Powercommander vs nått annat?

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tjena!
Har en 2018 hardcore med tändkil, helsystem och pc5 men pc5an har börjat glappa och måste strippa fast den i ett visst läge för att den ska funka.
Funderar om det är värt att köpa en ny pc5 eller om de finns nått annat som är bättre?
//Alex
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Pc är ju stenbra men jag har visserligen inte provat annan.Jag kör med en sådan på min vässade pro rmk och älskar den då den är lättmappad.
Prova först att skruva isär den och leta kabelbrott. Om du köper en ny så är såklart powercommander med tändning bättre så du slipper tändkil och kan ge på tändning där de behövs och dra bort där de är spikkänsligt i registret.Ett bra tips på tändjustering är även att som ex lägga på 2 grader från 7500- till max effekt ex 8300v men just efter 8300 pike så tar man bort minst 2gr ev neråt 2 minus vs org för då får man ett längre övervarv utan dippar i effekten. De ger mer lättjusterade variatoter som ex.
Men då måste du va haj på att mappa en motor själv ute i fält eller bromsa den för att utnyttja tändningen.
PC med tändning är även bet dyrare vs bara soppabox . Jag som är så trimnördig har inte ens kostat på en sådan pc då de kostar 6000-7000kr och en bränsle pc hittar man för 1000kr beg och 3000kr ny.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Jag gillar också pc5, enda andra vettiga alternativ är att justera direkt i ecu:n, men det är dyrt att komma igång och inte lika användarvänligt interface.
Finns andra boxar men jag kallar dessa för kalle-anka boxar då de har så grova och breda justreringsmöjligheter, så det går egentligen inte att få till en perfekt mapp om man inte har tur.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Pc är ju stenbra men jag har visserligen inte provat annan.Jag kör med en sådan på min vässade pro rmk och älskar den då den är lättmappad.
Prova först att skruva isär den och leta kabelbrott. Om du köper en ny så är såklart powercommander med tändning bättre så du slipper tändkil och kan ge på tändning där de behövs och dra bort där de är spikkänsligt i registret.Ett bra tips på tändjustering är även att som ex lägga på 2 grader från 7500- till max effekt ex 8300v men just efter 8300 pike så tar man bort minst 2gr ev neråt 2 minus vs org för då får man ett längre övervarv utan dippar i effekten. De ger mer lättjusterade variatoter som ex.
Men då måste du va haj på att mappa en motor själv ute i fält eller bromsa den för att utnyttja tändningen.
PC med tändning är även bet dyrare vs bara soppabox . Jag som är så trimnördig har inte ens kostat på en sådan pc då de kostar 6000-7000kr och en bränsle pc hittar man för 1000kr beg och 3000kr ny.
Den som sitter nu är en med tändning jag köpte beggad men tändningen funkade inte på den så skotern startade inte med den ikopplad så fick koppla förbi kablarna för tändning å bara köra soppa genom pc5an.

Tog isär pc5an nu när den började glappa å klippte kablarna inne i boxen å mätte upp härvan så inget brott där sedan lödde jag tillbaka kablarna å fortfarande nått glapp så måste va nått inne i själva boxen som är dåligt så är nog bara köpa en ny 😅
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Jag gillar också pc5, enda andra vettiga alternativ är att justera direkt i ecu:n, men det är dyrt att komma igång och inte lika användarvänligt interface.
Finns andra boxar men jag kallar dessa för kalle-anka boxar då de har så grova och breda justreringsmöjligheter, så det går egentligen inte att få till en perfekt mapp om man inte har tur.
Okej, då får de bli att försöka hitta en begagnad pc5a 👍🏼
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Tycker man hör en hel del kvalitetsklagomål kring BD-boxarna, och dessutom klagas det på dålig eller obefintlig respons från tillverkaren då det väl jävlas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Okej, då får de bli att försöka hitta en begagnad pc5a 👍🏼
Kolla om någ lödpunkt på kretskortet ser dålig ut och värm på alla misstänkta lödningar. Rätt vad de är får du årdning på både tändning och bränsle då. Man hör att tändningsdelen kan gå sönder rel fort på dem.
