Ska försök ge min input på detta.
En rmk/pro-rmk med serie 5 mattan kommer aldrig att gå på res någon längre stund då mattan är gjord för att lyfta upp skotern på snön. Över en viss hastighet vill framänden ner oavsett hur du har ställt in boggie och det är mest mattans fel. Samma sak med serie 6 mattan som kom med axys 2016, det är också en lössnömatta som vill upp på snön men med något högre kammar, möjligen att den är något lite mer resbenägen men inte mycket.
Khaos eller assaulthålet.
Man kan säga att khaos geometrin blir något mitt emellan, Assaut hålet och pro-rmk hålet. Skillnaden på pro-rmk och assault boggien geometri är endast att assaulten har mer uppböjda boggieskenor.
Varför reser då en khaos mer än en assault med samma matta? Jo mest för att assaulten har en mycket hårdare bakfjäder. Khaosen har en mjukare fjäder, även mjukare än pro-rmk fjädern.
Jag har provat en assault 155 37" framvagn 2014 med båda placeringarna på boggien och med en serie 6 matta och jag kan säga att jag föredrog assaulthålet för den blir roligare att köra. Men en maskin som är lätt på skidorna kräver mer av föraren, att man kan hålla farten uppe. Men jag tycker också att 155" maskiner är dötrista då 146" är så otroligt mycket roligare och mer utmaning.
Ang pro-rmk och flytta ner boggien till assault hålet så skulel jag säga att det är säkrare att bara flytta ner boggien utan antistabb så länge du kör med originaldrivhjul. Det man en kan få leva med är lite lätt durr från boggien.
Varför? Jo när man monterar antistabb så måste du kapa skenorna ungefär strax framför axeln för balataremen, och det vanligaste antistabbkitet är bara skit (wahl bros), mjuka axlar och sidohjulen flyter av..., så man bör köpa typ iceages eller gör att eget. Den konstruktion som är orginal på dessa maskiner är bra då boggieskenorna går bredvid drivhjulen så det är i princip omöjligt att spetsa mattan.
Så mitt tips är alltså att prov med assaulthålet och byt bakfjäder.