Nu kom jag på en sak du måste prova som kan utesluta variatorerna. Kör tills den tappar varv och stanna och stäng av motorn. Starta sedan om omedelbart och dra en fullgasrepa direkt. Om varvet är tillbaka om än bara för någ sekund så tror jag den spikar och försvarar sig. Jag vet inte om de kommer upp spikvarning som på Polaris de brukar stå "DET" iså fall. Om den nu skulle få tillbaka varvet tillfälligt så beror de på bränslebrist. Orsaken till det kan va många.
- skit i bränslefiltrering .
- Dålig bränslepump på någ vis läcka eller elmotorfel.
- Bränsletryckregulator felande.
- Vatten i tank.
- låg bränslenivå.
- Sugslangar silar ligger inte på botten.
De kan även va att den går för varm, men här vet jag inte hur AC skyddar sig men polaris sänker tändningen redan vid 55c och då tappar de varv. Jag antar Ac gör någ liknade. Men den har ju ingen tempmätare den tänder bara en röd lampa när den är 80-95c och den bör skydda sig innan dess "tror jag" Du kan ju ta med stektermometern och stoppa ner i kylarlocket när den börjar gå dåligt. Normal temp brukar ligga runt 40-50c på led som inte är helt stenhård och i snö går de iskalla max 40-45c. Ligger tempen på 60-70c i snö är de fel på vattenpump eller termostat.
Jag har bra koll på tempen för kompisaren satt just dit en tempmätare på sin xf 800 12a och vi jämför hela tiden mellan maskinerna på olika underlag.