Jag testade min pc hårt häromdagen dpå jag använt den på annan maskin löst för att ställa in tps värdet. Skruvade lös den och la den på skidan och glömde bort det och drog iväg. På tollbakaväögen huittade jag den delvist under snön.Men den funkade som tur va och att jag ens hittaded den va än mer underligt
De är behändigt att ställa in tps givaren med pc, de är ett av de bästa funktionerna.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Kolla om någ lödpunkt på kretskortet ser dålig ut och värm på alla misstänkta lödningar. Rätt vad de är får du årdning på både tändning och bränsle då. Man hör att tändningsdelen kan gå sönder rel fort på dem.
Jag testade min pc hårt häromdagen dpå jag använt den på annan maskin löst för att ställa in tps värdet. Skruvade lös den och la den på skidan och glömde bort det och drog iväg. På tollbakaväögen huittade jag den delvist under snön.Men den funkade som tur va och att jag ens hittaded den va än mer underligt
De är behändigt att ställa in tps givaren med pc, de är ett av de bästa funktionerna.
Är som fullsmetat med nån grå silikon över kretskortet så man ser bara kablarna får försöka karva bort silikonet isåfall.
Jävla tur du hade som hitta din, inte nån kul grej å tappa bort 😳
Passar på å frågar en annan grej också, går det göra plugchop för att kolla blandning på fullgas även på insprutare? Min skotern har elektronisk oljepump också så stänger man av den på högvarv går den ju utan olja tänker jag?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Plugchop va ett nytt ord för mig men jag antar du menar kolla färgen på stiften genom att stänga av motorn i fart. De är ingen fara att stänga av trots elpump de hinner inte bli oljetorka som skulle kunna va farligt. Du behöver inte stängta av från full gas de duger att släppa gasen och stänga av från lägre varvtal i fart men så fort som möjligt ändå. Insprutningen är inte lika känslig som när man släpper gasen på en förgasarmaskin för de blir ju chokverkan på dem då, insprutet klipper ju soppan helt när man trycket på stopp så om motorn dras med några varv av variatorerna efter avslagen tändning påverkar inte stiftfärgen. Förgasarmaskiner kör man nöästan ihjäl sig då man ska kolla stiftfärg för man bör låsa mattan från full gas och slå av i full gas med bi behållen gas. De är spännande då jag ska kolla stiften på Thundercat 1000 maskine för då går de i regel över 180kmt och jag måste låsa mattan i den farten. 😅
Därab kör jag mot bredbandslambda nunmera 😁
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Plugchop va ett nytt ord för mig men jag antar du menar kolla färgen på stiften genom att stänga av motorn i fart. De är ingen fara att stänga av trots elpump de hinner inte bli oljetorka som skulle kunna va farligt. Du behöver inte stängta av från full gas de duger att släppa gasen och stänga av från lägre varvtal i fart men så fort som möjligt ändå. Insprutningen är inte lika känslig som när man släpper gasen på en förgasarmaskin för de blir ju chokverkan på dem då, insprutet klipper ju soppan helt när man trycket på stopp så om motorn dras med några varv av variatorerna efter avslagen tändning påverkar inte stiftfärgen. Förgasarmaskiner kör man nöästan ihjäl sig då man ska kolla stiftfärg för man bör låsa mattan från full gas och slå av i full gas med bi behållen gas. De är spännande då jag ska kolla stiften på Thundercat 1000 maskine för då går de i regel över 180kmt och jag måste låsa mattan i den farten. 😅
Därab kör jag mot bredbandslambda nunmera 😁
Ja precis plugchop är när man slänger i nya stift som man bara kör fullgas med och sedan kapar bort gängan för att kolla randen på porslinet 😄
Skönt att höra då jag gjorde en fullgasrepa på en sjö och stängde av för att kolla stiften men blev lite nojig efteråt då ja kom på att jag har elpump 😅
Fyfan låsa mattan i 180 gör man inte i onödan 😳
