Service Lynx Commander 600 E-Tec

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Jag funderar på detta med mattspänningen och bränsleförbrukning:

Vi har en 2015s commander (e-tec) och en 2024s 900ACE. På den nya skotern (ACEn) är det ca 1cm mellan slidsens undersida och mattan när den är upphissad och mattan "hänger". Man får pressa ned mattan lite grann om man ska få in två fingrar.

På 2015s commander (E-tec) är det ca 2,5cm mellan mattan och slidsen när den "hänger".

E-tec drar ca 1,5 l/mil vid lättare touring medan ACEn drar 2,15 l/mil (en vuxen + ett barn + lite packning samt 20-30km/h).
Har aldrig upplevt att E-tec kuggar över.

Läste i andra trådar att man ska få in 2 fingrar mellan matta och slidsen. I så fall är ACEn korrektare spänd.

Det känns inte kul spänna E-tecs matta då maskinen går perfekt och drar lite.😕
I manualen hänvisas till specialinstrument för mattspänning, (som jag hoppas slippa köpa) därav frågan.

Är inne på att släppa på ACEns matta då den drar så pass mycket mer.

Tankar på ovanstående?

EDIT:
Läste denna tråd och tolkar kontentan som att det ibland kan vara fördelaktigt med slackare matta: https://www.snowmobile.se/forum/threads/hur-spänd-skall-mattan-vara.146498/page-2
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Jag kör också så slak matta som möjligt för de gör mycket på effekten och soppaförbrukningen.På 155 pro rmk har jag dessutom nonslip drivhjul så den går att köra så slak att mattan hänger ner 25mm utav sig själv. Gränser går när den rappar över på drivhjulen och de hör man. På andra pro rmk 155 så är de org drivhjul så den måste va så spänd att man får tvinga in två fingrar annars rappar skiten. Men mer än 25mm självhäng på en 155" lång boggi är inte att rek.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Tack för svaren Mattgo och Boost!
Då ska jag släppa lite på nyskoterns matta.
Är det några konstigheter ändra mattspänningen?
Har gjort det på vetersnskoter med 380mm matta, men principen bör vara densamma även på nyare 500mm (?)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Inga konstigheter men om mattan ätr bra centrerad nu så gänga ut spännskruvarna exakt lika mycket räkna varven så slipper du jiddra med att hissa upp skotern och köra runt mattan och justera som et tok.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Inga konstigheter men om mattan ätr bra centrerad nu så gänga ut spännskruvarna exakt lika mycket räkna varven så slipper du jiddra med att hissa upp skotern och köra runt mattan och justera som et tok.
Då antar du att ÅF centrerat mattan då dom sträckte den från början vilket med 99,9% chans inte hände! I bästa fall har dom mätt på sträckskruvarna.

Kontentan är att är man aningens petig så ska man kolla, och mest troligt justera, mattcentreringen.

Ganska "kul" att justera det förresten, snacka om "ketchupeffekt"! Man skruvar och skruvar och inget händer och sen hoppar mattan över åt andra hållet på ett tiondels varv :)
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Jag skjuter in en annan fråga gällande byte växellådsolja på min 2015:s Commander 600 E-TEC LTD:

Jag bytte växellådsolja innan säsongen förra vintern (början av december 2023 dvs exakt ett år sedan). Körde ca 25-30 mil förra säsongen.
Skotern står i varmgarage året om.

Läste på BRPs hemsida att man bör byta växellådsolja i slutet av säsongen innan förvaring.

Ska jag ändå byta olja nu eller spara bytet tills slutet av säsongen i april? (Vill inte betala två oljebyten).
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Tack för svar Asker.
Tolkar kontentan som att det inte spelar nån roll i nuläget.
Då tar jag det i slutet av säsongen, april, så hamnar jag i fas.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Provstartade E-tec 600 efter att först ha laddat batteriet. Batteriladdare visade att batteriet var färdigladdat.
När jag tryckte på startknappen på skotern så smattrade det bara.
Jag lyckades starta skotern med magnapullen. Lät den stå och gå på tomgång i 1 minut och stängde av den. Prövade starta med elstart men smattrade bara.
Kollade alla säkringar i säkringsbox och de såg hela ut.

Hur börjar jag felsöka?
Kan batteriet ändå vara slut trots att C-TEK laddaren visar på fulladdat?

Kan startmotorn pajat när den stått i garaget över sommaren?

Vad jag kan se på sprängskiss sitter en startsolenoid/relä före startmotorn. Det smattrande ljudet verkar komma från där den sitter. Kan den ha ärgat?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Smattrar? Startsolenoiden sitter framför tanken på vänster sida innanför sidokåpan. Om den slår som en "kulspruta" brukar det betyda att batteriet är dåligt.

Sätt startkablar på den från ett bilbatteri du vet är ok och testa igen.
Är batteriet OK så är det till att börja kolla jordpunkter och förskruvningar på solenoid/startmotor. Det har hänt på en del maskiner att jordpunkten där minuskabeln från batteriet sitter skruvad i chassiet är dåligt dragen eller att det är färg mellan kabelsko och chassie. Den sitter på de flesta modellen en liten bit från batteriet in under tanken, vart den är på din är jag inte 100% säker på.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
En stor Eloge och tack till JAAG!
Skotern startade direkt när jag kopplade ihop det med ett bilbatteri 👍:)

Lokala BRP ÅF ville ha 2350kr vilket känns dyrt.
Fungerar det med biltemas batteri eller finns någon internetsida som har skoterbatterier till bra pris?
Jag har plockat loss batteriet och mätt de utvändiga måtten samt noterat Ah.
Nått mer tänka på?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Du måste tyvärr köpa ett agm batteri och helst ett Yousa som sitter där för de är klart bästa batteriet på marknaden de monteras på alla dyrare märkens skotrar och hojar från fabrik av den anl att de är bäst.
Fördel AGM är att de har högre vilovolt och de har högre startström speciellt då de är kallt.
Du bör kunna hitta ett Yuasa för neråt 1200kr på nätet. Fler fördelar Yuasa är att de normalt håller 5-uppimot 15 år om de sköts bra. Koppla loss det från maskin på sommaren och underhållsladda det så håller de garantgerat 5 år mina Yuasa agm har hölle i genomsnitt 8 år på hojar men de är ju på sommaren.

Typ de här lär ju funka men dubbelkolla måtten och ännu säkrare kolla spränskiss från reservdelslistan vade de heter för de som sitter där nu kan va bytt till likn org.De finns ett Yausa som är ännu värre i startström också 300cc
vs de du har 270cc men 270 duger.
 
Last edited:
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Btteriet jag länkade till är samma som Lynx Brp har på reservdelslistan till commander etec 600 2015 så de kan du köpa. Du kan hitta ännu billigare också för de va första billiga jag hittade.
Brp Lynx art nr är 410301203
Här har du samma för 900kr hemma"
 
Reactions: Conpros