850 e tec ras efter 200mil råd

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Som titeln säger, har en lynx 850 -2019 som rasade efter 200mil, bifogar bilder på motor nedanför.
Vad är vanligaste orsaken till att dessa nyper?
Oljepump, spridare?
Blir antingen "ny" motor eller totalrenovering då även övre blockhalvan är skrot, så vill veta vad som är rekommenderat att byta/se över då renoveringen är klar.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De där är skärning pga soppabrist typ felande spridare.
Har den körts på Brp xps oljan?
De är ju en sprängsöker motor så länge man kör Brp oljan för de vanligaste felen kommer från igensatt högtrycksspridare i toppen som sotar igen om man kör annan olja.
Den fräscha sidan har gått klockrent fint i bränsleblandning så jag tror på endera de vanliga spridarna som hoppar in på högre var eller högtrycksspridaren i ntoppen.Bägge spridarna måste bytas på den sidan om du renoverar. Jag vet inte om någ firma duger till att testa högtrycksspridaren, tror inte det.Lågtrycksspridaren kan flödestestas men jag litar inte på det för den kan glappa liks förb. De kan va allt från kabel/kontakter till spridar eller skit i soppan som lyckats ta sig förbi filter.
Alla oljenipplar /slangar blåser man igenom vid rep men de är de nog inge fel på nipplarna eller oljepump.
Oljepumpen är bergssäker enligt USA forum där man kör extremt många mil per år.
Obs om du hittar en beg vevaxel från 2017 så köp inte den för de kan ha fel på vevstakarna vevstakslager eller vad de va?
Och om du köper nya kolvar undvik Wössner och wiseco pga att deras kolvringar har för dålig bäryta i ringgapen. Kör ingen annan dubbelringskolv heller för cylinderytan är för smal där ringstopparna sitter.
Org kolv är dyr men bäst men de finns SPI och Snox som också har singelring inbäddat i stålspår som org har.
 
