600 efi motorn lär kunna hålla riktigt länge då det är samma bottendel som 600etec fast med vanlig efi och inga rörliga avgasventiler och "strypt" till 85hk.
Jag skulle nog säga att soppaförbrikningen skiljer mest på finkörning mellan etec och efi, kör man mer inspirerat så lär man använda mer än 85hk ur etec och då drar de såklart mera, etec har ca 115hk.
Ska man åka med så låg soppaförbrukning som möjligt är ju ace600 bäst men då har den också bara 60hk, duger utmärkt i fiskeskoter och leden, men utanför vill man ha mer, 85hk funkar men skadar ju såklart inte med mer.
Jag har monterat en 67mm matta på min tundra efi då jag mest åker helt ospårat med den, tycker att 85hk egentligen är bra balans till maskinen då den inte går att köra så mycket högre upp i björkbackarna än vad det chassiet tillåter.
Har även kört scandic 600 efi och det är typ samma maskin fast 10cm bredare överallt, den är betydligt osmidigare och det gör att man tar sig fram mycket sämre, men som en pulkdragare på led är den fin, dock saknar den elfläkten som tundran har, väljer hellre en 59efi om man vill ha bredband.
Ska du köpa en tundra så bör man vara medveten att det är en speciell maskin, trivs bäst att snirkla runt ospårat i skogen. Den är väldigt smal 32" så är man inte en van chaufför så kommer man tycka den är väldigt vinglig, men det är samtidigt det som är dess stora styrka som gör den så roligt att köra.
Ska du köra väldigt mycket långa sträckor så finns det bättre alternativ, korsa en sjö kan va lite tråkigt då topphastigheten är typ 70, går väll fortare också men då ligger man och pressar typ. Så den är väldigt lågt drevad. Men helt perfekt att smyga runt i skogen med en bobb efter för den mår inte dåligt av att köras riktigt sakta.