Tips till en nybliven skoterägare igen

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
13
3
3
35
Boden
Hej!

slutet på oktober så hämtar jag min skoter en Switchback Assault 850 -21
Sist jag ägde och körde skoter var jag 16 år gammal det är nästan 20 år sedan så jag får säga att jag är helt grön i gamet.

Vad har ni för tips inför mitt nya ägande?

Att jag måste se till att ha en extra drivrem förstår jag

men vad mer kan vara bra att ha koll på eller lära sig?

Vad behöver man ha med sig när man åker iväg som är absolut livsnödvändigt
ska jag tanka 95 eller 98 oktan eller det kanske inte spelar någon roll
hur ofta ska man kolla oljan eller säger skotern till när det ska fyllas på/bytas
behöver man ha med sig halva verktygslådan och en låda tändstift från garaget nånstans på skotern

ja många frågor

Jag behövde aldrig göra något på skotern för 20 år sedan den bara gick och gick men när man läser forumen nu så är det ju skräck exempel efter skräck exempel med skotrar som skär motorer, spränger remmar och käkar stift haha 😅
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Kör helst på 98 okt för den innehåller 5% etanol vs 95 som har 10%. Etanolen tvättar bort oljefilm i cylindrar o lager och gör även att den rostar mer vid stillestånd. Obs man ställer om till etanol mode i displayen när man kör 95okt och non etanol vid 98okt körning. De är för att ändra mappningen så den får mer bränsle när man kör 95 okt och mindre vid 98 okt. De är ok att köra 95 okt om de inte finns 98okt men kör i mesta möjliga mån 98 så håller motorn längre. Om den ska stå längre perioder så är de än viktigare att ha 98 okt i tanken så de rostar mindre.
Vissa årsmodeller kan ha dåliga mappar så den går bättre i non etanol även på 95 okt bränsle men de kommer du tips om hurvida den kan köras i non etanol med 95 okt. De kan som ex käka stift om man ställer om till etanolmode som ex och de kan tappa uppimiot 10hk i extrema fall.
850 maskinerna är lynniga på att käka tändstift överlag en del käkar enorma mängder och andra inte trots samma årsmodeller de har varit stora problem för många. Ett sätt att undvika stitsläckning är att inte röra gasen på några min vid första start kall motor. Man bör även ha motorn igång tills den nått minst 35c kiltemp innan man slår av den annars kan de ta stift vid nästa kallstart! Detta med stiftsläckning vid kallstarter gäller även andra märken så ha alltid med minst 4 stift extra tills du vet om den käkar stift stup i kvarten.
Tvåtaktsolja fyller man på innan den tänder lampan för de är risky att lita på den.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
13
3
3
35
Boden
Kör helst på 98 okt för den innehåller 5% etanol vs 95 som har 10%. Etanolen tvättar bort oljefilm i cylindrar o lager och gör även att den rostar mer vid stillestånd. Obs man ställer om till etanol mode i displayen när man kör 95okt och non etanol vid 98okt körning. De är för att ändra mappningen så den får mer bränsle när man kör 95 okt och mindre vid 98 okt. De är ok att köra 95 okt om de inte finns 98okt men kör i mesta möjliga mån 98 så håller motorn längre. Om den ska stå längre perioder så är de än viktigare att ha 98 okt i tanken så de rostar mindre.
Vissa årsmodeller kan ha dåliga mappar så den går bättre i non etanol även på 95 okt bränsle men de kommer du tips om hurvida den kan köras i non etanol med 95 okt. De kan som ex käka stift om man ställer om till etanolmode som ex och de kan tappa uppimiot 10hk i extrema fall.
850 maskinerna är lynniga på att käka tändstift överlag en del käkar enorma mängder och andra inte trots samma årsmodeller de har varit stora problem för många. Ett sätt att undvika stitsläckning är att inte röra gasen på några min vid första start kall motor. Man bör även ha motorn igång tills den nått minst 35c kiltemp innan man slår av den annars kan de ta stift vid nästa kallstart! Detta med stiftsläckning vid kallstarter gäller även andra märken så ha alltid med minst 4 stift extra tills du vet om den käkar stift stup i kvarten.
Tvåtaktsolja fyller man på innan den tänder lampan för de är risky att lita på den.
Okey enligt säljarna på Polaris var det stiftproblem i början på en del maskiner när 850 var ny men att det knappt finns kvar att man har mappat bort och fått bukt med problemet och att dom flesta kör flera hundra mil utan att behöva byta ett stift. Pratade med två kollegor som kör Polaris innan köpet en med 22as modell och en med en 20a och ingen av dom har behövt byta några stift.

Men när man läser forum så blir man ju ändå fundersam. Motorer som skär, remmar och stift som går stup i kvarten, alla märken verkar ha något sorts problem som ställer till det.

Nästan som man har funderat om man ska våga köpa sig en maskin överhuvudtaget av rädsla att det bara blir problem oavsett vad man köper av relativt nyare modell med 850 motor.

Denna maskin har varit gubbkörd i alla fall har gått 170 mil och 65 timmar jag tyckte att bättre än så hittar jag inte
men är ändå livrädd att jag bara skapat mig massor av problem och lite nöje genom att köpa mig en skoter haha.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Kontrollera oljenivån vid tankning. Bara jobbigt att ha halvlåg nivå för då lyser oljelampan i tid och otid när man klättrar, åker rulle.
Ett par stift bör alla ha med sig i skotern, även brp åkarna. För det händer ibland att även dessa släcker något stift ibland och då är det nästan stört omöjligt att få tag på ett par stift till de för de finns inte direkt på macken... sen på dom behövs en halv verktygslåda för att byta också.

Helt borta är inte stiftproblemet på polaris 850in, vissa har tyvärr problem men de allra flesta funkar som de ska. Tänk också på att de är dom som har problem som hörs mest, sällan någon spontant skriver hur bra sin skoter fungerar, betydligt mer vanligt att man skriver när man har problem.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
13
3
3
35
Boden
Kontrollera oljenivån vid tankning. Bara jobbigt att ha halvlåg nivå för då lyser oljelampan i tid och otid när man klättrar, åker rulle.
Ett par stift bör alla ha med sig i skotern, även brp åkarna. För det händer ibland att även dessa släcker något stift ibland och då är det nästan stört omöjligt att få tag på ett par stift till de för de finns inte direkt på macken... sen på dom behövs en halv verktygslåda för att byta också.

Helt borta är inte stiftproblemet på polaris 850in, vissa har tyvärr problem men de allra flesta funkar som de ska. Tänk också på att de är dom som har problem som hörs mest, sällan någon spontant skriver hur bra sin skoter fungerar, betydligt mer vanligt att man skriver när man har problem.
Tack det lugnade ner lite av min oro!

Har försökt resonera så också måste ju vara massvis av maskiner som fungerar fint utöver dom man ser som har problem på forum

Men bilden blir ju lite skev att det verkar som att det är mer regel än undantag nuförtiden att det är såna problem

Har som sagt försökt höra mig för bland kollegor och ännu har jag inte stött på någon med en Polarismotor som tar stift

Men ska helt klart packa ner så man har ett par med sig då, är det lättare att byta på en Polaris än en brp?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Tar kanske 10 minuter att byta stift på en brp i en verkstad med bra verktyg. Typ 30 minuter utomhus i finväder, i snöstorm 3-8 timmar eller mer för då har du garanterat tappat bort flera av skruvarna :)

På en polaris tar det max 5 minuter om du aldrig gjort det förut, typ 2 minuter om du gjort det en gång innan :)
Behövs inga mer verktyg än vad som redan finns med på maskinen.
 
Reactions: Norrbotten89