Skulle va fint att ha nånting så man kan logga throttle position, varv och afr vore lättare att mappa då om man kan köra sen kolla loggen exakt vilken throttle position och varv det går snålt på 😄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok du är så seriös att du kapar ett nytt stift de är jag för snål för 😅. Jag kollar på porslinet långt ner (full gas) med förstoringsglas de duger för mig ivf, men de gör jag bara i samband med att jag mont bredbandslamdan på en annan motor för att se om afr vöärdet verkar stämma med stiftfärgen.Jag har ingen loggning på gas vs varvtal jag har lärt mig att gasa på känn låt oss säga 40% gas som ex och får så lov att komma ihåg vartalet där jag tycker afr värdet är för lågt eller högt. De är dock extremt svårt att lära sig de tar xxxxx ant timmar och flera hundra ommappningar att lära sig att snabbt få en grundmapp. Nu kan jag göra en ganska bra grundmapp på bara några svängar på sjön och sedan finlirar man mappen allt eftersom man är ute i rätt körmiljö, de brukar bli lite ändring efter varenda helg för jag är störd och jagar max effekt och bra bränsleförbrukning hela tiden. Jag kör lambdasond hela tiden på skotern för om man bara tar lös sonden med ca 25 mils intervall och badar den i rödsprit och blåser med tryckluft håller den flera hundra mil, jag har inte ens kört sönder en enda. Efter typ 150 mil har jag även kört sonden i ultrljudstvätt men de vet jag inte om de är nödvändigt.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ok du är så seriös att du kapar ett nytt stift de är jag för snål för 😅. Jag kollar på porslinet långt ner (full gas) med förstoringsglas de duger för mig ivf, men de gör jag bara i samband med att jag mont bredbandslamdan på en annan motor för att se om afr vöärdet verkar stämma med stiftfärgen.Jag har ingen loggning på gas vs varvtal jag har lärt mig att gasa på känn låt oss säga 40% gas som ex och får så lov att komma ihåg vartalet där jag tycker afr värdet är för lågt eller högt. De är dock extremt svårt att lära sig de tar xxxxx ant timmar och flera hundra ommappningar att lära sig att snabbt få en grundmapp. Nu kan jag göra en ganska bra grundmapp på bara några svängar på sjön och sedan finlirar man mappen allt eftersom man är ute i rätt körmiljö, de brukar bli lite ändring efter varenda helg för jag är störd och jagar max effekt och bra bränsleförbrukning hela tiden. Jag kör lambdasond hela tiden på skotern för om man bara tar lös sonden med ca 25 mils intervall och badar den i rödsprit och blåser med tryckluft håller den flera hundra mil, jag har inte ens kört sönder en enda. Efter typ 150 mil har jag även kört sonden i ultrljudstvätt men de vet jag inte om de är nödvändigt.
Förstår de tar en jäkla tid å lära sig men är lite sugen å skaffa en för har en grundmapp men vore kul att se vart de ska justeras för å få till de bättre 😊
Ska man ligga på 13:1 afr även med tändkil och ska de va samma afr över hela registret? 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om du är lilla minsta intresserad av trimning så kommer du älska en bredbandsmätare och justeringar i PC. När du väl kommit in i hur myckert 20-10% mer eller mindre soppa ändrar afr värdet så blir du snabbare o snabbare att ställa in rätt värde och de är svinkul om du är skapt som mig. De går hitta åt så mycket effekt att du inte tror de är sant när du väl fått in feeeelingen och rätt afr värde i hela registret.'
Håll i er nu för nu kommer de siffrror på löpande band så ni får ont i skallen. 😅

Vilket afr värde man ska sikta på är individuellt för just den motor man håller på med och vart man placerar sonden.
Sonden sätter jag så högt upp i pipan som möjligt sätter och i fetasde delen på pipan men gärna rel nära skarven där den börjar bli smalare ner mot krök mot motor sett . De är för att undvika så mycket tvåtaksoljeklägg som möjligt men ändå få så hög värme som möjligt på sonden därav så nära där de smalnar av mot kröken till motor.
