motor om ingen bytt fjädrar. Du kan vänta med fjäderbyte tills den går fullt ut för om den varvar 7900 så går den rätt bra för där ligger max effekt. Folk i usa som kör speedrung brukar vaäxla dem till 7900v för maximal fart. Men om man kör mer snö vill man ha lite övervarv typ 8000-8100v för då ligger genomsnittsvarvtalet lite högre då man jobbar med gasen upp o ner.
Tjena, Satte dit en snell xtx rem på den har försökt justera in utan nå framsteg den drar bara. Måste man köra original rem i dem här maskinerna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Tjena, Satte dit en snell xtx rem på den har försökt justera in utan nå framsteg den drar bara. Måste man köra original rem i dem här maskinerna?
Om du köpt rätt rem för modellen så funkar alla märken på remmar, men man måste såklart veta hur man justerar in dem. Om den klämmer mellan primärskivorna vilket är ovanligt så måste primären rivas och shimsas isär så remspelet blir närmare 0,-5-0,8mm, de funkar såklart med större spel men då får man lite ryckigt tillslag. De är bara hoppas den inte kläms axiellt i primären för de är ett jäkla jobb att shimsa om!
Om remmen är för sträckt så måste sekundärskivorna shimsas isär de är ju enkelt jobb .De är bara vräka dit fler shims eller tjockare shims. Köp lösa extra shims i olika tjocklekar eller flera tunna för då går man aldrig bet på inshimsning av remmar. Extra shims finns troligen på Rinab/Skoterdelen/Sledstore/KN racing och org Arctic cat bör ha.jag brukar be svarvnissar göra en bunt med shims i alla storlekar. När mattan precis på gränsen står stilla typ tuggar iväg då o då en liten bit med upphissad maskin och motor igång är de perfekt shimsat.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Om du köpt rätt rem för modellen så funkar alla märken på remmar, men man måste såklart veta hur man justerar in dem. Om den klämmer mellan primärskivorna vilket är ovanligt så måste primären rivas och shimsas isär så remspelet blir närmare 0,-5-0,8mm, de funkar såklart med större spel men då får man lite ryckigt tillslag. De är bara hoppas den inte kläms axiellt i primären för de är ett jäkla jobb att shimsa om!
Om remmen är för sträckt så måste sekundärskivorna shimsas isär de är ju enkelt jobb .De är bara vräka dit fler shims eller tjockare shims. Köp lösa extra shims i olika tjocklekar eller flera tunna för då går man aldrig bet på inshimsning av remmar. Extra shims finns troligen på Rinab/Skoterdelen/Sledstore/KN racing och org Arctic cat bör ha.jag brukar be svarvnissar göra en bunt med shims i alla storlekar. När mattan precis på gränsen står stilla typ tuggar iväg då o då en liten bit med upphissad maskin och motor igång är de perfekt shimsat.
Jo visst är det baki variatorn man shimsa isär skivorna eller är det i ALU "klumpen"? O sedan fick jag nu ett annat problem den varvar men primären rör sig inte alltså driver den inte vad kan de bero på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jo visst är det baki variatorn man shimsa isär skivorna eller är det i ALU "klumpen"? O sedan fick jag nu ett annat problem den varvar men primären rör sig inte alltså driver den inte vad kan de bero på?
Länken till Youtube visar hur du shimsar om men hans sätt att kolla om de är rätt spänning är helt värdelöst. Kolla rätt spänning/shims som jag beskrev tidigare. Hittade en bra film hur man kollar om man har rätt spänning. De är dock en Ski doo så kolla bara på slutet hur han kollar spänningen.
Att inte primären drar runt remmen kan va att primären kärvar i bussningar alt massa saker sönder i primären. Jag utgår från att du varvat den över 4000v för de är ju först då den ska klämma fast remmen. Vissa maskiner kan ha ännu högre tillslag ja även lägre.
