Avgassmällar vid full gas och hög belastning

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tjena, nån som vet vad de kan vara när de börjar smälla ur avgasröret ibland vid fullgas å hög belastning. Släpper man inte gasen kommer det flera smällar på rad.

Trodde först mattan kuggade men va tydligen från avgassystemet ljudet kom 🤔
blir som rökpuffar oxå med smällarna.

Skotern tvekar oxå vid omtag, ibland när man gasar, släpper å trycker på igen är de som att man skulle trycka på bromsen innan den kommer.
Skotern det gäller är en arctic cat hardcore 2018
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Finns en fix för detta, du ska flytta givaren i luftburken.
luftgivren får för varm luft eller nåt liknande
googla lite
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Har en bekant som gjorde denna på sin hardcore och tvekan försvann helt.
Kittet innehåller en förlängningskabel och beskrivning var/hur du ska göra
Länk till kittet har du HÄR
Video till en som utför ingreppet finns HÄR
👍💪
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Har en bekant som gjorde denna på sin hardcore och tvekan försvann helt.
Kittet innehåller en förlängningskabel och beskrivning var/hur du ska göra
Länk till kittet har du HÄR
Video till en som utför ingreppet finns HÄR
👍💪
Hört talas om det problemet oxå men tror det kan vara nått annat på min då den inte hade det problemet orginal men det kom efter jag slängt på pipa, pc5 och v-kitt.

Kört med dom grejjerna hela vintern men fick problemet med avgassmällarna igår så kanske är separata problem, tvekningarna och smällarna 😅
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Låter som att den får för lite bensin och går snålt vid hög belastning. Hur ser tändstiften ut?
ena stiftet lite ljusare än det andra, såg oxå att en fjäder till y röret lossnat men kan ju vara pågrund utav smällarna den lossnat.
Stiftet som är mörkare har en del sot uppe på delen som sitter i tändhatten.
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang sot uppe på stiftet är endera dålig kontakt i tändhatt eller att stiftet är väck invändigt så de läcker komptryck hela vägen upp till knoppen.
Byt stift med andra ord och om de går klämma ihop kontaktytan inne i tändhatten så gör det också.
Jag tror inte den får för lite soppa för då hoppar spikskyddet in direkt och sänker tändning och sopar på mer soppa och i sista fall stannar den eler går extremt dåligt som skydd. Stiften såg dessutom bra ut i bränsleblandning.
Om pipan har för dålig tätning mot y- röret så smäller det utav hell, så kolla även tätringen mellan y och pipa samt att fjädrarna inte är uttöjd.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ang sot uppe på stiftet är endera dålig kontakt i tändhatt eller att stiftet är väck invändigt så de läcker komptryck hela vägen upp till knoppen.
Byt stift med andra ord och om de går klämma ihop kontaktytan inne i tändhatten så gör det också.
Jag tror inte den får för lite soppa för då hoppar spikskyddet in direkt och sänker tändning och sopar på mer soppa och i sista fall stannar den eler går extremt dåligt som skydd. Stiften såg dessutom bra ut i bränsleblandning.
Om pipan har för dålig tätning mot y- röret så smäller det utav hell, så kolla även tätringen mellan y och pipa samt att fjädrarna inte är uttöjd.
Okej har hört från nå stycken tidigare som trodde den gick snålt, Y rörs packningen på ena sidan var blåst, kan ju dock blivit av smällarna, körde en fullgas repa och kollade stiftet efter och ser ljusare ut då än på bilderna ja la upp tidigare 😅
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om jag ser rätt att kolven är grå i mitten och då är de någ i bränsleväg som inte stämmer, typ på tok för lite soppa på full mutter. Stiften säger inget om full gas för den färgen är längst neri stiftet på porslinet. Och för att få pålitlig färg där krävs full gas i 600m minst och slå av motorn från full gas. Inte lätt med andra ord.
Kör inte en meter till utan att kolla bränsletrycke för de är inte ångt från smälthål i kolvarna!!!!!!!!!!!
På äldre 800an ska de va 3 bar från tomg till full gas med belastning. 2018 motorn får du söka vilket tryck den ska ha. Du måste sätta en tryckmätare på styret så du kan se om den tappar tryck på full gas som jag tror den gör.
Byt bränslefilter också.
Jag mäter trycket på bränsleöedningen till fuelrailen med en vanlig däckpåfyllare med manometer från Biltema, de är bara T-koppa in den på soppaslanmgen.
Om de är lågt tryck så är nog bränslepumpen väck eller mer sällan tryckregulatorn.
Om trycket är ok så rengör spridarna , lämna in dem för flödeskontroll och rengöring.