Reactions: Lindgren - BD

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
De där är skärning pga soppabrist typ felande spridare.
Har den körts på Brp xps oljan?
De är ju en sprängsöker motor så länge man kör Brp oljan för de vanligaste felen kommer från igensatt högtrycksspridare i toppen som sotar igen om man kör annan olja.
Den fräscha sidan har gått klockrent fint i bränsleblandning så jag tror på endera de vanliga spridarna som hoppar in på högre var eller högtrycksspridaren i ntoppen.Bägge spridarna måste bytas på den sidan om du renoverar. Jag vet inte om någ firma duger till att testa högtrycksspridaren, tror inte det.Lågtrycksspridaren kan flödestestas men jag litar inte på det för den kan glappa liks förb. De kan va allt från kabel/kontakter till spridar eller skit i soppan som lyckats ta sig förbi filter.
Alla oljenipplar /slangar blåser man igenom vid rep men de är de nog inge fel på nipplarna eller oljepump.
Oljepumpen är bergssäker enligt USA forum där man kör extremt många mil per år.
Obs om du hittar en beg vevaxel från 2017 så köp inte den för de kan ha fel på vevstakarna vevstakslager eller vad de va?
Och om du köper nya kolvar undvik Wössner och wiseco pga att deras kolvringar har för dålig bäryta i ringgapen. Kör ingen annan dubbelringskolv heller för cylinderytan är för smal där ringstopparna sitter.
Org kolv är dyr men bäst men de finns SPI och Snox som också har singelring inbäddat i stålspår som org har.
Tack för svar, jo båda spridarna på PTO sidan kommer bytas, alltid körd på e tec oljan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för svar, jo båda spridarna på PTO sidan kommer bytas, alltid körd på e tec oljan
Ok du körde xps oljan men är de du som haft den sen ny, tänker om du nyss köpt den och någon kört annan olja innan?
Byt även oljefilter på oljeledningen till pump.
Byt även bränslefiler som sitter utanför bränsletank.
Fick du inga "Det" varningar (spikvarning eller motorlamper som lyst innan raset? Om du inte fått det så är de förvånande och gör diagnosen soppabrist inte helt vattentät. Kolvsidorna ser ut som både på tok för lite soppa eller för lite olja. Toppen och kolvtopp ser ut att ha tokspikat pga för lite soppa så de mesta talar för soppabrist.
Oljepumpen är de inge fel på då andra cylindern gått felfritt och du blåser ju igenom alla oljenipplar.Blåser man med tryckluft med 7-8 bar genom dem ska de blåsa rätt bra genom dem innåt motor sett för de har ju backventiler i sig.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Ok du körde xps oljan men är de du som haft den sen ny, tänker om du nyss köpt den och någon kört annan olja innan?
Byt även oljefilter på oljeledningen till pump.
Byt även bränslefiler som sitter utanför bränsletank.
Fick du inga "Det" varningar (spikvarning eller motorlamper som lyst innan raset? Om du inte fått det så är de förvånande och gör diagnosen soppabrist inte helt vattentät. Kolvsidorna ser ut som både på tok för lite soppa eller för lite olja. Toppen och kolvtopp ser ut att ha tokspikat pga för lite soppa så de mesta talar för soppabrist.
Oljepumpen är de inge fel på då andra cylindern gått felfritt och du blåser ju igenom alla oljenipplar.Blåser man med tryckluft med 7-8 bar genom dem ska de blåsa rätt bra genom dem innåt motor sett för de har ju backventiler i sig.
Kanske skulle nämnt från början att jag köpte maskin rasad, så jag vet inte exakt vad som har hänt. Förra ägaren sa att han körde på en myr och hörde konstiga ljud å släppte gasen, sen nöp den. Förra ägaren hade bara kört ca 30mil innan den skar.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Kanske skulle nämnt från början att jag köpte maskin rasad, så jag vet inte exakt vad som har hänt. Förra ägaren sa att han körde på en myr och hörde konstiga ljud å släppte gasen, sen nöp den. Förra ägaren hade bara kört ca 30mil innan den skar.
Hittade även remdamm i insug samt på spjällhuset så nu misstänker jag att det + olja har kleggat igen spridaren/spridarna. Hur det har kommit in dit vet jag inte
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hittade även remdamm i insug samt på spjällhuset så nu misstänker jag att det + olja har kleggat igen spridaren/spridarna. Hur det har kommit in dit vet jag inte
