Arctic cat m800 varvar inte ut

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Nu kom jag på en sak du måste prova som kan utesluta variatorerna. Kör tills den tappar varv och stanna och stäng av motorn. Starta sedan om omedelbart och dra en fullgasrepa direkt. Om varvet är tillbaka om än bara för någ sekund så tror jag den spikar och försvarar sig. Jag vet inte om de kommer upp spikvarning som på Polaris de brukar stå "DET" iså fall. Om den nu skulle få tillbaka varvet tillfälligt så beror de på bränslebrist. Orsaken till det kan va många.
  1. skit i bränslefiltrering .
  2. Dålig bränslepump på någ vis läcka eller elmotorfel.
  3. Bränsletryckregulator felande.
  4. Vatten i tank.
  5. låg bränslenivå.
  6. Sugslangar silar ligger inte på botten.
De kan även va att den går för varm, men här vet jag inte hur AC skyddar sig men polaris sänker tändningen redan vid 55c och då tappar de varv. Jag antar Ac gör någ liknade. Men den har ju ingen tempmätare den tänder bara en röd lampa när den är 80-95c och den bör skydda sig innan dess "tror jag" Du kan ju ta med stektermometern och stoppa ner i kylarlocket när den börjar gå dåligt. Normal temp brukar ligga runt 40-50c på led som inte är helt stenhård och i snö går de iskalla max 40-45c. Ligger tempen på 60-70c i snö är de fel på vattenpump eller termostat.
Jag har bra koll på tempen för kompisaren satt just dit en tempmätare på sin xf 800 12a och vi jämför hela tiden mellan maskinerna på olika underlag.
Ska pröva det imorgon!
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Nu kom jag på en sak du måste prova som kan utesluta variatorerna. Kör tills den tappar varv och stanna och stäng av motorn. Starta sedan om omedelbart och dra en fullgasrepa direkt. Om varvet är tillbaka om än bara för någ sekund så tror jag den spikar och försvarar sig. Jag vet inte om de kommer upp spikvarning som på Polaris de brukar stå "DET" iså fall. Om den nu skulle få tillbaka varvet tillfälligt så beror de på bränslebrist. Orsaken till det kan va många.
  1. skit i bränslefiltrering .
  2. Dålig bränslepump på någ vis läcka eller elmotorfel.
  3. Bränsletryckregulator felande.
  4. Vatten i tank.
  5. låg bränslenivå.
  6. Sugslangar silar ligger inte på botten.
De kan även va att den går för varm, men här vet jag inte hur AC skyddar sig men polaris sänker tändningen redan vid 55c och då tappar de varv. Jag antar Ac gör någ liknade. Men den har ju ingen tempmätare den tänder bara en röd lampa när den är 80-95c och den bör skydda sig innan dess "tror jag" Du kan ju ta med stektermometern och stoppa ner i kylarlocket när den börjar gå dåligt. Normal temp brukar ligga runt 40-50c på led som inte är helt stenhård och i snö går de iskalla max 40-45c. Ligger tempen på 60-70c i snö är de fel på vattenpump eller termostat.
Jag har bra koll på tempen för kompisaren satt just dit en tempmätare på sin xf 800 12a och vi jämför hela tiden mellan maskinerna på olika underlag.
O
Gjorde så som du sa o då gjorde den inte de men sen tog jag o börja justera remmen o sen for o test körde o då första repan på full gas så nådde den över 8000 en milli sekund sen 7600 7700 som vanligt. Testade även bryta i motorn med kofot o den rörde sig 2 cm ungefär
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Oj 2cm lät för mycket. Om man bryter motorn framåt eller bakåt i variatorernas riktning ska den inte röra sig mer än max 2-4 mm om man får till våldsam kraft i brytningen. Om du kan flytta variatorn 2cm så lär motorkuddar va väck eller tokmjuka. En linjeringskoll vore på sin plats för motorn kan va mycket vriden i vänstervarv om kuddarna är slut och då tappar man mycket varv och effektivitet. Men att du nådde 8000v för en kort sekund lät märkligt de tyder inte på att kuddarna är slut. De går mäta vridningen med plåtrimsor eller tom trälister som är spikrak men bäst är att köpa linjeringslinjag kolla länk. Finns säkert billigare.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Oj 2cm lät för mycket. Om man bryter motorn framåt eller bakåt i variatorernas riktning ska den inte röra sig mer än max 2-4 mm om man får till våldsam kraft i brytningen. Om du kan flytta variatorn 2cm så lär motorkuddar va väck eller tokmjuka. En linjeringskoll vore på sin plats för motorn kan va mycket vriden i vänstervarv om kuddarna är slut och då tappar man mycket varv och effektivitet. Men att du nådde 8000v för en kort sekund lät märkligt de tyder inte på att kuddarna är slut. De går mäta vridningen med plåtrimsor eller tom trälister som är spikrak men bäst är att köpa linjeringslinjag kolla länk. Finns säkert billigare.