Äldre AC typ 2015 har inget bränslefilter på ränsleledningen till fueltail, jag vet inte om 2018 har det men sätt dit ett om de inte finns. De måste kara 4 bar så köp från en Skidoo e tec som ex de finns pirat på Rinab och skoterdelen.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om jag ser rätt att kolven är grå i mitten och då är de någ i bränsleväg som inte stämmer, typ på tok för lite soppa på full mutter. Stiften säger inget om full gas för den färgen är längst neri stiftet på porslinet. Och för att få pålitlig färg där krävs full gas i 600m minst och slå av motorn från full gas. Inte lätt med andra ord.
Kör inte en meter till utan att kolla bränsletrycke för de är inte ångt från smälthål i kolvarna!!!!!!!!!!!
På äldre 800an ska de va 3 bar från tomg till full gas med belastning. 2018 motorn får du söka vilket tryck den ska ha. Du måste sätta en tryckmätare på styret så du kan se om den tappar tryck på full gas som jag tror den gör.
Byt bränslefilter också.
Jag mäter trycket på bränsleöedningen till fuelrailen med en vanlig däckpåfyllare med manometer från Biltema, de är bara T-koppa in den på soppaslanmgen.
Om de är lågt tryck så är nog bränslepumpen väck eller mer sällan tryckregulatorn.
Om trycket är ok så rengör spridarna , lämna in dem för flödeskontroll och rengöring.
Äldre AC typ 2015 har inget bränslefilter på ränsleledningen till fueltail, jag vet inte om 2018 har det men sätt dit ett om de inte finns. De måste kara 4 bar så köp från en Skidoo e tec som ex de finns pirat på Rinab och skoterdelen.
Tack för tipsen! Monterade pipa, y rör, pc5, 2.5 graders tändkil och v-kitt i början på säsongen skulle det inte kunna vara så att mappen är snål bara?
Att den blir grå i mitten beror de på att den gått jävligt varmt? Om den skulle gått i rätt temperatur hade den varit mer blank då? 😅
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kör du alla alla dessa trimdelar utan en Powercommander eller Bondocker box med mapp till dito?
Om så är fallet så kan de va orsaken till att den nästan smält hål i kolven. Viket märke på pipa är det för jag vet att något märke ska kunna köras utan att mappa om med PC. Men Yrör och tänkil + pipa har jag svårt att tro de org mappen räcker till.
Har den gått bra utan smällar tidigare och den går lika bra nu förutom smällar så tror jag de beror på läckan vid ett grenrör mot cylinder. Men de påverkar inte den gråa färgen på kolvarna, de är pga bränslebrist och ja de går på tok för hett där nu. Kolven ska ha kolsvart matt sot där i mitten och kolsvart blankt sot längre ut mot cylinderväggar de är mest vanlig färg på dagens insprutarare. Grå fär är sok dödsaska, de är ovanligt att man hinner se den färgen innan de är för sent. Kompisaren har den äldre AC 800a motorn upp tiill 2017 med liknande moddar Speedwerx pipa 1,5gr tändkil (Y-rör är jag osäker på) men den måste ha Powercommander med ca 6% mer soppa på 80-100% gaspådrag och några procent på låga och i mellanreg.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Kör du alla alla dessa trimdelar utan en Powercommander eller Bondocker box med mapp till dito?
Om så är fallet så kan de va orsaken till att den nästan smält hål i kolven. Viket märke på pipa är det för jag vet att något märke ska kunna köras utan att mappa om med PC. Men Yrör och tänkil + pipa har jag svårt att tro de org mappen räcker till.
Har den gått bra utan smällar tidigare och den går lika bra nu förutom smällar så tror jag de beror på läckan vid ett grenrör mot cylinder. Men de påverkar inte den gråa färgen på kolvarna, de är pga bränslebrist och ja de går på tok för hett där nu. Kolven ska ha kolsvart matt sot där i mitten och kolsvart blankt sot längre ut mot cylinderväggar de är mest vanlig färg på dagens insprutarare. Grå fär är sok dödsaska, de är ovanligt att man hinner se den färgen innan de är för sent. Kompisaren har den äldre AC 800a motorn upp tiill 2017 med liknande moddar Speedwerx pipa 1,5gr tändkil (Y-rör är jag osäker på) men den måste ha Powercommander med ca 6% mer soppa på 80-100% gaspådrag och några procent på låga och i mellanreg.
Har en Powercommander som suttit på hela tiden sedan jag monterade trim grejjerna, pipan är en ssi som ska kunna köras utan mappning.
Såg i mappen nu att det verkar vara ganska snålt ställt på 100% throttle till och med tagit bort bränsle där -2 från 7500rpm upp till 8500🤔
Den har gått bra innan och går fortfarande bra förutom smällarna, dock kan tomgången hänga kvar vid typ 3200 ibland å inte vilja gå ner vilket jag hört kan vara ett tecken på att den går snålt?