Remdamm in i luftburk och igenkletade reedventiel som följd är väldigt vanligt på polaris och äldre rotax 800 ev 850 också ? . De gäller att ha snortätt i alla delningar från luftburk till ut genom huven. De skulle kunna va en orsak till att högtrycksspridaren lämnat eller fel olja alt samband mellan de två. De vanliga spridarna längre ner slår aldrig igen vad man än får in i motorn för de sitter inte i eldhavet som högtryckarna gör.Om du tar lös avgasgiljotinera så kan man nog avgöra om den gått på fel olja för med xps oljan blir de utterst lite sotig på 200 mil. Jag hör folk köra 400-800 mil utan rengöring och de är inte ens våldsamt sotade med xpx olja.
Nu när jag rev en av våra polaris pro rmk va de enormt mycket remdamm i reedkorgarna de hade bakat ihop sig med olja så de va svårt att rengöra.Jag måste ochså se över tätningarna ut till huv.De går tillverka extra bra tätning av issoleringsmattor till bilars ljuddämning som ex ,välj de med klister på ena sidan iså fall. Men de kan va så enkelt som pilsnermonterade anslutningar när man haft lös huvdelar för de är lätt att få dem på sniskan på vissa skotrar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om jag fattar rätt så har den rasat två ggr för två andra ägarne? De har nog bara sopat i nya kolvar / cylindrar utan att byta spridare eller rengjort oljespridare för de är en väldigt vanlig pillsnerrenovering bland hillbilly ägare 😁
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Om jag fattar rätt så har den rasat två ggr för två andra ägarne? De har nog bara sopat i nya kolvar / cylindrar utan att byta spridare eller rengjort oljespridare för de är en väldigt vanlig pillsnerrenovering bland hillbilly ägare 😁
Nej nu vart det fel, en gång har den rasat och jag som är ägare nu köpte den skuren
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Remdamm in i luftburk och igenkletade reedventiel som följd är väldigt vanligt på polaris och äldre rotax 800 ev 850 också ? . De gäller att ha snortätt i alla delningar från luftburk till ut genom huven. De skulle kunna va en orsak till att högtrycksspridaren lämnat eller fel olja alt samband mellan de två. De vanliga spridarna längre ner slår aldrig igen vad man än får in i motorn för de sitter inte i eldhavet som högtryckarna gör.Om du tar lös avgasgiljotinera så kan man nog avgöra om den gått på fel olja för med xps oljan blir de utterst lite sotig på 200 mil. Jag hör folk köra 400-800 mil utan rengöring och de är inte ens våldsamt sotade med xpx olja.
Nu när jag rev en av våra polaris pro rmk va de enormt mycket remdamm i reedkorgarna de hade bakat ihop sig med olja så de va svårt att rengöra.Jag måste ochså se över tätningarna ut till huv.De går tillverka extra bra tätning av issoleringsmattor till bilars ljuddämning som ex ,välj de med klister på ena sidan iså fall. Men de kan va så enkelt som pilsnermonterade anslutningar när man haft lös huvdelar för de är lätt att få dem på sniskan på vissa skotrar.
30382
Såhär såg avgasportarna ut, jo ska se över alla anslutningar och skarvar i insug när jag monterar ihop igen ☺
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ha tror de är normalsotiga giljotiner för 200 mil (åtminstone på andra modeller utan e-tec) så den har nog gått på brp xps oljan eller någ annan sotfri olja så oljan är förmodligen "nästan" utesluten som bov i dramat.
Remdammet är mer misstänkt för om den tagit in så mycket damm som dottens polaris så kan de förmodligen sätta igen en högtrycksspridare jag har dock aldrig hört talas om det med de öär en svår diagnos för alla mekaniker.
Jag förstorade upp bilden på den cylinder som klarat sig och blir lite orolig. I sotet mot utblåssida ser de ut som blästrat sot,och de kan innebära att den spikat även där.Eller så har de med sot blandat med remdamm att göra? Rengör den toppen från allt sot så de blir aluminumrent och ta bild för om de fortfarande ser blästrat ut då så har den spika även där.
Om den nu spikat även där så måste bränsltrycket mätas upp under körning så de inte droppar i bar vid mer gaspådrag med belastning. Misstänker iså fall bränslepumpen och bränsletrycksregulatorn. I fjol mätte jag trycket på en Lynx rave 600 sdi för den gick inte fullt ut vid full gas. Mätte först i garaget och då va trycket ok men ute i fält med mer än halv gas under acc droppade trycket från 3,8 bar ner till ca 2,7 bar så de va nära katastrof på den maskinen. Värst är om trycket sjunker bara lite så man inte får spikvarning eller effektbortfall för då kör man dem i döden likn din maskin. Köpte då ny pump från ebay med tryckregulator för den regulatorn måste man byta för säkerhetsskull. Gosnow i Sverige brukar ha billiga pumpar också mf ställen i svedala men ebay brukar va billigast.
