Mer res RMK 800 -15

Larsson_

Ny medlem
11 nov 2023
4
0
1
18
Kalix
Hej, har en RMK 800 som jag skulle vilja få mindre skidtryck på

Går det att byta till en balatarem från en Khaos samt sätta antistab? Eller måste man även byta till en främre dämpare med samma längd som khaosen?

Har också funderat på att flytta ner boggin i Assault läget, och antistab då också

Vad tror ni är enklast/bäst att göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Inget av det hjäper något som är värt besväret med antistab hjulen för bägge moddarna kräver antistabhjul. Kompisaren provade Assault hålet men den vart bara sämre i snö och inget ögonbrynshöjande bättre res. De går inte få en 11-15 pro rmk att gå på rullen för de är byggda just för att inte resa i boggin. Jag har en 2 sånna maskiner med den mest rullebenägna mattan Pike multiduro på ena men den reser inte ett skit ändå fast jag slakat dämparen bak och spänt i framdämp. Andra 13 pron sitter de serie 5 matta på och den lyfter aldrig skidorna
Ska va en Assault org matta då för den Assault år 14 jag hade med org höga stela tjocka kammar reste faktiskt rätt mycket. Jag vet inte om Assault har någon annan boggigeometri vs pro förutom brantare attackvinkel fram?
Problemet med den mattan är dock värdelös i snö och den går svintungt, de käönns som maskinen är på 100hk bara och släpper man gasen far man över styret.
Köp en Ski do summit t3 om du vill ha res!
 

Larsson_

Ny medlem
11 nov 2023
4
0
1
18
Kalix
Inget av det hjäper något som är värt besväret med antistab hjulen för bägge moddarna kräver antistabhjul. Kompisaren provade Assault hålet men den vart bara sämre i snö och inget ögonbrynshöjande bättre res. De går inte få en 11-15 pro rmk att gå på rullen för de är byggda just för att inte resa i boggin. Jag har en 2 sånna maskiner med den mest rullebenägna mattan Pike multiduro på ena men den reser inte ett skit ändå fast jag slakat dämparen bak och spänt i framdämp. Andra 13 pron sitter de serie 5 matta på och den lyfter aldrig skidorna
Ska va en Assault org matta då för den Assault år 14 jag hade med org höga stela tjocka kammar reste faktiskt rätt mycket. Jag vet inte om Assault har någon annan boggigeometri vs pro förutom brantare attackvinkel fram?
Problemet med den mattan är dock värdelös i snö och den går svintungt, de käönns som maskinen är på 100hk bara och släpper man gasen far man över styret.
Köp en Ski do summit t3 om du vill ha res!
Det kanske inte är värt att borra upp Assault hålet då.

Men en längre balatarem borde väll göra någon skillnad? Men frågan är ju om främre dämparen blir för kort, och att risken blir att den förlängs för mycket?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Det kanske inte är värt att borra upp Assault hålet då.

Men en längre balatarem borde väll göra någon skillnad? Men frågan är ju om främre dämparen blir för kort, och att risken blir att den förlängs för mycket?
Förläng absolut inte balatan för då blir de som du säger för mycket stress på dämnparen. Om de är värt att flytta till assaulthålet är tveksamt för kompisaren klagare på dåligt skidttryck som inte gick att justera bort och resbenägenheten va inte mycket bättre samt sämre i lössnö.. Kompisaren är dessutom enormt bra lössnö/bondocking åkare så de väger tungt att han dömde ut Assault hålet. Men om du har en antristab hjulaxel så prova ändå.
Kompisaren va så fräck att han provkörde utan antistab men de är onödigt farligt.
 
Reactions: Larsson_

Larsson_

Ny medlem
11 nov 2023
4
0
1
18
Kalix
Förläng absolut inte balatan för då blir de som du säger för mycket stress på dämnparen. Om de är värt att flytta till assaulthålet är tveksamt för kompisaren klagare på dåligt skidttryck som inte gick att justera bort och resbenägenheten va inte mycket bättre samt sämre i lössnö.. Kompisaren är dessutom enormt bra lössnö/bondocking åkare så de väger tungt att han dömde ut Assault hålet. Men om du har en antristab hjulaxel så prova ändå.
Kompisaren va så fräck att han provkörde utan antistab men de är onödigt farligt.
Då var det som jag misstänkte, blir inte att förlänga balataremen då. För att köpa en längre dämpare kändes dyrt. Men såg någon som hade gjorde detta och lämnade in dämparen och fick den förlängd, finns det någon som gör det här?

Men tror jag provar Assault hålet, det är ju lätt att flytta tillbaka om det inte blir någon större skillnad.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Ska försök ge min input på detta.
En rmk/pro-rmk med serie 5 mattan kommer aldrig att gå på res någon längre stund då mattan är gjord för att lyfta upp skotern på snön. Över en viss hastighet vill framänden ner oavsett hur du har ställt in boggie och det är mest mattans fel. Samma sak med serie 6 mattan som kom med axys 2016, det är också en lössnömatta som vill upp på snön men med något högre kammar, möjligen att den är något lite mer resbenägen men inte mycket.

Khaos eller assaulthålet.
Man kan säga att khaos geometrin blir något mitt emellan, Assaut hålet och pro-rmk hålet. Skillnaden på pro-rmk och assault boggien geometri är endast att assaulten har mer uppböjda boggieskenor.

