hjälp välja skoter

axel05

Ny medlem
14 sept 2023
4
0
1
19
övik
planerar på att köpa skoter då tjejen samt kompisarna vill det och det verkar roligt. dem kör mest bara lössnö möjligtvis att de blir led 1-2 mil sen puder. budget på 40 000 men självklart så billigt som det går utan att motorn exploderar efter 10 mil. jag har inte nån speciell aning vad jag bör leta efter då jag inte åkt skoter hela mitt liv och speciellt inte puder. lite guidning vore väldigt tacksamt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hållabarast och inte dålig lössnömaskin är Arctic cat m600/6000 (600cc) eller den med större motoer som är roligare m800 alt nyare 8000. När de gäller 800cc i den prisklassen är Ac motorer hållbarast. Köper du en 600cc så håller alla märken bra.
M800 och m8000 som är lite nyare har en 153" lång matta som de flesta lössnömaskiner ligger runt.
Inge äldre än år 12 för före det är de lite föråldrade i utssende mm. Men OBS köp inte en Hardcore vers mav m800/8000 för de har kort kylare i tunneln och går lätt varm på led. Om de inte står att de är extrra långa kylaren som en ltd m8000 har och ev någ till m800/8000 så fråga säljaren om de är korta kylaren! Eller fråga här om du hittar någ på nätet för säkerhets skull.
Polaris pro rmk 800 år från 13-15 kan man ha tur att få tag på för 40k och de har rel bra motor speciellt om oljepumpen har varit uppställd ordentligt under dess liv. De har dock nästan lika dålig kylning på hård led som en AC hardcore men i de flesta fall klarar man sig bra utan att fara ut o kyla stup i kvarten. De är bästa lösnömaskinen under 50k och lättaste med god marginal vs alla andra märken. Jag har två pro rmk en 13 och en 15 och jag älskar dem, ena med extra kylare från en polaris sks och en med org kort kylare. Köp ingen polaris 800 före 13 för då är motorn riskabel speciellt 08-11 där cylindrarna sprack. 12an är gränsfall att köpa den kan hålla om man har tur med från 13 vart de helt spricksäker. Polaris pro rmk 600 kan du köpa hur gammal du än hittar för då är motorn bra.
Om du kan ta lite mindre effekt som en 600cc har så kan du kolla på Skidoo summit och Lynx Bondocker för då är de ingen fara med motorn och chassina är ju bra.
 