Tänkte på de du sa om kolven att den ska ha svart sot i mitten förstår att de blir så då spridarna sitter på insuget men eftersom mina spridare sitter på cylindern och sprutar soppan direkt ovanför kolven sköljer inte soppan bort sotet i mitten på kolven då? 😅
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok den har PC men mappen lät underligt snål på fullt gärn. Om tomg dröjer sig kvar lägg på 4% på 0-2000v vid 0 tps (gaspådrag). Den snålgången är dock inte farlig och ger inte gråa kolvar men smällar kan de absolut ge.
. Jag skulle även lagt på + 6% på 80-100% tps för de ska inte va askgråa kolvar oavsett förgasare eller insprut var än spridarna sitter. OBs 6% är bara en gissning så de bör kollas med lamdamätning , de kan fortfarande va för snålt.
De är dock underligt den går så fruktansvärt snålt på full gas då de ska gå att köra den pipan utan pc. Men 2,5gr tändkil lät farigt för de flyttar in värmen från pipa till förbränningsrum och de brukar smälta hål i mitten kolvar.Är du helt säker på att de går köra 2,5gr tändkil men den pipan på 95 och 98 okt? På ädre motorn upp till 17 så kan manköra 2,5gr tändkil med org pipa åtminstone men de är gränsfall, 1,5gr va bet säkrare.
Endera är de för lågt bränsöetrytck på full mutter som ger askan eller så är de tändkilen eller för snål mapp helt enkelt.
Jag kör hela tiden med Bredbandsampda mätare för då kör man inte sönder motorn om man vet vilka afr värden man ska sikta på.
Säkrast vore att mappa den i bänk eller mappa själv med Lamdamätare.
Iom att den går så snålt på troigen full mutter so hoppa alla motorskydd in som sänker tändning och läögger på mer soppa, de i sin tur gör att den tappar enormt med effekt. Om du får till mappen så den inte går snålt så kommer den går enormt mycket bättre då den slipper skydda sig från spiukning då.
Du kör väl på 98 okt hoppas jag för de är ett måstye med så snål mapp och 2,5gr tändkil och pipa.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ok den har PC men mappen lät underligt snål på fullt gärn. Om tomg dröjer sig kvar lägg på 4% på 0-2000v vid 0 tps (gaspådrag). Den snålgången är dock inte farlig och ger inte gråa kolvar men smällar kan de absolut ge.
. Jag skulle även lagt på + 6% på 80-100% tps för de ska inte va askgråa kolvar oavsett förgasare eller insprut var än spridarna sitter. OBs 6% är bara en gissning så de bör kollas med lamdamätning , de kan fortfarande va för snålt.
De är dock underligt den går så fruktansvärt snålt på full gas då de ska gå att köra den pipan utan pc. Men 2,5gr tändkil lät farigt för de flyttar in värmen från pipa till förbränningsrum och de brukar smälta hål i mitten kolvar.Är du helt säker på att de går köra 2,5gr tändkil men den pipan på 95 och 98 okt? På ädre motorn upp till 17 så kan manköra 2,5gr tändkil med org pipa åtminstone men de är gränsfall, 1,5gr va bet säkrare.
Endera är de för lågt bränsöetrytck på full mutter som ger askan eller så är de tändkilen eller för snål mapp helt enkelt.
Jag kör hela tiden med Bredbandsampda mätare för då kör man inte sönder motorn om man vet vilka afr värden man ska sikta på.
Säkrast vore att mappa den i bänk eller mappa själv med Lamdamätare.
Iom att den går så snålt på troigen full mutter so hoppa alla motorskydd in som sänker tändning och läögger på mer soppa, de i sin tur gör att den tappar enormt med effekt. Om du får till mappen så den inte går snålt så kommer den går enormt mycket bättre då den slipper skydda sig från spiukning då.
Du kör väl på 98 okt hoppas jag för de är ett måstye med så snål mapp och 2,5gr tändkil och pipa.
2,5gr tändkil ska funka till pipan, frågade han som säljer domdär piporna och han sa 2,5 skulle funka.
Kör 98 oktan. Har funderat på att skaffa en lambda, någon speciell du kan rekommendera?
Sitter ju orginal så man kan kolla avgastempen, kan man ställa efter den?
Han som gjort mappen har ju tagit bort soppa på fullgas ska jag upp 6% från orginal mapp eller mappen jag har nu?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag blir förvånad att de ska funka både med pipa y rör och 2,5gr tändkil utan PC och speciellt med -2 % soppa med pc
. Tändkien är mest farlig då man kör jämn gas i mellareg typ över en sjö för där gå de flesta maskiner snålt.