Om den nu spikat på andra cyllen också så är inte bara bränsletrycket misstänkt, även den spridaren kan vara på väg att becka igen eller massor av skit i bränslefilter redan inne i tank.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Hur är lagren i vevstaklagren? Min började gå dåligt så dottern som körde skotern vid tillfället skyndade sig att stänga av den. Den var vevstaklagret på mag-sidan borta och hade hon inte stängt av den hade det nog blivit totalskrot av den. Det blev en utbytesmotor från rotax på den för det var skador på kolv, cylinder, vev. Osäker om toppen blev skadad men det fanns inga beggade motorer att få tag på därav utbytesmotor.
Vevstaken glappade en par millimeter. Oktan kunde inte hitta grundorsaken men oljan kanske var en orsak. Jag hade kört en hel del på lucoil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Nu kom jag på den mest troliga orsaken till raset men de är förutsatt att även den braiga toppen är spikad under sotet.
Tps givarna verkar ha dålig kvalle om man kollar videon men vilka årsmodeller de gäller va en annan 5a? I videno pratar de om kinatillverkade tps men de låter osanorlikt om inte de tillverkas på licens av ett erkänt bra märke?
Tps kan endera ha en bugg någonstanns i gasregistret eller va flejusterad så hela mappen blir åt de snåla hållet.
Kolla först att den står rätt inställd men den måste även ohmmätas alt voltmätas upp från tomg till full gas så man ser att den inte visar borfall av volt /ohm som på filmen. Ohmen och volten ska ska öka fint och steglöst i hela gasregistret.
Här är en bra film där de har tps problem på e.tec 850
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Ha tror de är normalsotiga giljotiner för 200 mil (åtminstone på andra modeller utan e-tec) så den har nog gått på brp xps oljan eller någ annan sotfri olja så oljan är förmodligen "nästan" utesluten som bov i dramat.
Remdammet är mer misstänkt för om den tagit in så mycket damm som dottens polaris så kan de förmodligen sätta igen en högtrycksspridare jag har dock aldrig hört talas om det med de öär en svår diagnos för alla mekaniker.
Jag förstorade upp bilden på den cylinder som klarat sig och blir lite orolig. I sotet mot utblåssida ser de ut som blästrat sot,och de kan innebära att den spikat även där.Eller så har de med sot blandat med remdamm att göra? Rengör den toppen från allt sot så de blir aluminumrent och ta bild för om de fortfarande ser blästrat ut då så har den spika även där.
Om den nu spikat även där så måste bränsltrycket mätas upp under körning så de inte droppar i bar vid mer gaspådrag med belastning. Misstänker iså fall bränslepumpen och bränsletrycksregulatorn. I fjol mätte jag trycket på en Lynx rave 600 sdi för den gick inte fullt ut vid full gas. Mätte först i garaget och då va trycket ok men ute i fält med mer än halv gas under acc droppade trycket från 3,8 bar ner till ca 2,7 bar så de va nära katastrof på den maskinen. Värst är om trycket sjunker bara lite så man inte får spikvarning eller effektbortfall för då kör man dem i döden likn din maskin. Köpte då ny pump från ebay med tryckregulator för den regulatorn måste man byta för säkerhetsskull. Gosnow i Sverige brukar ha billiga pumpar också mf ställen i svedala men ebay brukar va billigast.
Om den nu spikat på andra cyllen också så är inte bara bränsletrycket misstänkt, även den spridaren kan vara på väg att becka igen eller massor av skit i bränslefilter redan inne i tank.
Ska kika, hittade en beggad -17 motor till bra pris så köpte den, komplett med spridare mm. Får kolla upp bränsletryck sen när motor är i maskin
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
303833038430385
Såhär ser toppen ut på MAG sidan, tycker man kan utesluta spikning här? Det var nog remdamm blandat med olja man såg där
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Toppen har inte spikat på den sidan så då är de nog inge felställd tps eller bränsletrycksproblem.
Årsmodell 17 har någ chall med vevaxeln men de tycks inte gälla alla tror jag. Vevstakshaveri kan förekomma på dem men om du fick den till bra pris så kör på den.
 
