Problemet är att min wg är för stark så den laddar för mkt. Hade den laddat för lite hade den varit braOm du vill ha snabbare spolupp och jämnare turbotryck lättare att jusera in så köp en pysventil med backventil inbyggd.
Fördelen är att den typen av pysventil med backventil håller tätt ända in i de sista innan den öppnar och ger önskat tryck.De ger snabbare spolupp helt enkelt och är även lättare att justera in exakt tryck.
Pysventil Ultimate
Smidig laddtrycksstyrning med kraftig konstruktionJustera enkelt upp laddtrycket genom att skruva på toppskruven Inbyggt backventil gör att laddtrycket ej läcker ut innan uppnått laddtryck, för maximal spool up.Skarva enkelt på laddtrycksstyrningen på vakuumslangen mellan trycksidan och...www.mrtuning.se
De funkar med pysventil (med backventil) bara man justerar in rätt fjädertryck på wastegaten med öppen pysventil. Alltså du grundjusterar in fjädertrycket på watsegaten med 2 varv öppen pysventil tills du har ca 0,5 bars laddtryck. Därefter kan du justera laddtrycket upp eller ner med pysventilen.De funkar inte med en pysventil som bara pyser ut laddtryck innan wastegateklockan för de ger inga fördelar i snabbare spol, de måste va en pys med backventil.Problemet är att min wg är för stark så den laddar för mkt. Hade den laddat för lite hade den varit bra
Aha ok då fattar jag, värt att provaDe funkar med pysventil (med backventil) bara man justerar in rätt fjädertryck på wastegaten med öppen pysventil. Alltså du grundjusterar in fjädertrycket på watsegaten med 2 varv öppen pysventil tills du har ca 0,5 bars laddtryck. Därefter kan du justera laddtrycket upp eller ner med pysventilen.De funkar inte med en pysventil som bara pyser ut laddtryck innan wastegateklockan för de ger inga fördelar i snabbare spol, de måste va en pys med backventil.
Du är inne på rätt spår att hänga på fjädrar som hjälper wastegateklocka att öppna, jag fick göra likadant på min turbohoj om jag ville ha lägre laddtyryck än 0,7 bar. Efter jag mont pysventil med backventil blev de enklare att justera ain wastegatefjädertrycket och jag fick bet snabbar spol och stabilare turbotryck.
Jag körde med en bromsnippel till bromsen till iqr som är m11x1 och sen en oljeinjektor från ett motorblock.Om man ska smörja turbon med pumpen för 2 taktsoljan så antar jag att man ska ha nån typ av restriktor på anslutningen på turbon? Är det typ nått sånt här man ska ha: https://www.mrtuning.se/universal/turbo-tillbehor/slangar-anslutningar/turbo-anslutning-m11x10-an4/
Skulle kanske funka med ett förgasar munstycke i slangen bara?
"Uppfinnar jocke" du råkar inte ha en bild på det där? Förstår inte riktigt hur du menarJag körde med en bromsnippel till bromsen till iqr som är m11x1 och sen en oljeinjektor från ett motorblock.
Ska leta rätt på någon bild borde finnas..."Uppfinnar jocke" du råkar inte ha en bild på det där? Förstår inte riktigt hur du menar
Det finns några saker att tänka på, dels så maxar man orginalspridarna, en spridare börjar bli okontrollerbar vid ca 80%, så över det så ger dom i princip 100%. Så det enda du kan justera på högre varv är laddtryck och tändning, man har egentligen 2st alternativ med laddtrycket antingen ladddar man så pass lågt att spridarna inte maxar eller laddar så man kommer upp i lite snålare afr.Det här med mappning vore ju skoj att lära sig lite mer om. Ändrar man bränslet så syns det ju på afr mätaren så man vet hur man ligger till, men tändning då? Hur vet man hur mkt tändning man törs åka med?
Är tändmappen tryckstyrd också för de vore ju kanon?Tror ni skotern håller ihop om jag åker 0.55 bar på vanlig macksoppa? Skulle gärna åka med mera ladd oxå men då är det väll risky kan jag tänka mig. Fråga till dig Asker. Tänddmappen droppar ju av rätt rejält efter nånstans vid 4 psi har jag för mig, är det nån safe reglering eller ska det helt enkel vara så
Ja den är tryckstyrd, tyvärr har det varit så dåligt före här hemma så jag har inte kunnat justerat varken variatorer eller turbotryck riktigt. Är bara is så fästet är obefintligt. Får se hur det ser ut under påskledigheten.Är tändmappen tryckstyrd också för de vore ju kanon?
Vilka afr värden har du på full gas och hur mycket varvar den nu med 0,4 bar eller vad den nu laddar?
Jag vet inte av någ loggtillsats för de vore kanon, man får köra och minnas hur mycket man gasat och notera varvtal. När de är taskiga afr värden på en massa olika varvtal och gaspådrag brukar jag ha papper och penna med mig och stannar ofta och mappar om ute i fält. När du väl vant dig hur mycket ex 4% mer eller mindre soppa sänker/höjer afr värdet går de fort att göra en rel bra mapp. Finliret tar desto längre tid jag brukar hålla på en hel dag innan man är nöjd. Men de är helt klart en svår inlärningstid du lär få ont i huvudet x ant ggr innan du får till det. De svåraste är att uppskatta vad som är 5 10 20 40 60 80 % gaspådrag med trummen, 0% =tomg och fullt järn 100% är däremot lätt.I bänk är de bet lättare för då kan man ställa fast bromsbänken på olika varvtal och sakta låta den gå upp eller ner i varv.Ja den är tryckstyrd, tyvärr har det varit så dåligt före här hemma så jag har inte kunnat justerat varken variatorer eller turbotryck riktigt. Är bara is så fästet är obefintligt. Får se hur det ser ut under påskledigheten.
Finns det inget man kan koppla upp mot pc5 så det går logga? Eller nån annan smart box att koppla in. Är mkt att hålla koll på när man ger fullgas, har fullt upp med att hålla mig i styret