Lägg på mer bränsle enligt nedan.
Om vi utgår från org mapp så lägg på 4% på 100% gasapådrag från 6500-7400v och från 7500-9000v lägger du på 6%
På 80% gaspådrag lägg på 4% från 7000-9000v.
Och på tomg från 0 gaspådrag 0-4000v lägg på 4%. Lägg på mer där 0-4000v om den fortfarande rusar och smäler.
Köp enbart Aem bredbandslamda för alla Innovate jag haft har gått sönder innom några timmar. Aem mätare har hölle 300 mil nu med samma sond.Varför sonden håller så bra tror jag beror på placeringewn och att jag tar lös den med jämna mellanrum och tvättar den med luftmassemätarspray och tryckluft.
Piptempen kan du tiill viss del gå efter men iom att den sitter i feta delen pipa så visar den lägre temp än när man sätter sonderna rel nära utbåsen. Man måstre då köra enligt stiftfärg först för att lista ut vad som är farligt hett.
Och piptemp är så jäkla seg vs Lambda/afr mätare. Jag mappar i AFR värden för de är mest vanligt på tvåtaktare, de kommer från usa de är enda anl.
Om du sätter dit en AFR mätare så kan du notera piptemp vid 13:1 afr så har du dubbla mätartyper att gå efter. Då överskrider du inte den tempen på full mutter för då är man farligt ute med vanlig insprutning som du har. Om du vill ta bort afr mätaren så noterar du bara piptemp vid olika strällen i registret så du ser om de blir någ fel om tempen skenar.
Brp E-tek kan man köra lite snålare än 13:1 för där sprutar soppan rakt ner på kolven. För de mesta ger 13:1 mest effekt och i många fall spikar motorn vid 13:1 på 98 okt speciellt med de trimåtgärder du har.
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Jag blir förvånad att de ska funka både med pipa y rör och 2,5gr tändkil utan PC och speciellt med -2 % soppa med pc
. Tändkien är mest farlig då man kör jämn gas i mellareg typ över en sjö för där gå de flesta maskiner snålt.
Lägg på mer bränsle enligt nedan.
Om vi utgår från org mapp så lägg på 4% på 100% gasapådrag från 6500-7400v och från 7500-9000v lägger du på 6%
På 80% gaspådrag lägg på 4% från 7000-9000v.
Och på tomg från 0 gaspådrag 0-4000v lägg på 4%. Lägg på mer där 0-4000v om den fortfarande rusar och smäler.
Köp enbart Aem bredbandslamda för alla Innovate jag haft har gått sönder innom några timmar. Aem mätare har hölle 300 mil nu med samma sond.Varför sonden håller så bra tror jag beror på placeringewn och att jag tar lös den med jämna mellanrum och tvättar den med luftmassemätarspray och tryckluft.
Piptempen kan du tiill viss del gå efter men iom att den sitter i feta delen pipa så visar den lägre temp än när man sätter sonderna rel nära utbåsen. Man måstre då köra enligt stiftfärg först för att lista ut vad som är farligt hett.
Och piptemp är så jäkla seg vs Lambda/afr mätare. Jag mappar i AFR värden för de är mest vanligt på tvåtaktare, de kommer från usa de är enda anl.
Om du sätter dit en AFR mätare så kan du notera piptemp vid 13:1 afr så har du dubbla mätartyper att gå efter. Då överskrider du inte den tempen på full mutter för då är man farligt ute med vanlig insprutning som du har. Om du vill ta bort afr mätaren så noterar du bara piptemp vid olika strällen i registret så du ser om de blir någ fel om tempen skenar.
Brp E-tek kan man köra lite snålare än 13:1 för där sprutar soppan rakt ner på kolven. För de mesta ger 13:1 mest effekt och i många fall spikar motorn vid 13:1 på 98 okt speciellt med de trimåtgärder du har.
Tack för tipsen! Gjorde ändringarna i mappen du rekommenderade och inte smällt nått mer än sålänge iallafall 👍🏼 får se om jag lämnar in den på mappning i bänk eller köper mätare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för tipsen! Gjorde ändringarna i mappen du rekommenderade och inte smällt nått mer än sålänge iallafall 👍🏼 får se om jag lämnar in den på mappning i bänk eller köper mätare.
Kanon men kolla om kolvarna blivit svartsoitig nu i mitten! Ja bromsning med mappning är säkrast och effektivast för mappning i fält är inte enkelt. Däremot när man väl lärt sig tekninken att mappa i fält så kan man finslipa in mappen till perfektion. Iom att jag har afr mätaren på maskinen hela tiden så blir de att man ändrar något i mappningen efter varenda helg.