Tundra Efi/Ace

Norrann

Ny medlem
8 okt 2024
4
0
1
20
Sverige
Tjena, funderar på att köpa en Tundra till säsongen. Har sett att EFI:n är betydligt billigare, hur billig är den är drift? Hur mycket drar den? Hur många mil håller motorn?
Kommer även dra lite tyngre kälke, tror ni tundran klarar av det i lite lössnö.

Så tror ni Efi:n är bra eller är det värt att satsa på en Ace.
Även en 49 Ranger kan vara intressant om den tar sig fram bättre, med 600 efi/ace motorn. Eventuellt en begagnad 900 ace -21 har jag kikat på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.489
392
83
Malå/Adak
Ska du dra så är Ranger 59 600Ace bättre, den har lågväxel.
600 EFI är i grunden samma motor som E-tec och den går ju ofta 2000 mil innan större ingrepp behövs, 600 Ace går nog lika mycket till också. EFIn drar helt klart mer soppa, kanske inte värst farligt i pimpelfart på led men ute i spenaten märks det.

Ingen av de du nämner kommer skina på att dra tungt ospårat, du får nog räkna med att köra upp spåret först och sen hämta kälken.

Polarn, som visserligen är överjävlig på att köra skoter, har farit fram på de mest märkliga ställen med sin Ranger 49 900ace och Nilapulkan efter. Normalchauffören kan inte räkna med det. Överlag så avråder jag från 900 ACE, den känns dubbelt tyngre än 600 ACE och är fortfarande inte särskilt mycket köra med, räcker inte 600 ACE/EFI så köp en 600 E-tec!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.146
980
113
Stora Blåsjön
600 efi motorn lär kunna hålla riktigt länge då det är samma bottendel som 600etec fast med vanlig efi och inga rörliga avgasventiler och "strypt" till 85hk.
Jag skulle nog säga att soppaförbrikningen skiljer mest på finkörning mellan etec och efi, kör man mer inspirerat så lär man använda mer än 85hk ur etec och då drar de såklart mera, etec har ca 115hk.
Ska man åka med så låg soppaförbrukning som möjligt är ju ace600 bäst men då har den också bara 60hk, duger utmärkt i fiskeskoter och leden, men utanför vill man ha mer, 85hk funkar men skadar ju såklart inte med mer.
Jag har monterat en 67mm matta på min tundra efi då jag mest åker helt ospårat med den, tycker att 85hk egentligen är bra balans till maskinen då den inte går att köra så mycket högre upp i björkbackarna än vad det chassiet tillåter.

Har även kört scandic 600 efi och det är typ samma maskin fast 10cm bredare överallt, den är betydligt osmidigare och det gör att man tar sig fram mycket sämre, men som en pulkdragare på led är den fin, dock saknar den elfläkten som tundran har, väljer hellre en 59efi om man vill ha bredband.

Ska du köpa en tundra så bör man vara medveten att det är en speciell maskin, trivs bäst att snirkla runt ospårat i skogen. Den är väldigt smal 32" så är man inte en van chaufför så kommer man tycka den är väldigt vinglig, men det är samtidigt det som är dess stora styrka som gör den så roligt att köra.
Ska du köra väldigt mycket långa sträckor så finns det bättre alternativ, korsa en sjö kan va lite tråkigt då topphastigheten är typ 70, går väll fortare också men då ligger man och pressar typ. Så den är väldigt lågt drevad. Men helt perfekt att smyga runt i skogen med en bobb efter för den mår inte dåligt av att köras riktigt sakta.
 
Reactions: mas

Norrann

Ny medlem
8 okt 2024
4
0
1
20
Sverige
Okej tack för svar, de lutar mellan tundra/59. Gissar att tundran kan klara av att dra lite lättare last? om man lämnar pulkan och kör spår i backarna iallafall.

59:an kanske blir för klumpig, vill även kunna lek köra litegrann. Men den verkar ändå vara en av de smidigare bredbandarna, så de kanske går å leka lite med den å.