 
Last edited:

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Länken till Youtube visar hur du shimsar om men hans sätt att kolla om de är rätt spänning är helt värdelöst. Kolla rätt spänning/shims som jag beskrev tidigare. Hittade en bra film hur man kollar om man har rätt spänning. De är dock en Ski doo så kolla bara på slutet hur han kollar spänningen.
Att inte primären drar runt remmen kan va att primären kärvar i bussningar alt massa saker sönder i primären. Jag utgår från att du varvat den över 4000v för de är ju först då den ska klämma fast remmen. Vissa maskiner kan ha ännu högre tillslag ja även lägre.
Jo de var rem damm som den kärvade i den, jo tittade på dendär videon ska beställa en sats med shims om inte göra i svarven
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Länken till Youtube visar hur du shimsar om men hans sätt att kolla om de är rätt spänning är helt värdelöst. Kolla rätt spänning/shims som jag beskrev tidigare. Hittade en bra film hur man kollar om man har rätt spänning. De är dock en Ski doo så kolla bara på slutet hur han kollar spänningen.
Att inte primären drar runt remmen kan va att primären kärvar i bussningar alt massa saker sönder i primären. Jag utgår från att du varvat den över 4000v för de är ju först då den ska klämma fast remmen. Vissa maskiner kan ha ännu högre tillslag ja även lägre.
Hej igen
Bytte fjäder i den o fick varven o stanna o inte sjunka iallafall. men när variatorerna är kalla så varvar den 8100 men ju mer man kör desto mindre varvar den håller på att bli galen på den😂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Hej igen
Bytte fjäder i den o fick varven o stanna o inte sjunka iallafall. men när variatorerna är kalla så varvar den 8100 men ju mer man kör desto mindre varvar den håller på att bli galen på den😂
Hur mycket varv tappar den från 8100v när den är varm? De kan va normalt att tappa en aning varv ca 50 varv när rem och skivor blir varm. Även motorn tappar effekt när hela vevaxeln och vevhus uppnått full arbetstemp. Om du sopat full gas bara efter 100-500m varmkörning så ger motorn säker 2-3 hk mer än när den senare är fullt varm. De två anl kan sänka varvet till 7900v i värsta fall. Den ger full effekt på 7900-8000v så de vore bra varvtal.
En sak till som sänker varvet är om den känner av spikning. Kör på 98 okt så ska den inte spika och då skyddar den sig inte med tändingssänkning och påfetning av soppa. Nya soppan e10 som är i all 95 okt nu kan ev ställa till med spikning för de snålar ut bränsleluftblandningen.
Jag vet inte om årsmodell 12 har etanollägeskontakt man kan dra ur eller sätt ihop ber på vilken soppa man kör. Äldre har eth kontakt och nyare 13- har ställbart i displayen. Just 12an hittar jag inte ett skit om etanolplugg och ingen tycks veta det heller?
 
Last edited:

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Hur mycket varv tappar den från 8100v när den är varm? De kan va normalt att tappa en aning varv ca 50 varv när rem och skivor blir varm. Även motorn tappar effekt när hela vevaxeln och vevhus uppnått full arbetstemp. Om du sopat full gas bara efter 100-500m varmkörning så ger motorn säker 2-3 hk mer än när den senare är fullt varm. De två anl kan sänka varvet till 7900v i värsta fall. Den ger full effekt på 7900-8000v så de vore bra varvtal.
En sak till som sänker varvet är om den känner av spikning. Kör på 98 okt så ska den inte spika och då skyddar den sig inte med tändingssänkning och påfetning av soppa. Nya soppan e10 som är i all 95 okt nu kan ev ställa till med spikning för de snålar ut bränsleluftblandningen.
Jag vet inte om årsmodell 12 har etanollägeskontakt man kan dra ur eller sätt ihop ber på vilken soppa man kör. Äldre har eth kontakt och nyare 13- har ställbart i displayen. Just 12an hittar jag inte ett skit om etanolplugg och ingen tycks veta det heller?