Ska testa vrida i den igen för att vara säker, startade o körde igen när motorn var lite svalarare o den höll 8100
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Ska testa vrida i den igen för att vara säker, startade o körde igen när motorn var lite svalarare o den höll 8100
8100 är ok varvtal nästan lite högt. De kan va känsliga på snöförhållanden också, går de lite tungt kan man tappa 200v i värsta fall speciellt om inte motorn är linjerad eller mjuka kuddar. Kännpå variatorena när du kört ett ra tag rel hårt, både prim är och sekundärvariator ska va lika varma då lirar de bra.Om du får svarta gummirestewr poå primär eller sekundärskivor slirar remmen för mycket och då är de fel på något med variatorer rem riktning gummikuddar mm.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
8100 är ok varvtal nästan lite högt. De kan va känsliga på snöförhållanden också, går de lite tungt kan man tappa 200v i värsta fall speciellt om inte motorn är linjerad eller mjuka kuddar. Kännpå variatorena när du kört ett ra tag rel hårt, både prim är och sekundärvariator ska va lika varma då lirar de bra.Om du får svarta gummirestewr poå primär eller sekundärskivor slirar remmen för mycket och då är de fel på något med variatorer rem riktning gummikuddar mm.
Jo måste titta på det, men den tappar ju 400-500 varv o de är ganska drastiskt om man säger så
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Jo måste titta på det, men den tappar ju 400-500 varv o de är ganska drastiskt om man säger så
Ja de är brutalt mycket. Gör en video på när du bryter i motorn för då kan vi avgöra om den sitter för löst.
Iom att jag inte själv sett skicket på variatorerna kan jag inte utesluta dem riktigt heller. Men baserat på din kolla av variatorer låter de ok. Jag mins inte om du redan måttat hur rak/sned motorn är med stållinjal på variatorerna? De är rel lätt jobb bara lägga ett rakt föremål på någ av av variatorerna och mäta på den andra hur vriden motorn är.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Ja de är brutalt mycket. Gör en video på när du bryter i motorn för då kan vi avgöra om den sitter för löst.
Iom att jag inte själv sett skicket på variatorerna kan jag inte utesluta dem riktigt heller. Men baserat på din kolla av variatorer låter de ok. Jag mins inte om du redan måttat hur rak/sned motorn är med stållinjal på variatorerna? De är rel lätt jobb bara lägga ett rakt föremål på någ av av variatorerna och mäta på den andra hur vriden motorn är.
Jo ska göra det. men kan det även vara att en av rullarna rullar för trögt i primären?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Jo ska göra det. men kan det även vara att en av rullarna rullar för trögt i primären?
De kan påverka en aning men om den väl kommit upp i 7900-8100varv ska inte varvet sjunka sålänge du håller full gas om rullen kärvar. Jag blir även misstänksam till apv motor att den fått fnatt och ev öppnar apv portarna en kort stund för att sedan stänga dem trots höga varvtal. Om du hittar halt underlag is så kan du ta av plastskyddet över apv motorn och köra utan huv så du kan se om den vrider upp apv portarna och håller kvar dem i max öppet läge. Men då gäller de att plåga den i några sek på full mutter så du är säker på att apv motorn håller dem öppna så länge. Jag vet du kollat att de lyfter upphissad maskin men de är för kort test just i detta fall.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
De kan påverka en aning men om den väl kommit upp i 7900-8100varv ska inte varvet sjunka sålänge du håller full gas om rullen kärvar. Jag blir även misstänksam till apv motor att den fått fnatt och ev öppnar apv portarna en kort stund för att sedan stänga dem trots höga varvtal. Om du hittar halt underlag is så kan du ta av plastskyddet över apv motorn och köra utan huv så du kan se om den vrider upp apv portarna och håller kvar dem i max öppet läge. Men då gäller de att plåga den i några sek på full mutter så du är säker på att apv motorn håller dem öppna så länge. Jag vet du kollat att de lyfter upphissad maskin men de är för kort test just i detta fall.
Jag ska testa det!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Jag ska testa det!
Jag mins inte om jag redan skrivit att du kan dra upp apv giljotinerna i taket och provköra. De kan du prova om de är svårt att ställa fast den på isfläck och kolla om apv motorn sänker ner apv portarna trots varvtal över 7500v.
Om du vill prova det så häkta av vajrarna från apv motorn och dra upp dem allt som går. De brukar gå hålla dem i spänn med gummistropp eller en fjäder som du sätter fast någonstans.