Därefter kollar man stiftfärg mot afr värde så man får en hum vad som är riskabelt snålt afr värde. Ex i mellanreg typ 40% gaspådrag i jämn fart och ställ in mappen så afr värdet visar 15:1. då ska stiftfärgen va väldigt ljusbrunt på gränsen till grå då stämmer afr värdet med verkligheten vid det gaspådraget. Om stiftet blir för vitt så notera det och sikta då på afr värde 14,5 och kolla färg igen. När du väl fått in ljusbrunt nästan vitt så lägger du på minnet viket afr de är. På full mutter noterar du färgen mot vad afr mätaren visar. Som ex om de lirrar bra så öär stiften ljusbruna i botten porslin om mätaren visar 13:1. Är stiften grå/vit så får man köra fetare afr som snålast . När man väl hittat rätt i färg vs ett afr värde på 40% gas och full mutter så kan man börja mappningen.
Jag försöker mappa väldigt lika org mapp och de innebär förvånansvärt snåla siffror från tomg till ca 40% tps gaspådrag. Ex så snålar jag ner tomgången vid 0 tps så mycket som möjligt för att slippa stiftsläckning och få så het pipa som möjligt på tomg. Gränsen för snål mapp på tomg går när motorn stannar vid kallstart. Jag vill helst ha afr värde 16 på tomg för renast gång men på min pro rmk 800 som är våldsportad så går gränsen för tjuvstanning vid kallstart vid va 14,5-15 afr. Och motorn får inte heller rusa ett tag innan den går ner på tomg efter att man släpt gasen vid full arbetstemp.
Sedan snålar jag ner 5% tps så mycket de går utan strupning på gasen och de brukar ligga runt 15-16 afr vidare till 10% tps pådrag 15-16 afr vidare till 20% samma sak 15-16 samma som en org motor är nersålad till för att få bränsle ecco och hetast möjliga pipa så den svarar bra vid gaspådrag. Runt 30-40% pådrag och varvtal från 6000-7000v så måste man tyvärr feta på mer för där måste den få bränslekylning, så där siktar jag på runt 13-13,5 förutsatt att de inte ger spikning. Spikar den så lägger man på 4% mer soppa för att släcka spiken. Vid 60% gaspådrag så försöker jag sikta på 13-13,5 om de inte spikar för redan vid 60% gaspådrag varvar min över 8000v och ger enorm effekt där. Samma sak med 80-100% gaspådrag så kör man så snålt de går utan spikning och har man tur och inte så vass tändning eller trång stinger så kan man komma undan med 13-13,5 "på insprutade motorer med sdi insprutning som din cetec 2 och min cfi 2 polarismotaor har. Äldre AC motorn med insprutning i vevhus går sällan att köra så snål. Vid ca 13-13,5 ger i regel en tvåtaktare mest effekt men de är långt från säkert att man kan köra så snålt. Om jag tar min portade pro rmk 800 så måste jag köra grotekskt med soppa från 60-100% gaspådrag pga intern stinger i slp pipan som ger på tok för högt ljudtryck som trycker in färskgaserna.Den bygger bara cylindretryck som tokspikar om jag skulle köra 12,5-13 afr jag har fått vräka på 12-16% mer soppa på de gasregistret och de resulterar i snorfeta afr värden. Jag måste kör den så fet som 11,5 från 60-100% gas över 7500v då avgasgiljotinerna öppnas.De är helt otroligt att den går såpas bvra som den gör för 11,5 vs 13 afr värde är stor förlust de fattas nog 10-15 hk där. Jag ska ta bort stingerrörets instick i slp pipan för de funkar bara på org motor och då ger de riktigt bra klipp i bottenregistret och mellanreg. Tar jag bort de insticket på typ 25cm så de blir vanligt ändutblås så kan jag köra uppimot 13 afr på full gas och de blir bara 3-5% mer soppa på full gas och då kommer effekten som ett brev på posten.
De är väldigt vanligt med intern stinger i trimpipor men som sagt de är utvecklade för standard motorer och då funkar de i regel. Men portar du eller byter topplock kan de bli för högt ljuddtryck (inte piptryck) och då kan de bli så tokigt som för mig så man får vräka på soppa.
