Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010 med ingen tomgång

30 jan 2024
6
1
3
58
Själevad
Hej.
Behöver tips på nästa steg.
Jag har en Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010

Min motor har börjat att bete sig konstigt.

Motorn går inte under 3000 rpm.
Jag kan få igång den men den dör vid 3000 rpm (går inte rent vid 3000rpm och uppåt)

Om jag kopplar bort voltregulatorn den kontakt som går ut i systemet(likspänningen) så går motorn på alla varvtal men misständer lite.
(Går nu bara på batteriet)
Om jag även kopplar bort det som kommer till v regulatorn (växelspänningen) så går motorn rent ?

Det märkliga är att motorn plötsligt "går till sig" och går perfekt i några dagar/vecka för att sedan få återfall och bara gå 3000rpm och uppåt.

Vad är gjort.
Bytt tändspolar och tändstift.(bra spridarbild)
Har mätt upp stator och likriktare. OK
Bytt stator och likriktare.
Bytt TPS, voltregulator, laddningsrelä R3.
Bytt vevaxelgivare.
Bytt ECM
Polerat upp och mätt jordpunkter(Vid solenoiden, batteriet och vid motorn)
Kontrollerat tomgångsmotor/spjäll, och run relä(R1).
Visuellt sett över kablage (kabelbrott)

Har haft kontakt med BRP återförsäljare.
Dom förstår problematiken att skotern inte betingar något högt värde och att kostnaderna för jobbet blir för dyrt.

Behöver någon form av tips/råd då jag inte vet nästa steg.

Kan det vara statorproblem fast att värderna är OK och stator är bytt.
Kan det vara svänghjulet ?

Det märkliga är att den plötsligt fungerar som den ska.
/Patrik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack.
-Ja. Om du menar nödstopp. Kommer att kolla på det
Konstigt bara att den går som vanligt när jag plockar bort voltregulatorn helt från systemet.
Nej jag menar gashängsbrytare som brukar sitta i tumgasblocket men brp brukar inte ha de konstruktionen av någ anledning så jag tror inte den har det.
Mät bränsletrycket för bränslepumpen kan bete sig sådär.
 
Last edited:
30 jan 2024
6
1
3
58
Själevad
Tack.
-Ja. Om du menar nödstopp. Kommer att kolla på det
Konstigt bara att den går som vanligt när jag plockar bort voltregulatorn helt från systemet.
Nej jag menar gashängsbrytare som brukar sitta i tumgasblocket men brp brukar inte ha de konstruktionen av någ anledning så jag tror inte den har det.
Mät bränsletrycket för bränslepumpen kan bete sig sådär.
Plockade isär kill switch/nödstoppet och rengjorde blecken satte ihop. Plötsligt går den ...... ett litet tag med likriktare inkopplad.
Tror att det kan vara något med denna nödstopp.
Ska beställa en ny och prova.
 
Reactions: Boost III
30 jan 2024
6
1
3
58
Själevad
Plockade isär kill switch/nödstoppet och rengjorde blecken satte ihop. Plötsligt går den ...... ett litet tag med likriktare inkopplad.
Tror att det kan vara något med denna nödstopp.
Ska beställa en ny och prova.
Blev inget byte av nödstoppet.
Nödstoppet har en slutande funktion. Kopplade bort den från systemet men inget skillnad.
Kommer att fortsätta med kablaget i detta område då det blev skillnad när jag var där och drog.
Tror på någon form av jord fel / kabelbrott i detta område.
 
30 jan 2024
6
1
3
58
Själevad
En liten reflektion angående mitt problem.
Varför går motorn bra om jag helt kopplar bort volt regulatorn?
-Kopplar jag bort voltregulator bara den svarta kabeln likström.
Nu kan jag starta motorn och den går på tomgång men hackar lite lite.
-Kopplar bort växelström in kontakten med tre gula kablar.
Nu går den rent och fint.

Har mätt upp och stator och likriktare. (bra värden)

Jag tycker att när jag tar bort matningen ut till systemet (likspänningen) så har jag kopplat bort den.
Ändå så blir det skillnad när jag helt kopplar bort likriktaren.
För info så har jag bytt likriktare och stator utan resultat.
 
30 jan 2024
6
1
3
58
Själevad
Har nu kollat med ett oscilloskop och sinuskurvorna ser bra ut in till likriktaren(tre gula).
Allt ser bra ut.
Det märkliga är att de tre "gula" kablarna in i likriktaren blir varm och ligger runt 20A men har ingen last då likriktaren är urkopplad ut till systemet ??
Likriktaren har jag bytt så den är ny.
Varför blir kablarna varma ??
Blir även varm när jag har allt inkopplat men inte när den är urkopplad helt.
Har som sagt provat tre likriktare och får samma symptom på alla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Har du mätt picuppspolen? Den kan va billig så byt den om den inte följde med wstator du bytte till. Ang värden på stator och piocupp så kan de visa rätt värde men fela ändå. Jag brukar värma stator och picupp med hårtork samt knacka på dem vid mätning för att simulera motorgång. Men du har ju bytt stator så den är nog ok.
De kan forfarande va kabelskav på de mest underliga stället. Jag letade kabelbrott i en hel vecka på en Arctic cat m8000 och tillslut hittade jag skavd kabel bakom motorn på väg till baklyset. Jag blev tvungen ta lös hela kabelhärvan bbit för bit innan jag hittade eländet, de va en pluskabel som gick i jord just där den va strapsad mot järnfäste för styrning. Den bettedde sig lika dina bekymmer de var allsköns underliga fenomen jag bytte stator/picupp/ecu innan jag hittade de felet. Så med det sagt kolla upp kablarna som går under tank och sadel ända ut till baklyset och alla andra svåråtkommliga ställen där de är strapsat mot alu/stål dvs jordrisk.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Kablarna blir varm pga att all effekt måste försvinna i form av värme då den inte kan ta vägen till någon belastning