axel05

Ny medlem
14 sept 2023
4
0
1
19
övik
Hållabarast och inte dålig lössnömaskin är Arctic cat m600/6000 (600cc) eller den med större motoer som är roligare m800 alt nyare 8000. När de gäller 800cc i den prisklassen är Ac motorer hållbarast. Köper du en 600cc så håller alla märken bra.
M800 och m8000 som är lite nyare har en 153" lång matta som de flesta lössnömaskiner ligger runt.
Inge äldre än år 12 för före det är de lite föråldrade i utssende mm. Men OBS köp inte en Hardcore vers mav m800/8000 för de har kort kylare i tunneln och går lätt varm på led. Om de inte står att de är extrra långa kylaren som en ltd m8000 har och ev någ till m800/8000 så fråga säljaren om de är korta kylaren! Eller fråga här om du hittar någ på nätet för säkerhets skull.
Polaris pro rmk 800 år från 13-15 kan man ha tur att få tag på för 40k och de har rel bra motor speciellt om oljepumpen har varit uppställd ordentligt under dess liv. De har dock nästan lika dålig kylning på hård led som en AC hardcore men i de flesta fall klarar man sig bra utan att fara ut o kyla stup i kvarten. De är bästa lösnömaskinen under 50k och lättaste med god marginal vs alla andra märken. Jag har två pro rmk en 13 och en 15 och jag älskar dem, ena med extra kylare från en polaris sks och en med org kort kylare. Köp ingen polaris 800 före 13 för då är motorn riskabel speciellt 08-11 där cylindrarna sprack. 12an är gränsfall att köpa den kan hålla om man har tur med från 13 vart de helt spricksäker. Polaris pro rmk 600 kan du köpa hur gammal du än hittar för då är motorn bra.
Om du kan ta lite mindre effekt som en 600cc har så kan du kolla på Skidoo summit och Lynx Bondocker för då är de ingen fara med motorn och chassina är ju bra.
Tack så mycket! Lutar just nu åt rmk/pro 800 på grund av priset samt min kompis är väldigt nöjd med sin rmk 600. Ska se till att budgeta in renovering av motor om den går sönder. Ski Doo 600 är fortfarande väldigt intresserade pga e-tec men jag tror vikt/kraft skillnaden mot rmk800 blir ett bättre val. Något jag bör tänka på om det blir en rmk800? Ska köra 2013+ isåfall så man slipper kolv problemet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tänk på att din komis rmk 600a kyler bättre än en 800 på hård led pga mindre motor.
De man kollar på en 13-15 pro rmk är om den spruckit i chassit tunnel just där man har hälen på foten ()bägge sidor) om du har dem instucken i fotholkarna. Kolla inifrån bandtunnel efter sprickor där eller bristfällig svetsning av sprickor där. Varannan pro rmk är sprucken där! Jag har limmat o popnityat aluminiumplåtar som förstärkning där på insidan tunnel bägge sidor då håller de bra. Nästa är att höra med ägaren hur mycket olja den tar i procent och denne vet det eller om hen bvet om oljepumpen är uppställd. De är lätt att skruva upp oljeförbrukniongen och gärna så den tar 2,8-3% i genomsnitt som de pålitliga Arctic cat tar för då håller de lika bra som en AC. Org tar de bara 1,5% och de förkortar livet på motorn avsevärt.
Ang kylproblemen PRo rmk har på led så kan man få dem rätt mycket bättre av att byta stänklapp till en lång utan lättnigshål som de har org. Skaffa gärna en som är böjd tillbaka längst ner som, på många nyare stänkor ser ut på många modeller. De går ner närmare 5c av bara det och skaffra isrivare modell polaris style för de river bäst.
Köper du en 154" sks slipper du kylproblem och de är nästan lika bra i djup snö förutom 42" framvagn vs pro rmk 39" Men 36" eftermarknads framvagn är ju bäst så leta efter en sådan för 50% av alla pro rmk har bytt framvagn.
 
Last edited:

axel05

Ny medlem
14 sept 2023
4
0
1
19
övik
Tänk på att din komis rmk 600a kyler bättre än en 800 på hård led pga mindre motor.
De man kollar på en 13-15 pro rmk är om den spruckit i chassit tunnel just där man har hälen på foten ()bägge sidor) om du har dem instucken i fotholkarna. Kolla inifrån bandtunnel efter sprickor där eller bristfällig svetsning av sprickor där. Varannan pro rmk är sprucken där! Jag har limmat o popnityat aluminiumplåtar som förstärkning där på insidan tunnel bägge sidor då håller de bra. Nästa är att höra med ägaren hur mycket olja den tar i procent och denne vet det eller om hen bvet om oljepumpen är uppställd. De är lätt att skruva upp oljeförbrukniongen och gärna så den tar 2,8-3% i genomsnitt som de pålitliga Arctic cat tar för då håller de lika bra som en AC. Org tar de bara 1,5% och de förkortar livet på motorn avsevärt.
Ang kylproblemen PRo rmk har på led så kan man få dem rätt mycket bättre av att byta stänklapp till en lång utan lättnigshål som de har org. Skaffa gärna en som är böjd tillbaka längst ner som, på många nyare stänkor ser ut på många modeller. De går ner närmare 5c av bara det och skaffra isrivare modell polaris style för de river bäst.
Köper du en 154" sks slipper du kylproblem och de är nästan lika bra i djup snö förutom 42" framvagn vs pro rmk 39" Men 36" eftermarknads framvagn är ju bäst så leta efter en sådan för 50% av alla pro rmk har bytt framvagn.
De är väldigt bra att veta. Verkar som att jag hittar lösning så jag slipper ligga på led mer än 1-2km. Skotern kommer stå hemma hos tjejen i deras garage så jag slipper köra den hela vägen dit. Jag ska leta efter 36" framvagn och 154". Är det någon olja som är speciellt bra för polaris eller är generell 2t skoter olja acceptabelt? Isrivare är på köplistan samt nya stänkor. Om Det är spricka så har jag tur att jag känner en svetsare som kan laga aluminium så det bör inte vara problem
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang olja så kan du köra vilken du vill speciellt när de är mekanisk oljepump som går att justera. De är bara mäta upp hur många procent den drar med den olja du köper och justera in pumskruven tills den drar 2,5-3% i genomsnitt, Har man oljepumpar modell ej inställbar som nyare maskiner har med elpump bör man köra en olja som har samma eller tunnare viskositet vid 20 minus som ex för om den är mer trögflytande så får den mindre olja helt enkelt.
Även en gammal pro rmk med mekanisk pump som inmtye är uppställd och drar bara 1,5 & med polaris rek Ves olja år de såklart inte bra att sopa i en trögare olja utan att ställa upp pumpen.
De finns bra video på tuben hur du ställer upp pumpen de är väldigt enkelt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Köper du en 154" sks slipper du kylproblem och de är nästan lika bra i djup snö förutom 42" framvagn vs pro rmk 39" Men 36" eftermarknads framvagn är ju bäst så leta efter en sådan för 50% av alla pro rmk har bytt framvagn.
Måste bara rätta en liten detalj här och lite förtydligande:)
154" är samma längd som 155" bara olika märkes sätt att avrunda.
En 155" sks med 42" framvagn finns inte från fabrik. De kom alla med 39" framvagn. Sen finns bara SKS i axys chassiet och jag har inte sett någon för 40000 än så länge då axys brukar ligga något högre.
Men i den prisklassen runt 40000 så skulle jag alla dagar valt en polaris i pro-ride chassiet gärna med 36-37" framvagn.
Dels billigare delar till dom, bättre motor (mindre grejor som kan strula med avgasventilerna, på axys så går sidoportarna av på giljotinen, och wiern håller ca 300mil åt gången.) sen går dom riktigt bra i snö överlägsna alla andra maskiner från den tiden, och fullt konkurrenskraftig med dagens maskiner i framkomlighet.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Men man kanske även ska nämna att för den genomsnittlige föraren, så dricker Polaris åtskilligt mycket mera bränsle än de andra av samma storlek på motor.
Vid fullgas hela dagarna så tar alla motorer ungefär lika mycket, (150 vilda hästar vill ha lika mycket mat vid full belastning)
Men vid körning där fullgaspådragen kanske inte är så många under en hel dag, så är Polarisen betydligt törstigare.
Å andra sidan så är man istället en superaktiv ravinkörare som pumpgasar hela dagarna, så suger BRP:s Etec-motorer i sig mest olja av alla... men väldigt lite vid snäll körning.
 

