Aj fan statorn va den vanligaste orsaken men de knäcker även cdi boxen mest pga att de även är inbyggd tändspole i cdi boxen. De kan även va picuppspolen som stitter utanför svänghjul,,de sitter två picup/trigger spolar en för fram drivning och en för back. De skulle gå utesluta framdrivningspicup genom att prova backa vid omstart när den väl dött för att försöka få ett stopp igen, men då kan du bli tvungen backa flera km. De går även byta plats på backens och frammens picupp och klippa kablarna och skarva ihop dem så de bvlir rätt kontaktstycke ut från dem. Du kan även ohmmäta picupparna och då ska fram picupp ha samma motstånd som backens picup. Problemet mät ohmmätning är dock att den funkar ibland så värdet är niog ok vid mätning.
Frammens picupp sitter typ klockan 10 och backens sitter klockan 2 om du kollar på svänghjulet.
Men för att klatra till det ännu mer kan de va elfel såsom strömkabel för lyse/handvärmare som tjuvjordar för de ger samma symtom dvs tvöärdöd helt random. Då är de oftast kabeln till baklyset som går i jord typ under sadel eller vid någ faststrapsning av kabel mot något chassiföremål. Funkar värmehantag och tumvärmare? Prova stänga av de båda så kan den ev funka om du har svintur och då får du lista ut viken av de värmarna som tjuvjordar. Stäng av dem även om de funkar!
Nu törs jag inte säga vad som är nästa troliga orsak för jag vill inte lura dig mer men den kombinerade cdi/tändspolen är en känd felkälla på dem näst efter stator, men de har jag inte skrivit så du vet
Nr 5 på sprängskiussen är fram drivnings picup, art nr 420665160 men köp ingen ny, byt hellre plats på dem och löd om kablarna.
epc.brp.com