Ju vassare tändning man kör speciellt med tändkil kan innebära att man inte kan gå snålare än 12- 12,5 på gaspådrag över 7500v 60-100% tps gaspådrag. Samma sak med trängre insats i stingetr för att få ut max effekt så måste man lägga på fetare afr. Gränsen går vid spikning helt enkelt. Som tur är på så modernm motor som min cfi 800 och din cetec 2 så varnar den direkt i displayen för spikning (DET i display) så de är stört omöjligt att sabba kolv och cylinder. De farligaste för kolvnyp är i jämna farter över en sjö runt 40-100kmt för där gasar man så lite att man kan köra ohälsosamt snål afr. Om de är hårdspår över en sjö är de rel säkert att köra 15,5 afr i farter upp till 40kmt men men ju närmare 100kmt och då 6000v så är 14-14,5 ok men då ska de gå lätt. 100kmt i snö blir såklart automatiskt högre var och mer gas så då pratar vi runt 12,5-13,5 afr.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om du är lilla minsta intresserad av trimning så kommer du älska en bredbandsmätare och justeringar i PC. När du väl kommit in i hur myckert 20-10% mer eller mindre soppa ändrar afr värdet så blir du snabbare o snabbare att ställa in rätt värde och de är svinkul om du är skapt som mig. De går hitta åt så mycket effekt att du inte tror de är sant när du väl fått in feeeelingen och rätt afr värde i hela registret.'
Håll i er nu för nu kommer de siffrror på löpande band så ni får ont i skallen. 😅

Vilket afr värde man ska sikta på är individuellt för just den motor man håller på med och vart man placerar sonden.
Sonden sätter jag så högt upp i pipan som möjligt sätter och i fetasde delen på pipan men gärna rel nära skarven där den börjar bli smalare ner mot krök mot motor sett . De är för att undvika så mycket tvåtaksoljeklägg som möjligt men ändå få så hög värme som möjligt på sonden därav så nära där de smalnar av mot kröken till motor.
Därefter kollar man stiftfärg mot afr värde så man får en hum vad som är riskabelt snålt afr värde. Ex i mellanreg typ 40% gaspådrag i jämn fart och ställ in mappen så afr värdet visar 15:1. då ska stiftfärgen va väldigt ljusbrunt på gränsen till grå då stämmer afr värdet med verkligheten vid det gaspådraget. Om stiftet blir för vitt så notera det och sikta då på afr värde 14,5 och kolla färg igen. När du väl fått in ljusbrunt nästan vitt så lägger du på minnet viket afr de är. På full mutter noterar du färgen mot vad afr mätaren visar. Som ex om de lirrar bra så öär stiften ljusbruna i botten porslin om mätaren visar 13:1. Är stiften grå/vit så får man köra fetare afr som snålast . När man väl hittat rätt i färg vs ett afr värde på 40% gas och full mutter så kan man börja mappningen.
Jag försöker mappa väldigt lika org mapp och de innebär förvånansvärt snåla siffror från tomg till ca 40% tps gaspådrag. Ex så snålar jag ner tomgången vid 0 tps så mycket som möjligt för att slippa stiftsläckning och få så het pipa som möjligt på tomg. Gränsen för snål mapp på tomg går när motorn stannar vid kallstart. Jag vill helst ha afr värde 16 på tomg för renast gång men på min pro rmk 800 som är våldsportad så går gränsen för tjuvstanning vid kallstart vid va 14,5-15 afr. Och motorn får inte heller rusa ett tag innan den går ner på tomg efter att man släpt gasen vid full arbetstemp.