Varför reser då en khaos mer än en assault med samma matta? Jo mest för att assaulten har en mycket hårdare bakfjäder. Khaosen har en mjukare fjäder, även mjukare än pro-rmk fjädern.

Jag har provat en assault 155 37" framvagn 2014 med båda placeringarna på boggien och med en serie 6 matta och jag kan säga att jag föredrog assaulthålet för den blir roligare att köra. Men en maskin som är lätt på skidorna kräver mer av föraren, att man kan hålla farten uppe. Men jag tycker också att 155" maskiner är dötrista då 146" är så otroligt mycket roligare och mer utmaning.

Ang pro-rmk och flytta ner boggien till assault hålet så skulel jag säga att det är säkrare att bara flytta ner boggien utan antistabb så länge du kör med originaldrivhjul. Det man en kan få leva med är lite lätt durr från boggien.
Varför? Jo när man monterar antistabb så måste du kapa skenorna ungefär strax framför axeln för balataremen, och det vanligaste antistabbkitet är bara skit (wahl bros), mjuka axlar och sidohjulen flyter av..., så man bör köpa typ iceages eller gör att eget. Den konstruktion som är orginal på dessa maskiner är bra då boggieskenorna går bredvid drivhjulen så det är i princip omöjligt att spetsa mattan.

Så mitt tips är alltså att prov med assaulthålet och byt bakfjäder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hur mycket sämre i snö går de i Assaulthålet för nu när Asker godkänner nerflyttning utan antistab (med org drivhjul) så vill jag prova. Men om den blir bet sämre i snö är jag inte intresserad eller om man tappar styrningen totalt?
 
Reactions: Larsson_

Larsson_

Ny medlem
11 nov 2023
4
0
1
18
Kalix
Ska försök ge min input på detta.
En rmk/pro-rmk med serie 5 mattan kommer aldrig att gå på res någon längre stund då mattan är gjord för att lyfta upp skotern på snön. Över en viss hastighet vill framänden ner oavsett hur du har ställt in boggie och det är mest mattans fel. Samma sak med serie 6 mattan som kom med axys 2016, det är också en lössnömatta som vill upp på snön men med något högre kammar, möjligen att den är något lite mer resbenägen men inte mycket.

Khaos eller assaulthålet.
Man kan säga att khaos geometrin blir något mitt emellan, Assaut hålet och pro-rmk hålet. Skillnaden på pro-rmk och assault boggien geometri är endast att assaulten har mer uppböjda boggieskenor.

Varför reser då en khaos mer än en assault med samma matta? Jo mest för att assaulten har en mycket hårdare bakfjäder. Khaosen har en mjukare fjäder, även mjukare än pro-rmk fjädern.

Jag har provat en assault 155 37" framvagn 2014 med båda placeringarna på boggien och med en serie 6 matta och jag kan säga att jag föredrog assaulthålet för den blir roligare att köra. Men en maskin som är lätt på skidorna kräver mer av föraren, att man kan hålla farten uppe. Men jag tycker också att 155" maskiner är dötrista då 146" är så otroligt mycket roligare och mer utmaning.

Ang pro-rmk och flytta ner boggien till assault hålet så skulel jag säga att det är säkrare att bara flytta ner boggien utan antistabb så länge du kör med originaldrivhjul. Det man en kan få leva med är lite lätt durr från boggien.
Varför? Jo när man monterar antistabb så måste du kapa skenorna ungefär strax framför axeln för balataremen, och det vanligaste antistabbkitet är bara skit (wahl bros), mjuka axlar och sidohjulen flyter av..., så man bör köpa typ iceages eller gör att eget. Den konstruktion som är orginal på dessa maskiner är bra då boggieskenorna går bredvid drivhjulen så det är i princip omöjligt att spetsa mattan.

Så mitt tips är alltså att prov med assaulthålet och byt bakfjäder.
Tack för ett utförligt svar Asker. Tanken var inte att det skulle bli någon rulle maskin, utan bara bli lite lättare på skidorna. (Kanske var lite otydlig med det)

Hade tänkt sätta iceages antistab, men då kanske det inte är värt det? Om det är så liten risk att spetsa mattan kanske jag struntar i antistab och bara flyttar ned boggien.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Hur mycket sämre i snö går de i Assaulthålet för nu när Asker godkänner nerflyttning utan antistab (med org drivhjul) så vill jag prova. Men om den blir bet sämre i snö är jag inte intresserad eller om man tappar styrningen totalt?
Du som mest kör led så funkar nog pro-rmk hålet bättre då man vill ha mer styrning.
Men prova och se hur den känns, är ju rätt snabbt fixat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
....sen är det nog så tyvärr att den årgången av CFI 800an inte riktigt tillhandahåller den makt som krävs för några längre rulleåkningar på en 155".... Min gjorde det då inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
....sen är det nog så tyvärr att den årgången av CFI 800an inte riktigt tillhandahåller den makt som krävs för några längre rulleåkningar på en 155".... Min gjorde det då inte.
Det är inte kraften i motorn som är problemet.. när jag köpte min assault 2015 i mars 2015 så bytte jag bara framvagn och i med mitt v-kit så gick den på rulle hur länge man ville. Så serie 5 mattan är det stora problemet för matar bara skotern framåt inte uppåt, dock är den riktigt bra och den bästa mattan för maskinen för att ta sig fram i riktigt lös snö.
 
Reactions: Larsson_