Lynx Xterrain 600R E-Tec 2020, Variator trassel?

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
9
0
1
43
Falun
Uppdaterad / Editerad

Hej!

Jag blir inte riktigt klok, trodde jag behövde byta remmen, men den är helt ok. Ny är dock beställd. Men när jag skall ställa in hur "hårt" kopplingen skall låsa på remmen på "sekundärvariatorn"
Så kan jag inte få den att nypa i remmen så man kan ställa in hur remmen skall ligga mot skivorna, det är som något hindrar den bakre skivan att gå i botten när jag skruvat ur min nyckel för att sära på skivorna.

Den inner skivan har fortfarande +1cm kvar tills den går i botten och kan klämma mot remmen som den bör.

Jag kan inte ett jota av CVT grejerna, men man klurar å funderar utan att skruva isär, man googlar så mycket man kan, men hittar inte riktigt infon jag verkar behöva.
Är det ett vanligt fel att bakre skivan låser sig i ett "förtidigt" läge? Har en fjäder gått sönder å låser ? jag får lite uppfattningen som att det kan vara något som ligger
och blokerar. så den inte kan stänga "kopplingen" ordentligt.

De tråkiga är att jag köpte skotern för exakt ett år sedan av Motorbiten i Falun och har inte hunnit kört speciellt mycket. max 4-5 mil. Skotern har gåt 80 mil typ.
Är detta ett vanligt problem?Jag hade inte liknade problem på min gamla ArticCat skoter direkt. Där bytte jag remmen 1 gång på 3 år.

Så jag skulle bli jätteglad om någon har nå tips på hur jag kan lösa detta. Jag är dock mest orolig att de är någon fjäder som pajjat å en del av fjädern ligger och blockerar.
Trodde jag skulle slippa sånt här på en "ny" skoter. ja den är ju inte ny, men den har inte gått så långt häller.

EDIT:
Okej, detta såg ju väldigt simpelt ut, jag är nu dock orolig att fjädern har pajjat. För jag kan se i video att att båda skivoran av sekundärvariatorn mer eller mindre ligger dickt mot varandra i botten läge. De gör inte min. jag har en hel 1cm till som han inte stänger. Är de vanligt att fjädern går sönder?

MvH

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Det låter som dina rullar i sekundärvariatorn har pajat. Ett mycket vanligt fel, inte helt kul att byta heller då det är så dumt gjort.

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
9
0
1
43
Falun
Det låter som dina rullar i sekundärvariatorn har pajat. Ett mycket vanligt fel, inte helt kul att byta heller då det är så dumt gjort.
tack för input, min magkänsla har börjat gå åt det hållet också efter att jag hittat lite info genom att söka nätet med hjälp av ChatGPT.
Men alltid skönt att få input från någon som har mer erfarenhet än mig själv.

Det ser ut som att jag måste hitta verktyget han använder i videon. Men frågan är, kan jag byta rullarna när variatorn sitter kvar på axeln till mattan? eller måste jag få av den helt å hållet?

Så länge jag inte behöver plocka av mer än vad han plockar av i videon så slipper jag lämna in den på verkstad kanske?
Eller måste jag sära på skivorna för att komma åt å byta rullarna?

Är det dessa jag behöver till min CVT låda?
Verkty

Rullar

EDIT:
K*KEN

Ser inte ut som att jag inte kommer undan så lätt inte. Precis som du nämnde, nopp de där jobbet gör jag inte i ett kall garage som mitt.
jag får öppna plånboken... suck..

Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.280
85
48
Övik
Jag skulle vilja säga att om man har gjort det förut så skulle man eventuellt klara av att göra det på plats då man sen första gången vet vilka verktyg man behöver och hur man ska använda dom utan att råka ut för jävulskap.
första gången rekommenderar jag starkt att plocka lös variator med axel och göra det på arbetsbänken, kan vara nog så jävligt då. Eller lämna in på verkstad

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
9
0
1
43
Falun
Jag skulle vilja säga att om man har gjort det förut så skulle man eventuellt klara av att göra det på plats då man sen första gången vet vilka verktyg man behöver och hur man ska använda dom utan att råka ut för jävulskap.
första gången rekommenderar jag starkt att plocka lös variator med axel och göra det på arbetsbänken, kan vara nog så jävligt då. Eller lämna in på verkstad
de är just det, jag har inte verktygen och inte garaget för att göra det själv, sommartid så funkar garaget. men jag har inte alla verktyg för att pressa på nya lager osv. och i videon där de tar lös axelns ser det ut som att man är tvungen att ur grejerna och sära på skivorna från från axlen för att komma åt skruv / bult för rollers.

Så tyvärr blir det verkstad, men ska försöka prata med säljaren som sålde skotern till mig för exakt 1 år sedan, jag hämta skotern den 9e Januari 2024. om det finns en lösning som inte är svindyr. jag har köty 5 mil med skotern.. skotern har dock gått lite längre, men den är inte speciellt använd trotts att den är inne på sin 5e säsong.

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
9
0
1
43
Falun
Som ni alla mer eller mindre trodde, jag kan räkna ihop till delar för en rulle. och bitarna från rullen verkar ganska sköra då när jag fick tag på en bit som stack ut kunde jag "krossa" av en bit med plattången. men att skruva in fjädern på max läge och hoppas på att jag kunde pilla ut dem var på tok för ambitiöst av mig, hade jag bara kunnat komprimera fjädern 2-3 mm till så hade jag fått ut alla bitarna.

på en av bilderna så ser ni glipan mellan bakre å främre skivan.

Attachments

Last edited: