Service Lynx Commander 600 E-Tec

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.714
833
113
Kramfors
Jaha de ser lika krångligt ut som på Polaris. De kan hända du får göra liknade som jag gjort på min polaris, dvs byta till gummislangar för att få fast filtret ,,kolla länken.
 
Reactions: Weber och Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Kanon!
Blir till att följa guidningen i den tråden Boost👍

Jag tolkar det i stora drag som att du köper ett nytt filter och det bör ha 6-8 mm utvändigt mått för att kunna dra över en slang med yttermått 9,5-10mm.
Du behåller orginalanslutningarna (kopplingarna) i ändan på varje orginalslang för att kunna återansluta.
Sen kör du med 14mm skruvklammer på slangen förutom anslutningen vid tanken där du kör med 12mm.
Slangarna måste klara 3,5 bars tryck.

Frågor:
A. När jag lösgör slangen som fäster mot tanken, måste tanken vara tom eller sitter det en backventil i bränslepumpen?

B. När du skriver att man ska "fila bort pressfattningarna" eller "bryta bort dem":
Är det själva flänsarna i ändarna på filtret (det lilla guppet) samt är syftet få bort denna presskoppling/fläns så att den nya slangen ska gå att få på?
Om du bryter bort den blir det kortare längd att ansluta slangen på... men det kanske ändå räcker för att dra åt med slangklammer?
Samt man ska väl då också putsa bort ev grader på rörändarna och fila bort så det inte blir för "vasst"?

C. Var det några problem få på den nya Mekonomen slangen på kopplingarna i ändarna? (dvs anslutningen mot tanken som du återanvänder)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.714
833
113
Kramfors
A. Tanken kan va full de rinner ingen soppa om de är som på poaris där man drar lös slangkopplingarna från tanken.

B.Svårt att förklara men du måste bryta bort plåtskoningen för att fo loss org slangarna från sina inästningart och de är rör att kunna byta slangar till gummislangar. Innanör plåtskoningen och när du ått ös org slangarna så är de fina nipplar med utvälvd kona på så du behöver inte slipa dem mjukare för att få på slangarna. men de är Polaris de gäller de kan va någ annat på brp men troligast samma typ.

C. Mekonomen slangar fanns i rätt dim och inga proböem de hade slangklammer i rätt storlekar. Ta med slang infästningarna du har rensat fram så du köpter rätt dim på slang och klammer.

Ang filtrets dia på nipplarna så mins jag inte exakt men köp filter som är anpassat för brp Arctic cat och Polaris så får du ett filter som födar tillräckligt, köp sedan slangar som passar så bra som möjligt mot de iltrets nipplar helt enkelt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Tack för tipset OlleBoop!

Boost:
Är plåtskoningar en typ av klammer som håller orginalbränsleslangarna fast ovanpå orginalanslutningarna?

I övrigt börjar bilden klarna och jag tror jag förstår alla steg.
Det enda kvarvarande frågetecknet är om jag måste montera bort växelspaken och insprutningsoljekärlet för att komma åt slanganslutning mot bränsletanken.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Vad jag kan utläsa från sprängkiss har commandern ingen kedja som behöver spännas i växellådan (verkar gälla skotrar med back-N-1-2). Är det rätt uppfattat?
(se sprängskiss bild)
 

Attachments

Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
När man går igenom variatorn och drivremmen, exakt vilka delar kollar man och vilka verktyg behövs för att få lös variatorerna samt injustera?

Skruvar man lös både den stora variatorn och den lilla?
Rengör?
Byter förslitningsdelar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.263
81
48
Övik
Men åk ut och kör nu istället för att fundera ihjäl dig på allting :)
Du behöver inte ta lös någon variator förrän du märker något märkligt i gången/utväxlingen.
Se till så att remmen är någorlunda rätt spänd, dvs så spänd att den precis orkar snurra sekundärvariatorn väldigt sakta på tomgång, med boggien i luften. Men samma där, märker du inget konstigt i gången/utväxlingen så låt det bara vara.

Är det mycket remdamm i primären, blås rent med tryckluft. Inget smörj.
 
Reactions: Sneeuwscooter

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.870
112
63
Skellefteå
Conpros, just variatorerna är ett kapitel för sig och kan vara kanska omfattande i arbete samt att du behöver specialverktyg. Kolla när du gör ngn fullgasrepa att du ser ca 8000 varv på varvräknaren. Som Pita föreslår, ut och kör och känn efter. Men enkelt är ju att som också föreslås att blåsa ur variatorerna med tryckluft samt att slipa variatorskivorna lätt med en scotchbrite svamp el likn med isopropanol.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Pitabroed:
Som framgår i början av denna tråd fick jag tips att just gå igenom variatorn. Fick även samma tips av en skoter-erfaren kollega.
Då jag har två skotrar varav den ena varit i min ägo i över 15 år och aldrig fått någon variatorservice tyckte jag det är på tiden kombinera underhåll av nya skotern med underhåll av gamla. Därav frågan.
Tack även för de konkreta tipsen!

Mattgojohn:
Tackar för svaret. Bra se hur ett kit ser ut. Börjar i liten skala (utan att köpa) med de tips jag fått 👍
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Gjorde en enklare okulärinspektion av rem och sekundärvariator idag.
Började med att notera hur remmen satt innan jag började. Remmen spår (Dalarna i de externa kuggarna) såg ut sitta 1-2 mm högre upp än sekundärvariatorns kant. Enligt instruktionsbok är standard inställning att de ligger på samma höjd.

Fråga 1:
Hur påverkar det körningen om remmen ligger 1mm för högt?

Använde sedan det verktyg (en utvidgaren av sekundärvariatorn som skruvas in i justeringsnavet). Plockade lös remmen. Inspekterade den och satte tillbaks.
Noterade att det lät lite knarrigt (som nått borde smörjas) när jag skruvade in utvidgaren och sekundärvariatorn gick isär (dvs när remmen sjönk ned och blev "slack").

Fråga 2:
Vet att man inte ska smörja skivorna, men är det någon annan del som behöver smörjas i sekundärvariatorn?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
403
83
Malå/Adak
1: Så länge det inte gnäller från rem/primärvariator när du står still på tomgång när maskinen är varmkörd så är den inte för sträckt.

2: NEJ!
 
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.714
833
113
Kramfors
För att få ut max körbarhet effekt ska rmeen spännas max vad som går utan att mattan snurrar med på tomg med upphissad maskin. Hur högt den går i sekundären spelar ingen roll. Spänn mer o mer tills mattan nästan börjar rulla med på tomg dvs just på gränsen till att börja rulla med. Man bör göra det efter man varmkört mattan och remmen.
Smörj inget i en variator.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
253
25
28
Norrbotten
Har ställt in skotern i garaget för vintern.
Bör jag hälla i nån vätska i tanken så kvarvarande bensin inte blir dålig tills nästa säsong?