axel05

Ny medlem
14 sept 2023
4
0
1
19
övik
nu har jag riktat in mig mot polaris rmk 800 från 2013-> helst pro eller en assault med mindre framvagn och annan matta. men är fortfarande lite fundersam på om det är rätt val. jag vill som ja sa imprincip bara köra lössnö och då verkar rmk pro bäst men jag tror inte jag är kunnig nog för en 800 egentligen. en 600 vore nog bättre men en rmk600 är dyrare från vad jag sett och jag vet inte vilka andra 600 lössnö maskiner som är bra i samma prisklass som en rmk 800. förmodligen blir jag jätteglad med en pro 800 men vill ha lite konfirmation att de vore det rätta valet här. jag känner en som har 6/800 rmk pro och dem är nöjda samt så kan dem lära mig meka och köra specifikt rmk. känner ingen med ski doo/ andra märken förutom ockelbo och en gammal yamaha.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Då låter de som du ska ha en Pro rmk 800a inte 600a för annars kommer du byta till en sådan senare. De är lättkördast av alla maskiner runt de årg och väger bara 189kg vs en Arctic cat motsvarande m8000 va 215kg samma sak med summit ca 215kg. En sak du bör fråga om är när kolvarna är bytt för de brukar va dåligt komptryck när de gått 150 max 200 tim helt ber på hur de körts såklart men man byter kolvar senast vid 200 tim om de är körd en hel del led . De brukar va miltal runt 400-600mil de flesta byter kolvar på men tiommar är bättre att ghå efter allt mellan 100-200tim bytesintervall. Första omg kolvar eller snarare kolvringar nöts ner fortare än andra maskiner pga lite ruggigare yta i cylindrar och speciellt om den gått på org oljeinställning 1,5%. När man bytt kolvar så håller de lika bra som andra märken förutsatt att motorn får runt 2,7-3% olja.
Ta kompprov vid köp , med en fräsch mätare ska de ligga på 8,5-8,7 om cylindrar och kolvar gått ca 5-100 tim .Man byter kolvar när de är nere på 8 bar. Ta komprov med bägge tändstiften urskruvat och full gas samt dra hårt till mätarnålen inte går högre ned kall motor. Om den är varm visar de runt lite sämre ex 8,5 kall 8,3 varm.
Fler fördelar pro rmk är kanonvariatorer både primären och sekundären är topp off the line och de är rätt bra bestyckade redan org. Man behöver inte byta mer än fjädrar och vikter för att få de ännu bättre.
 
Reactions: axel05

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag vill bara varna extra mycket för sprickor i fram tunnel som jag nämnde tidigare vid fotholakarna. De går svetsa men de spricker upp ganska omg. Min va proffssvetsad när jag köpte den men de höll bara någon månad. Med det sagt köp ingen sprucken tunnel för de spricker oftast pga att man kört in i något med framvagnen , de är svagaste stället på en pro rm upp till 15. Kolla även boggiskenorna fgör 8 av 10 är sprucken på så gamla pro rmk och även svetsade. Sitter de boggiförstärkning på dem så är de fördel men de maskerar även sprickor så kolla på insida boggiskenor efter svetssöm eller sprickor! Jag har som sagt lagt på 1mm rostfria plåtar som täcker långt över sprickområdena och dem har jag limmat och stål/stål popnitat för då håller de stenbra.Vpåran andra 13ons pro rmk är underligt nog inte sprucken i tunneln men då va förra ägaren en tjej och nuvarande ägare är min dotter som kör lugnt och öär lätt. Muin boggiskenor är svetsade pga sprickor här o där men nu verkar de hålla efter att ha limmat fast stål boggiförstärkningsskenor. De höll inte med bara skruvade boggiförstärkningar. Jag har bra rek på lim om du ska limma , inte de dyra Polarislimmet så man blir ruinerad. Kiltofix starkaste sättlim blandat med glaskulor som man har till balansering lasbildäck. Polaris lim bygger också på distankulor i limmet så jag har bara gjort en billigare kopia av de limmet.
Nyare chassit som kom 16- håller svinbra för de är omgjort just där de spricker mf ställen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
nu har jag riktat in mig mot polaris rmk 800 från 2013-> helst pro eller en assault med mindre framvagn och annan matta. men är fortfarande lite fundersam på om det är rätt val. jag vill som ja sa imprincip bara köra lössnö och då verkar rmk pro bäst men jag tror inte jag är kunnig nog för en 800 egentligen. en 600 vore nog bättre men en rmk600 är dyrare från vad jag sett och jag vet inte vilka andra 600 lössnö maskiner som är bra i samma prisklass som en rmk 800. förmodligen blir jag jätteglad med en pro 800 men vill ha lite konfirmation att de vore det rätta valet här. jag känner en som har 6/800 rmk pro och dem är nöjda samt så kan dem lära mig meka och köra specifikt rmk. känner ingen med ski doo/ andra märken förutom ockelbo och en gammal yamaha.
Ska du inrikta dig på lössnö enbart så är faktisk en 800 mer lättkörd än en 600. Då du får fart på mattan betydligt snabbare med 800an.
 
