Service Lynx Commander 600 E-Tec

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
251
25
28
Norrbotten
Jag funderar på detta med mattspänningen och bränsleförbrukning:

Vi har en 2015s commander (e-tec) och en 2024s 900ACE. På den nya skotern (ACEn) är det ca 1cm mellan slidsens undersida och mattan när den är upphissad och mattan "hänger". Man får pressa ned mattan lite grann om man ska få in två fingrar.

På 2015s commander (E-tec) är det ca 2,5cm mellan mattan och slidsen när den "hänger".

E-tec drar ca 1,5 l/mil vid lättare touring medan ACEn drar 2,15 l/mil (en vuxen + ett barn + lite packning samt 20-30km/h).
Har aldrig upplevt att E-tec kuggar över.

Läste i andra trådar att man ska få in 2 fingrar mellan matta och slidsen. I så fall är ACEn korrektare spänd.

Det känns inte kul spänna E-tecs matta då maskinen går perfekt och drar lite.😕
I manualen hänvisas till specialinstrument för mattspänning, (som jag hoppas slippa köpa) därav frågan.

Är inne på att släppa på ACEns matta då den drar så pass mycket mer.

Tankar på ovanstående?

EDIT:
Läste denna tråd och tolkar kontentan som att det ibland kan vara fördelaktigt med slackare matta: https://www.snowmobile.se/forum/threads/hur-spänd-skall-mattan-vara.146498/page-2

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Jag kör också så slak matta som möjligt för de gör mycket på effekten och soppaförbrukningen.På 155 pro rmk har jag dessutom nonslip drivhjul så den går att köra så slak att mattan hänger ner 25mm utav sig själv. Gränser går när den rappar över på drivhjulen och de hör man. På andra pro rmk 155 så är de org drivhjul så den måste va så spänd att man får tvinga in två fingrar annars rappar skiten. Men mer än 25mm självhäng på en 155" lång boggi är inte att rek.

Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
251
25
28
Norrbotten
Tack för svaren Mattgo och Boost!
Då ska jag släppa lite på nyskoterns matta.
Är det några konstigheter ändra mattspänningen?
Har gjort det på vetersnskoter med 380mm matta, men principen bör vara densamma även på nyare 500mm (?)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Inga konstigheter men om mattan ätr bra centrerad nu så gänga ut spännskruvarna exakt lika mycket räkna varven så slipper du jiddra med att hissa upp skotern och köra runt mattan och justera som et tok.

Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
Inga konstigheter men om mattan ätr bra centrerad nu så gänga ut spännskruvarna exakt lika mycket räkna varven så slipper du jiddra med att hissa upp skotern och köra runt mattan och justera som et tok.
Då antar du att ÅF centrerat mattan då dom sträckte den från början vilket med 99,9% chans inte hände! I bästa fall har dom mätt på sträckskruvarna.

Kontentan är att är man aningens petig så ska man kolla, och mest troligt justera, mattcentreringen.

Ganska "kul" att justera det förresten, snacka om "ketchupeffekt"! Man skruvar och skruvar och inget händer och sen hoppar mattan över åt andra hållet på ett tiondels varv :)