Den sjunker ner till 7600- 7700 o jag kör på 98 oktan vad gör de där etanollägeskontakten?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Prova en annan rem och helst original. Låter precis som Ultimax syndromen även om det nu inte är en Ultimax. Men oavsett märke så har jag bara dåliga erfarenheter av pirat remmar!
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Prova en annan rem och helst original. Låter precis som Ultimax syndromen även om det nu inte är en Ultimax. Men oavsett märke så har jag bara dåliga erfarenheter av pirat remmar!
Den gjorde samma med original remmen 084 innan den haverera har sattit på en snell xtx rem som verkar fungerat bra på arctic cat har jag hört. Jag läste om vita plast ringen i sekundären att den gör att den inte växlar som den ska äre något att gå på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den sjunker ner till 7600- 7700 o jag kör på 98 oktan vad gör de där etanollägeskontakten?
Om din modell har etanolkontakt så fetar den på bränslemappen ca 5% i stora delar av registret. Men jag hittar ingen info om etanolläge på år 12 så de finns nog ingen kontakt eller display funktion. Men om de nu finns och den står i etanolläget så går den sämre när man kör 98 okt man tappar lätt 100a varv. Men du har annat fel för den skulle inte tappa så mycket varv efter varmkörning i etanolläge. Om du har en eth plug så sitter den i närheten av ecu /luftburk längst fram troligast blå kabel som går att dra isär. De låter snarare som variatorerna kärvar när de blir varm eller att motorn sitter löst. Provbryt motorn med kofot och kolla om någ motorkudde är väck eller ovanligt mjuk. Mät hur linjerade variatorerna är också för motorn kan va halvlös och vriden flera grader i vänstervarv. När jag jämfört org AC remmar mot Ultimax xs så brukar en Ultimax greppa bättre så varvet ligger 50-100a varv lägre varm som kall. De gäller även på de Polaris pro rmk 800 jag kört Org rem vs Ultimax. Den rem du köpt nu vet jag inte hur de beter sig med.
Har du inte sett någ felkod på egt sensor eller lufttempgivare vid insug? Om egt sensorn lägger av vid en viss temp går den in i safe mode och varvar likn som din gör. Den givaren brukar gå väck då o då på ac men de ska ge felkod.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Nu kom jag på en sak du måste prova som kan utesluta variatorerna. Kör tills den tappar varv och stanna och stäng av motorn. Starta sedan om omedelbart och dra en fullgasrepa direkt. Om varvet är tillbaka om än bara för någ sekund så tror jag den spikar och försvarar sig. Jag vet inte om de kommer upp spikvarning som på Polaris de brukar stå "DET" iså fall. Om den nu skulle få tillbaka varvet tillfälligt så beror de på bränslebrist. Orsaken till det kan va många.
  1. skit i bränslefiltrering .
  2. Dålig bränslepump på någ vis läcka eller elmotorfel.
  3. Bränsletryckregulator felande.
  4. Vatten i tank.
  5. låg bränslenivå.
  6. Sugslangar silar ligger inte på botten.
De kan även va att den går för varm, men här vet jag inte hur AC skyddar sig men polaris sänker tändningen redan vid 55c och då tappar de varv. Jag antar Ac gör någ liknade. Men den har ju ingen tempmätare den tänder bara en röd lampa när den är 80-95c och den bör skydda sig innan dess "tror jag" Du kan ju ta med stektermometern och stoppa ner i kylarlocket när den börjar gå dåligt. Normal temp brukar ligga runt 40-50c på led som inte är helt stenhård och i snö går de iskalla max 40-45c. Ligger tempen på 60-70c i snö är de fel på vattenpump eller termostat.
Jag har bra koll på tempen för kompisaren satt just dit en tempmätare på sin xf 800 12a och vi jämför hela tiden mellan maskinerna på olika underlag.