Last edited:

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Toppen har inte spikat på den sidan så då är de nog inge felställd tps eller bränsletrycksproblem.
Årsmodell 17 har någ chall med vevaxeln men de tycks inte gälla alla tror jag. Vevstakshaveri kan förekomma på dem men om du fick den till bra pris så kör på den.
-17 motorn hade gått 300mil iaf så den bör ju hålla en stund 😝
Men nu med all info, vad tror du att mest troligt har orsakat raset, spridarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
-17 motorn hade gått 300mil iaf så den bör ju hålla en stund 😝
Men nu med all info, vad tror du att mest troligt har orsakat raset, spridarna?
Att 17 motorer sabbade många vevar va mycket för dåliga variatorprylar som i sin tur sprängde remmar på löpande band på lössnömaskinerna. Men något chall va de med 17 veven art nr 420893785 är ersatt hos brp till senare vev 420893787. Har du flax är den uppdat till nyare veven.
Ja orsak till raset är mest troligt igensatt högtryck spridare eller att den lagt av på annat sätt. Men bränsletryck alt dåligt flöde pga igensatta filter är inte uteslutet. Jag har läst om igensatta filter både i tank och utv filtret redan under 200 mil på e-tec 850. Men de är sällsynt, någon fyllo på brp kan ha askat ciggen i tanken eller likn. Men brp har haft tankproblem på deras ,ace fyrtaktare eller vilka de nu va ,,plasten i tanken lossnade och satt igen filterstrumapan i tanken. Men de tankproblemet har inte 850 vad jag vet.
När 850 vevaxlar gått väck för folk i usa och de vill ha ut på garantin så skyller Brp på att de sugit in kolfiber bitar ja remdamm som sabbar ramlager mm. Underligt nog får de inte ut någ på garantin då för brp skyller nog på felaktig monterade kåpor mm. Jag tänker att om kullager kan gå väck av kolfiberdamm så kan nog en spridare slåi gen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Byt vattenpump innan du sätter i den!! -17 hade dålig kvalla på drevet på pumpaxeln. Iofs om den är hel i skurna motorn så flytta över från den, lossa hus, impeller sedan plugg på baksida och knacka ut den. Du kommer annars ångra dig till våren när det gått varmt och drevet smält 🤣

Edit: Eller vänta nu, är det shot start på nuvarande motor? Skiljer på vattenpumparna mellan shot och inte shot. Varför vet jag dock inte! Men det går nog att ta reda på vad som skiljer isåfall.

Byt bränslefilter också som sagt men andra cylinder har ju fått soppa så tyder som sagt på spridarfel.

Remdamm är vanligt och i regel inget som orsakar haveri om det nu inte är extremt mycket. Är otätt i gummit mellan luftburkarna på röret så att säga samt är det extremt viktigt att vara noga med att få burken ordentligt på plats på spjällhusen. Lite jävligt dock på 850 men låt det ta tid.

Edit igen: När du bytt vattenpump så vickar du motorn framåt och fyller upp huset med olja, via pluggen på baksidan. Många glömmer det när dom bytt pump och så går den sönder igen ganska snart.
 
Last edited:

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Byt vattenpump innan du sätter i den!! -17 hade dålig kvalla på drevet på pumpaxeln. Iofs om den är hel i skurna motorn så flytta över från den, lossa hus, impeller sedan plugg på baksida och knacka ut den. Du kommer annars ångra dig till våren när det gått varmt och drevet smält 🤣

Edit: Eller vänta nu, är det shot start på nuvarande motor? Skiljer på vattenpumparna mellan shot och inte shot. Varför vet jag dock inte! Men det går nog att ta reda på vad som skiljer isåfall.

Byt bränslefilter också som sagt men andra cylinder har ju fått soppa så tyder som sagt på spridarfel.

Remdamm är vanligt och i regel inget som orsakar haveri om det nu inte är extremt mycket. Är otätt i gummit mellan luftburkarna på röret så att säga samt är det extremt viktigt att vara noga med att få burken ordentligt på plats på spjällhusen. Lite jävligt dock på 850 men låt det ta tid.

Edit igen: När du bytt vattenpump så vickar du motorn framåt och fyller upp huset med olja, via pluggen på baksidan. Många glömmer det när dom bytt pump och så går den sönder igen ganska snart.
Ja -19 motorn har shot, nya -17 motor har inte det. Ska försöka googla om det passar rakt av