Sedan snålar jag ner 5% tps så mycket de går utan strupning på gasen och de brukar ligga runt 15-16 afr vidare till 10% tps pådrag 15-16 afr vidare till 20% samma sak 15-16 samma som en org motor är nersålad till för att få bränsle ecco och hetast möjliga pipa så den svarar bra vid gaspådrag. Runt 30-40% pådrag och varvtal från 6000-7000v så måste man tyvärr feta på mer för där måste den få bränslekylning, så där siktar jag på runt 13-13,5 förutsatt att de inte ger spikning. Spikar den så lägger man på 4% mer soppa för att släcka spiken. Vid 60% gaspådrag så försöker jag sikta på 13-13,5 om de inte spikar för redan vid 60% gaspådrag varvar min över 8000v och ger enorm effekt där. Samma sak med 80-100% gaspådrag så kör man så snålt de går utan spikning och har man tur och inte så vass tändning eller trång stinger så kan man komma undan med 13-13,5 "på insprutade motorer med sdi insprutning som din cetec 2 och min cfi 2 polarismotaor har. Äldre AC motorn med insprutning i vevhus går sällan att köra så snål. Vid ca 13-13,5 ger i regel en tvåtaktare mest effekt men de är långt från säkert att man kan köra så snålt. Om jag tar min portade pro rmk 800 så måste jag köra grotekskt med soppa från 60-100% gaspådrag pga intern stinger i slp pipan som ger på tok för högt ljudtryck som trycker in färskgaserna.Den bygger bara cylindretryck som tokspikar om jag skulle köra 12,5-13 afr jag har fått vräka på 12-16% mer soppa på de gasregistret och de resulterar i snorfeta afr värden. Jag måste kör den så fet som 11,5 från 60-100% gas över 7500v då avgasgiljotinerna öppnas.De är helt otroligt att den går såpas bvra som den gör för 11,5 vs 13 afr värde är stor förlust de fattas nog 10-15 hk där. Jag ska ta bort stingerrörets instick i slp pipan för de funkar bara på org motor och då ger de riktigt bra klipp i bottenregistret och mellanreg. Tar jag bort de insticket på typ 25cm så de blir vanligt ändutblås så kan jag köra uppimot 13 afr på full gas och de blir bara 3-5% mer soppa på full gas och då kommer effekten som ett brev på posten.
De är väldigt vanligt med intern stinger i trimpipor men som sagt de är utvecklade för standard motorer och då funkar de i regel. Men portar du eller byter topplock kan de bli för högt ljuddtryck (inte piptryck) och då kan de bli så tokigt som för mig så man får vräka på soppa.
Ju vassare tändning man kör speciellt med tändkil kan innebära att man inte kan gå snålare än 12- 12,5 på gaspådrag över 7500v 60-100% tps gaspådrag. Samma sak med trängre insats i stingetr för att få ut max effekt så måste man lägga på fetare afr. Gränsen går vid spikning helt enkelt. Som tur är på så modernm motor som min cfi 800 och din cetec 2 så varnar den direkt i displayen för spikning (DET i display) så de är stört omöjligt att sabba kolv och cylinder. De farligaste för kolvnyp är i jämna farter över en sjö runt 40-100kmt för där gasar man så lite att man kan köra ohälsosamt snål afr. Om de är hårdspår över en sjö är de rel säkert att köra 15,5 afr i farter upp till 40kmt men men ju närmare 100kmt och då 6000v så är 14-14,5 ok men då ska de gå lätt. 100kmt i snö blir såklart automatiskt högre var och mer gas så då pratar vi runt 12,5-13,5 afr.
Tusen tack för tipsen! verkligen hjälpsamt, då har jag nått att gå efter 😄
lutar åt att köpa dendär lambdan men har ju inget batteri på min, hur har du löst strömförsörjningen? Å har du haft problem med fukt eller tål dom lite snö 😅
Har jag fattat rätt att det är typ där jag ringat in på bilden som sonden ska sitta, en bit bakom svetsen inne på den fetare delen? 😊
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Den Aem mätaren har jag och den håller bra och lätt att koppla in ingen kalibrering behövs. Jag har inte heller batteri så leta bara åt likstöm på maskinen och ta därifrån. Mät dig fram till likström de bör finnas 12v dc till instrumentering som ex eller drivström för ecu men undvik den kabeln!. Mätaren i sig drar extremt lite ström efter att sonden värmt sig själv klart och jag tycks minnas de bara va runt 2 amp de drog under uppvärmning i någon minut. Handvärmarna är jag osäker på om de är AC eller DC ström till så tseta mät i de kontakterna .Om du har tur har din maskin DC uttag/ kontakt för cigguttag för laddning av mobileller annat krafts. De kan tom va cigguttag på din redan och där är de garanterat DC volt. Annars lär de synas på elchema för maskinen. På Thundercatten körde jag ett 4 amp 12v lipobatteri och de räckte en hel dags körning flera ttimmar.
Sätt sonden längre bakåt på pipan typ 20 cm bakåt ser de ut som pipan börjar va som fetast. De är inte toknoga med placeringen.