Har läst lite på 600 efi motorn och den verkar otroligt törstig? Läste nånstans att den tagit över 3 liter milen, om de stämmer. drar den så mycket soppa så kanske en e-tec/ace är bättre alternativ, en begagnad isåfall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.146
980
113
Stora Blåsjön
Okej tack för svar, de lutar mellan tundra/59. Gissar att tundran kan klara av att dra lite lättare last? om man lämnar pulkan och kör spår i backarna iallafall.

59:an kanske blir för klumpig, vill även kunna lek köra litegrann. Men den verkar ändå vara en av de smidigare bredbandarna, så de kanske går å leka lite med den å.

Har läst lite på 600 efi motorn och den verkar otroligt törstig? Läste nånstans att den tagit över 3 liter milen, om de stämmer. drar den så mycket soppa så kanske en e-tec/ace är bättre alternativ, en begagnad isåfall.
Om du tycker 3liter milen är mycket så ska du nog inte äga en skoter :) men jag skulle säga att den drar normalt runt 2-3liter/milen, mycket beroende på körstil.
Min 850 etec turbo r drog i vintras 7liter milen i snitt, sen går den absolut köra den under 2liter milen också om man verkligen finkör.

En bredbandare blir aldrig smidig. Den stretar alltid emot då mattan är bredare och svårare att få ner i snön.
 

Norrann

Ny medlem
8 okt 2024
4
0
1
20
Sverige
Nej menar mest att den tar väldigt mycket soppa för en liten motor, e-tec motorn är ju snålare med mer kraft. Dock så är ju efin mycket billigare å köpa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.146
980
113
Stora Blåsjön
Nej menar mest att den tar väldigt mycket soppa för en liten motor, e-tec motorn är ju snålare med mer kraft. Dock så är ju efin mycket billigare å köpa.
Etec går att köra snålare med än efi:n men börjar du använda den effekt som finns i etec så kommer den dra mer. Men för snittanvändaren så drar säkert 600 etec 1liter mindre per mil än 600efi och märker ingen större skillnad på effekten.
 
Reactions: mas

SkyNet

Medlem
11 mar 2011
5
1
3
Kiruna
Har en 59 Ranger efi och jag håller inte med om att den skulle vara dyrare att köra än nån annan.
Har haft nere den på 1,7 l/mil efter en 15 mils tur på vanliga skoterspår, snålkörde inte direkt men såklart jämnt lågt tempo. Lägre förbrukning än så är nog svårt att få generellt sett.
Uppåt finns ju inga begränsningar, 100 hk kostar x mängd soppa....spelar ingen roll vad det är för motor eller bränslesystem.

Förövrigt så har Rangern ett riktigt fint chassi måste jag säga, mycket trevlig efter led och i djupsnö. Dämparna är dock sämre än cykelpumpar (speciellt fram) så det ska man nog ta med i kalkylen. Jag köpte begagnade dämpare till framvagnen från en skoterskrot för 1700 kr styck......väl värt !
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
423
79
28
norrland
På led ska det inte vara några problem komma ner mot 1,3 lit milen på en 600 e-tec vi var 2 maskiner som gjorde en 18 mila sväng i vintras på enbart led höll hyfsad fart utan att tok köra och båda maskinerna hamnade på runt 1,3 jag körde ranger 49 den andra var en Xterrain 3700 har dock inte kört med nån maskin med 50 cm matta kanske dom går mycket tyngre så dom drar mera.
 

