Nä fel av mig. Ohm på tps mellan stift. 2 och 4 går från 1500 stängt och sjunker när jag öppnar spjällen till typ 160 ohm med fullt öppna spjäll
Du måste skruva ut tomgångsskruven så spjällen stänger helt, då först kan du ohmmäta eller voltmäta. 1500 ohm kan va ok om du inte stängde spjällen helt men på full gas va de långt från rätt värden. När man mätern med gaspjläll monterade på motorn så måste man slacka gasvajern också så spjällen kan stänga helt då man justerar ut tomgångsskruven.Jag kommer i väg på 3500 varv ungefär. Trycker jag fullt då böööar skotern. Som jag beskrivit. Smyger jag på gasen kan jag komma i väg på fulla spett.
Släpper jag gasen och ska i väg igen bööööar den igen och igen och igen.
Som att den inte får soppa typ eller för mkt luft.
Provade ohmmäta tps sensorn nu.
enligt schemat jag såg skulle det vara mellan 700-900 ohm med stängt spjäll och uppåt 4700-5700 ohm med öppna spjäll.
MIn tps mäter 1500 på stängt och 2500 på öppet. Biltema multimeter och osäker vad jag gör egentligen. Spjällhuset är avplockat från skotern. Så jag kanske gör fel t.om.
Om den ökat i tillslagsvarv så är primärvariatorn sopslut i alla bussningar för de ska inte ändras med ny rem.Efter att ha jävlats så försvann boggningarna , det måste varit remmen som var sopslut. La på nya , startade upp skotern, provade och det var bra. Nytt tillslag på 4000 varv cirka. Men den varvar som en galning . Antar att nya remmen måste köras in eller nått, att den inte ramlar ner i sekundären som den ska. Jag kan så lite om variatorer... Dessutom snurrar mattan på tomgång.(1850 varv ) Verkar vara bra grepp i nya remmen
Men skönt.
De är simpelt att shimsa in inga specialverktyg krävs. Men du måste tillverka eller köpa shims allt från 0,2mm till 1,8mm är lämpligt att ha ett gäng av. Du kan klippa vtill shims av påt också eller annat material går bra, allt från konserburkar kaffeburkar syltlock bilplåt ja du förstår.Hur vet man att det blir rätt med allt isär skruvat liksom...