Om du är lilla minsta intresserad av trimning så kommer du älska en bredbandsmätare och justeringar i PC. När du väl kommit in i hur myckert 20-10% mer eller mindre soppa ändrar afr värdet så blir du snabbare o snabbare att ställa in rätt värde och de är svinkul om du är skapt som mig. De går hitta åt så mycket effekt att du inte tror de är sant när du väl fått in feeeelingen och rätt afr värde i hela registret.'
Håll i er nu för nu kommer de siffrror på löpande band så ni får ont i skallen.
Vilket afr värde man ska sikta på är individuellt för just den motor man håller på med och vart man placerar sonden.
Sonden sätter jag så högt upp i pipan som möjligt sätter och i fetasde delen på pipan men gärna rel nära skarven där den börjar bli smalare ner mot krök mot motor sett . De är för att undvika så mycket tvåtaksoljeklägg som möjligt men ändå få så hög värme som möjligt på sonden därav så nära där de smalnar av mot kröken till motor.
Därefter kollar man stiftfärg mot afr värde så man får en hum vad som är riskabelt snålt afr värde. Ex i mellanreg typ 40% gaspådrag i jämn fart och ställ in mappen så afr värdet visar 15:1. då ska stiftfärgen va väldigt ljusbrunt på gränsen till grå då stämmer afr värdet med verkligheten vid det gaspådraget. Om stiftet blir för vitt så notera det och sikta då på afr värde 14,5 och kolla färg igen. När du väl fått in ljusbrunt nästan vitt så lägger du på minnet viket afr de är. På full mutter noterar du färgen mot vad afr mätaren visar. Som ex om de lirrar bra så öär stiften ljusbruna i botten porslin om mätaren visar 13:1. Är stiften grå/vit så får man köra fetare afr som snålast . När man väl hittat rätt i färg vs ett afr värde på 40% gas och full mutter så kan man börja mappningen.
Jag försöker mappa väldigt lika org mapp och de innebär förvånansvärt snåla siffror från tomg till ca 40% tps gaspådrag. Ex så snålar jag ner tomgången vid 0 tps så mycket som möjligt för att slippa stiftsläckning och få så het pipa som möjligt på tomg. Gränsen för snål mapp på tomg går när motorn stannar vid kallstart. Jag vill helst ha afr värde 16 på tomg för renast gång men på min pro rmk 800 som är våldsportad så går gränsen för tjuvstanning vid kallstart vid va 14,5-15 afr. Och motorn får inte heller rusa ett tag innan den går ner på tomg efter att man släpt gasen vid full arbetstemp.
Sedan snålar jag ner 5% tps så mycket de går utan strupning på gasen och de brukar ligga runt 15-16 afr vidare till 10% tps pådrag 15-16 afr vidare till 20% samma sak 15-16 samma som en org motor är nersålad till för att få bränsle ecco och hetast möjliga pipa så den svarar bra vid gaspådrag. Runt 30-40% pådrag och varvtal från 6000-7000v så måste man tyvärr feta på mer för där måste den få bränslekylning, så där siktar jag på runt 13-13,5 förutsatt att de inte ger spikning. Spikar den så lägger man på 4% mer soppa för att släcka spiken. Vid 60% gaspådrag så försöker jag sikta på 13-13,5 om de inte spikar för redan vid 60% gaspådrag varvar min över 8000v och ger enorm effekt där. Samma sak med 80-100% gaspådrag så kör man så snålt de går utan spikning och har man tur och inte så vass tändning eller trång stinger så kan man komma undan med 13-13,5 "på insprutade motorer med sdi insprutning som din cetec 2 och min cfi 2 polarismotaor har. Äldre AC motorn med insprutning i vevhus går sällan att köra så snål. Vid ca 13-13,5 ger i regel en tvåtaktare mest effekt men de är långt från säkert att man kan köra så snålt. Om jag tar min portade pro rmk 800 så måste jag köra grotekskt med soppa från 60-100% gaspådrag pga intern stinger i slp pipan som ger på tok för högt ljudtryck som trycker in färskgaserna.Den bygger bara cylindretryck som tokspikar om jag skulle köra 12,5-13 afr jag har fått vräka på 12-16% mer soppa på de gasregistret och de resulterar i snorfeta afr värden. Jag måste kör den så fet som 11,5 från 60-100% gas över 7500v då avgasgiljotinerna öppnas.De är helt otroligt att den går såpas bvra som den gör för 11,5 vs 13 afr värde är stor förlust de fattas nog 10-15 hk där. Jag ska ta bort stingerrörets instick i slp pipan för de funkar bara på org motor och då ger de riktigt bra klipp i bottenregistret och mellanreg. Tar jag bort de insticket på typ 25cm så de blir vanligt ändutblås så kan jag köra uppimot 13 afr på full gas och de blir bara 3-5% mer soppa på full gas och då kommer effekten som ett brev på posten.
De är väldigt vanligt med intern stinger i trimpipor men som sagt de är utvecklade för standard motorer och då funkar de i regel. Men portar du eller byter topplock kan de bli för högt ljuddtryck (inte piptryck) och då kan de bli så tokigt som för mig så man får vräka på soppa.
Ju vassare tändning man kör speciellt med tändkil kan innebära att man inte kan gå snålare än 12- 12,5 på gaspådrag över 7500v 60-100% tps gaspådrag. Samma sak med trängre insats i stingetr för att få ut max effekt så måste man lägga på fetare afr. Gränsen går vid spikning helt enkelt. Som tur är på så modernm motor som min cfi 800 och din cetec 2 så varnar den direkt i displayen för spikning (DET i display) så de är stört omöjligt att sabba kolv och cylinder. De farligaste för kolvnyp är i jämna farter över en sjö runt 40-100kmt för där gasar man så lite att man kan köra ohälsosamt snål afr. Om de är hårdspår över en sjö är de rel säkert att köra 15,5 afr i farter upp till 40kmt men men ju närmare 100kmt och då 6000v så är 14-14,5 ok men då ska de gå lätt. 100kmt i snö blir såklart automatiskt högre var och mer gas så då pratar vi runt 12,5-13,5 afr.