SkyNet

Medlem
11 mar 2011
5
1
3
Kiruna
Se där, har som alltid trott att under 1,5 är 600 ace territorium. Personligen är jag nöjd om det är under 2 l/mil.....efter 20 mil är det ändå dags för kaffepaus så då kan man lika gärna tanka en dunk ;)
 

Norrann

Ny medlem
8 okt 2024
4
0
1
20
Sverige
Har en 59 Ranger efi och jag håller inte med om att den skulle vara dyrare att köra än nån annan.
Har haft nere den på 1,7 l/mil efter en 15 mils tur på vanliga skoterspår, snålkörde inte direkt men såklart jämnt lågt tempo. Lägre förbrukning än så är nog svårt att få generellt sett.
Uppåt finns ju inga begränsningar, 100 hk kostar x mängd soppa....spelar ingen roll vad det är för motor eller bränslesystem.

Förövrigt så har Rangern ett riktigt fint chassi måste jag säga, mycket trevlig efter led och i djupsnö. Dämparna är dock sämre än cykelpumpar (speciellt fram) så det ska man nog ta med i kalkylen. Jag köpte begagnade dämpare till framvagnen från en skoterskrot för 1700 kr styck......väl värt !
Tack för svar.
Hur tycker du 59:an går i lössnö? I mindre backar i sånt. Med tanke på att den bara har 38mm kammar. Går de bra å burka/skråa lite med den.
Kommer väl dra lite pulka å så i lössnö men också bara smygköra lite i skogen.
 

SkyNet

Medlem
11 mar 2011
5
1
3
Kiruna
Tycker den är väldigt smidig för sin storlek i skogen, men den gillar inte skråkörning så där får man övertala den.
Har man möjlighet att hålla fart går det bättre att burka/skråa.

I lössnö tycker jag den går riktigt fint och stannar man i tid och tar omtag så ska det mycket till innan man fastnar. Kör ganska mycket i snåriga och täta skogar och fastnar nästa uteslutande pga skare, små träd eller annat liknande.

Har inte kört mycket med kälke bakom så det kan jag inte säga nått om.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.489
392
83
Malå/Adak
Far min har en 59 med 600EFI och han var nästan ner mot liten på en artonmilasväng i vintras, bara led och gubbfart, så den behöver inte vara törstig. Största felet på den maskinen är att Lynx snålade bort växellådan på tvåtaktaren, vill man ha Hög/låg måste man köpa ACE-modellen.
Däremot så vet jag att en del renskötare säger att 600 ACE går en hel dag på tanken medans 600 EFI inte gör det, detta i samma chassie då.

Personligen skulle jag vilja påstå att det är i medeltung körning skillnaden mot E-tec märks av mest. Det kanske för att EFIn är klenare så den går på fullgas oftare.
 

PatrickGraham

Ny medlem
14 okt 2024
1
0
1
26
New York
Tundra är en fin maskin, drar inte mycket soppa. EFI är väl lite si och så, många som har problem. ACE är nog bättre i längden, men dyrare.

49 Ranger går bra med 600, men tung i snön. 900 ACE -21 är ju en helt annan klass, beror på hur mycket du vill lägga.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.163
148
63
Säfsen
Tundra är en fin maskin, drar inte mycket soppa. EFI är väl lite si och så, många som har problem.
Berätta vad du hört om problem.
Med en Boondocket 850 (min) och en Rave 600 ACE som yngsta dottern kört länge nu, så sneglar jag på en 600 EFI till henne som nästa skoter, men då en Renegade/Backcountry, Summit Neo+ eller Lynx 3500 (när någon sådan kommer)
Men är det motorproblem på EFI:n så vore det bra att veta vad de är?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.489
392
83
Malå/Adak
Det är väl snarare så att av någon outgrundlig anledning så har många EFI-maskiner bränslefilterproblem. Å andra sidan så har många Tundra Ace det också.

Och filterstrumpan i tanken, som är vad som jävlas oftast, är inte ens lite kul att byta.

Det finns många teorier om vad det är som sätter igen filten, vissa tror på plastpartiklar från tanken, andra tror på kolrester från pumpen, (KTM hade tydligen det problemet på hojarna för något tag sen). Någon skillnad är det bevisligen jämfört med typ 850 för dom har definitivt inte detta problem i samma utsträckning.