Hej.
Behöver tips på nästa steg.
Jag har en Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010
Min motor har börjat att bete sig konstigt.
Motorn går inte under 3000 rpm.
Jag kan få igång den men den dör vid 3000 rpm (går inte rent vid 3000rpm och uppåt)
Om jag kopplar bort voltregulatorn den kontakt som går ut i systemet(likspänningen) så går motorn på alla varvtal men misständer lite.
(Går nu bara på batteriet)
Om jag även kopplar bort det som kommer till v regulatorn (växelspänningen) så går motorn rent ?
Det märkliga är att motorn plötsligt "går till sig" och går perfekt i några dagar/vecka för att sedan få återfall och bara gå 3000rpm och uppåt.
Vad är gjort.
Bytt tändspolar och tändstift.(bra spridarbild)
Har mätt upp stator och likriktare. OK
Bytt stator och likriktare.
Bytt TPS, voltregulator, laddningsrelä R3.
Bytt vevaxelgivare.
Bytt ECM
Polerat upp och mätt jordpunkter(Vid solenoiden, batteriet och vid motorn)
Kontrollerat tomgångsmotor/spjäll, och run relä(R1).
Visuellt sett över kablage (kabelbrott)
Har haft kontakt med BRP återförsäljare.
Dom förstår problematiken att skotern inte betingar något högt värde och att kostnaderna för jobbet blir för dyrt.
Behöver någon form av tips/råd då jag inte vet nästa steg.
Kan det vara statorproblem fast att värderna är OK och stator är bytt.
Kan det vara svänghjulet ?
Det märkliga är att den plötsligt fungerar som den ska.
/Patrik
Behöver tips på nästa steg.
Jag har en Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010
Min motor har börjat att bete sig konstigt.
Motorn går inte under 3000 rpm.
Jag kan få igång den men den dör vid 3000 rpm (går inte rent vid 3000rpm och uppåt)
Om jag kopplar bort voltregulatorn den kontakt som går ut i systemet(likspänningen) så går motorn på alla varvtal men misständer lite.
(Går nu bara på batteriet)
Om jag även kopplar bort det som kommer till v regulatorn (växelspänningen) så går motorn rent ?
Det märkliga är att motorn plötsligt "går till sig" och går perfekt i några dagar/vecka för att sedan få återfall och bara gå 3000rpm och uppåt.
Vad är gjort.
Bytt tändspolar och tändstift.(bra spridarbild)
Har mätt upp stator och likriktare. OK
Bytt stator och likriktare.
Bytt TPS, voltregulator, laddningsrelä R3.
Bytt vevaxelgivare.
Bytt ECM
Polerat upp och mätt jordpunkter(Vid solenoiden, batteriet och vid motorn)
Kontrollerat tomgångsmotor/spjäll, och run relä(R1).
Visuellt sett över kablage (kabelbrott)
Har haft kontakt med BRP återförsäljare.
Dom förstår problematiken att skotern inte betingar något högt värde och att kostnaderna för jobbet blir för dyrt.
Behöver någon form av tips/råd då jag inte vet nästa steg.
Kan det vara statorproblem fast att värderna är OK och stator är bytt.
Kan det vara svänghjulet ?
Det märkliga är att den plötsligt fungerar som den ska.
/Patrik