Reactions: Boost III

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
87
5
8
Behöver man justera upp oljepumpen på 600 eller är det bara 800?

Hur är det på nyare? När kom elpumpen och ger den tillräckligt med olja? Eller kan det vara värt att tippa i nån procent olja i tanken också?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Behöver man justera upp oljepumpen på 600 eller är det bara 800?

Hur är det på nyare? När kom elpumpen och ger den tillräckligt med olja? Eller kan det vara värt att tippa i nån procent olja i tanken också?
Ja ställ upp även 600an nockså.
De nyare motorerna med elpump ger bet mer olja ca 2,5% om jag mins rätt vad Asker skrev?
Här har du en video på hur man gör men du behöbver inte skruva bort något alls som Bikeman gör, de gör de bara för att de ska synas väl. Du ger bara full gas så skruven kommer mer rätt och lång förlängare på hylsnyckel 8mm hylsa och lossar muttern. Låååång platt skruvmejsel för att justera skruven,. Nu när jag ställt in båda mskinerna till ca 2,8% genomsnitt så är skruven inskruvad minst ca 4 varv vs org så de finns inte mycket gänga kvar för låsmuttern. Obs dra inte åt låsmuttern så hårt för då vrids hela bryggan den sitter i och då kan den ge käpprätt fel mängd! Jag dfrar mutter väldigt löst men lägger på silikon över låsmuttern som säkerhet. Använd inte gänglåsning för då går de inte justera skruven utan att bryggan vrids, de är ganska pecklig konstruktion på bryggan. De kan ta npågra dagars körning och omställning innan du ligger runt 2,5-3% jag fick justara om ca 3ggr. Jag kör även ca 0,5% olja i bränsletanken för att smörja kolven just vid insug för där spolas den med bensin helt utan olja! All olja från separat oljetank kommer bara in genom ramlager i vevhus. Om du kör 0,5% i bränsletanken också så duger de med max 2,5% via separattanken.
 
Reactions: Startgas1

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
87
5
8
Ja ställ upp även 600an nockså.
De nyare motorerna med elpump ger bet mer olja ca 2,5% om jag mins rätt vad Asker skrev?
Här har du en video på hur man gör men du behöbver inte skruva bort något alls som Bikeman gör, de gör de bara för att de ska synas väl. Du ger bara full gas så skruven kommer mer rätt och lång förlängare på hylsnyckel 8mm hylsa och lossar muttern. Låååång platt skruvmejsel för att justera skruven,. Nu när jag ställt in båda mskinerna till ca 2,8% genomsnitt så är skruven inskruvad minst ca 4 varv vs org så de finns inte mycket gänga kvar för låsmuttern. Obs dra inte åt låsmuttern så hårt för då vrids hela bryggan den sitter i och då kan den ge käpprätt fel mängd! Jag dfrar mutter väldigt löst men lägger på silikon över låsmuttern som säkerhet. Använd inte gänglåsning för då går de inte justera skruven utan att bryggan vrids, de är ganska pecklig konstruktion på bryggan. De kan ta npågra dagars körning och omställning innan du ligger runt 2,5-3% jag fick justara om ca 3ggr. Jag kör även ca 0,5% olja i bränsletanken för att smörja kolven just vid insug för där spolas den med bensin helt utan olja! All olja från separat oljetank kommer bara in genom ramlager i vevhus. Om du kör 0,5% i bränsletanken också så duger de med max 2,5% via separattanken.
Tack för info. När gick de över till elpump?