Classic touring -98 Extremt svårstartad

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Har en Classic touring från -98 som är extremt svårtstartad.

När motorn är varmkörd så går den i princip alltid igång på elstarten. Men när man ska börja köra så det inte ovanligt med 25-50 drag innan den är igång.

Har monterat primer förra året för att se om det skulle underlätta startmomentet men icke.

Förra året satte jag i nya stift och då startade den direkt men efter den gången så blev den lika svårtstartad igen.

Har bytt insugsgummina och sotningssats.

Vad blir nästa steg att felsöka?

Tacksam för alla svar 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Iom att den gickigång på nya stift så låter de som du semisläckt de stiften och alla före det.De händer om man kör för länge på choken eller primar för mycket eller drariväg utan flera min varmkörning. Testa tvåtta stiften med startgas/rödsprit/förtunning de gäller att få ner vätskan mellan porslinet och elektråden och blås med tryckluft. Sedan bränner du stiften med gasollåga värm på gängorna och lite ner i mitten tändstift passa värma bygeln så den blir röd! Värm tills du bränner dig om du håller i porslinet. Därefter knackar du ihop gnistavståndet till 0,4mm.På alla motorer som släcker stift kör man 0,4mm i gap. Och om en motor har ngk hårdhet 9 så sätter man i nkg br9eya för de klarar mest bränsle och olja.Släcker de forfarande stift så provar man champison billigaste alt mot ngk 9 eller om de är ngk 8 hårdhet för champion brukar tåla vad som helst.
Nästa steg är att rengöra förgasarna och då speciell kolla så inte flotörnålen läcker soppa så de flödar in soppa i motorn när den står. Om ena cylindern blir mer blöt av soppa på stiften så kolla om de är samma vevhuscylinder som vacumslangen tilö bränslepump drivs av för om bensinpumpen läcker i ett vist membra så trycker den in soppa i vevhuset på ena sidan där den tar sin vacumdrivning ifrån. Den slangen kan man rycka lös och porova suga och blåsa med käftyen och då ska de va tvärtätt de ska inte gå suga eller blåsa. Den ska såklart va ansluten till bensinpumpen då.
Ta gärna ett kompprov också för de kan va så lågt att den blir svårstartad.
 
Reactions: Laper

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Iom att den gickigång på nya stift så låter de som du semisläckt de stiften och alla före det.De händer om man kör för länge på choken eller primar för mycket eller drariväg utan flera min varmkörning. Testa tvåtta stiften med startgas/rödsprit/förtunning de gäller att få ner vätskan mellan porslinet och elektråden och blås med tryckluft. Sedan bränner du stiften med gasollåga värm på gängorna och lite ner i mitten tändstift passa värma bygeln så den blir röd! Värm tills du bränner dig om du håller i porslinet. Därefter knackar du ihop gnistavståndet till 0,4mm.På alla motorer som släcker stift kör man 0,4mm i gap. Och om en motor har ngk hårdhet 9 så sätter man i nkg br9eya för de klarar mest bränsle och olja.Släcker de forfarande stift så provar man champison billigaste alt mot ngk 9 eller om de är ngk 8 hårdhet för champion brukar tåla vad som helst.
Nästa steg är att rengöra förgasarna och då speciell kolla så inte flotörnålen läcker soppa så de flödar in soppa i motorn när den står. Om ena cylindern blir mer blöt av soppa på stiften så kolla om de är samma vevhuscylinder som vacumslangen tilö bränslepump drivs av för om bensinpumpen läcker i ett vist membra så trycker den in soppa i vevhuset på ena sidan där den tar sin vacumdrivning ifrån. Den slangen kan man rycka lös och porova suga och blåsa med käftyen och då ska de va tvärtätt de ska inte gå suga eller blåsa. Den ska såklart va ansluten till bensinpumpen då.
Ta gärna ett kompprov också för de kan va så lågt att den blir svårstartad.
Tack så mycket för ditt mycket utförliga svar. Jag ska helt klart börja kolla igenom dina förslag på lösningar och testa en efter en.