Ski-doo Freestyle Backcountry 550f dör vid pådrag

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Har en -09:as Ski-doo Freestyle 550f som beter sig märkligt.
Den startar och går hur bra som helst för att helt random bara dö. Det räcker att stanna, vrida av nyckeln och starta den igen så går den. Ibland går den 10m efter omstarten och ibland 5km utan att stanna.
Den beter sig som om man stänger av den på dödaren när den stannar.
Nån som varit med om nått liknande och har nån idé om va det kan vara som strular?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Troligen statorn som har glapp i lindningen för de beter sig så. De är ingen mening att ohmmäta den för de lär visa rätt motstånd då den inte är helt väck. När de är så gammal så brukar lindningen ha vibrerat av men ligger i kontakt när den lyls av eller vibrationerna avtar när man stannar. Köp beg eller pirat men helst märket RMstators iså fall för de är lika bra org.
 
Reactions: DahAntee

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Troligen statorn som har glapp i lindningen för de beter sig så. De är ingen mening att ohmmäta den för de lär visa rätt motstånd då den inte är helt väck. När de är så gammal så brukar lindningen ha vibrerat av men ligger i kontakt när den lyls av eller vibrationerna avtar när man stannar. Köp beg eller pirat men helst märket RMstators iså fall för de är lika bra org.
Uppdatering 20240303
Ny stator monterad, samma fenomen är kvar. Dör vid kraftigt pådrag, men inte alltid. Går hur bra som helst på lägre varv...
Är precis som man klappar till dödaren, sedan startar den hur fint som helst när den står still.
Vetterackarn var jag ska börja felsöka...CDI?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Aj fan statorn va den vanligaste orsaken men de knäcker även cdi boxen mest pga att de även är inbyggd tändspole i cdi boxen. De kan även va picuppspolen som stitter utanför svänghjul,,de sitter två picup/trigger spolar en för fram drivning och en för back. De skulle gå utesluta framdrivningspicup genom att prova backa vid omstart när den väl dött för att försöka få ett stopp igen, men då kan du bli tvungen backa flera km. De går även byta plats på backens och frammens picupp och klippa kablarna och skarva ihop dem så de bvlir rätt kontaktstycke ut från dem. Du kan även ohmmäta picupparna och då ska fram picupp ha samma motstånd som backens picup. Problemet mät ohmmätning är dock att den funkar ibland så värdet är niog ok vid mätning.
Frammens picupp sitter typ klockan 10 och backens sitter klockan 2 om du kollar på svänghjulet.
Men för att klatra till det ännu mer kan de va elfel såsom strömkabel för lyse/handvärmare som tjuvjordar för de ger samma symtom dvs tvöärdöd helt random. Då är de oftast kabeln till baklyset som går i jord typ under sadel eller vid någ faststrapsning av kabel mot något chassiföremål. Funkar värmehantag och tumvärmare? Prova stänga av de båda så kan den ev funka om du har svintur och då får du lista ut viken av de värmarna som tjuvjordar. Stäng av dem även om de funkar!
Nu törs jag inte säga vad som är nästa troliga orsak för jag vill inte lura dig mer men den kombinerade cdi/tändspolen är en känd felkälla på dem näst efter stator, men de har jag inte skrivit så du vet 😅

Nr 5 på sprängskiussen är fram drivnings picup, art nr 420665160 men köp ingen ny, byt hellre plats på dem och löd om kablarna.
 
Last edited:

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Får tacka för alla tips och idéer vad det kan va. Statorn lät inte helt otroligt så det var värt att testa iaf. Fick tag på en splonkans ny original till rätt kurs iaf.

Spontant känns inte CDI trolig, fel på den borde ge en heldöd maskin gissar jag.

Är inne på nånting som jordar, ska testa lite med handtagasvärmarna och kolla kablaget till baklyset. Har varit inne på tändningslåset också. Men jordfel är ju inte drömmen att jaga, speciellt inte när det är intermittent...
Picupperna får bli nästa steg efter det, ohmmäta och efter det ev leta rätt på lödkolven 😁
Sjukt att den startar hur fint som helst bara när man stannat.

Får tacka för alla tips, insugsgummin ska bytas efter säsongen. Ser inte sämst ut, men har ingen koll på om de är utbytta tidigare så det ska göras.

TBC
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Cdi boxern har inbyggd tändspole med tändkablar så den kan bete sig som din gör och de är ett av de vanligaste tändfelen på alla brp med den idiotiska cdi/tänspole boxen. Alla felande cdi boxar även de utan tändspole beter sig ofta som din gör. Om du letar ny beg sådan så kolla på brp reservdelslista och kopiera art nr och sk på det på nätet så ser du att flera olika brp maskiner har samma cdi och då kan du fråga på skrotar efter cdi från en massa maskiner som passar. Rätt vad de är ser du att du har en kompis som har den boxen i sin maskin som du kan låna.
Jag skulle gissa felet ligger i den här ordningen nu.
  1. cdi box
  2. picuppspolen
  3. Tjuvjordning från typ baklyset alt handvärmare tumvärmare.Som sagt slå av tum ocvh handvärmare och provkör samt kolla att baklyset funkar och även om bromslyset funkar, kolla även om du har flimrande lyse i både dislplay och färdbelysning i samband med att den stannar.
 
Last edited:
Reactions: DahAntee