mäta mikuni förgasare

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
vart mäter man en förgasare, dvs hur vet man att man har tex vm 34:eek:r
tacksam för svar. har det någon betydelse vilken gasare man sätter mot respektive cylinder, de är lika bestyckade. tänkte mest på vajersträckning osv för ckoke och gas
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Diametern !

|Persson| skrev:
Du tar sjutmåttet och pular in det på insugssidan sen mäter du liksom rörets omkrets inuti.
NEJ !

Du mäter den sk. halsdiametern ( EJ Omkretsen ! ).

tex en Mikuni VM-38 skall vara 38 mm i Diameter inne i halsen.
( Dock så brukar de sällan vara exacta, snarare 37,6 mm å liknande )
 

|Persson|

Medlem
30 okt 2005
12
0
1
Ockelbo
jajo menade så också.. inte på utsidan.. men visste inte hur jag skulle formulera skrev därför rörets omkrets inuti typ :)
ursäkta mig.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Olika bestyckning beror på att den ena cylindern går hetare än den andra, oftast den cylinder som får kylvattnet i andrahand. Den cylindern får då ett munstycke om ger mer soppa som bidrar till att hålla ner värmetalet på cylindern. Jag tror detta är mest vanligt på tripplar.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Är det 100% säkert att det är olika bestyckningar på 583? tänkte bara för att jag har bytt cylinderpackning och inte tänte jag på att det var olika bestyckningar! :confused:
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Är det 100% säkert att det är olika bestyckningar på 583? tänkte bara för att jag har bytt cylinderpackning och inte tänte jag på att det var olika bestyckningar! :confused:
583 motorn är slidmatad och DÄRFÖR är det större munstycken på ena förgasaren. Den roterande sliden stänger uppifrån på ena insuget och nerifrån på andra. Det insug den stänger uppifrån får på så vismer bränsle och kan ha mindre munstycke och ändå få samma bensinmängd in.
Enkelt men inte genialt eftersom att numera har man inte slidmatning utan reeds.

Att vattnet är varmare på ena cylindern och att den därför behöver mer soppa vet jag inte om det är sant. Man konstruerar motorn med större kanaler (mängd vatten) runt den cyl som ligger senare i kylsystemet OCH man har en termostat som reglerar tempen. Är det någon som mätt cyl temp.?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bränsle styrning...

1. Enkelt men inte genialt eftersom att numera har man inte slidmatning utan reeds.

2. Att vattnet är varmare på ena cylindern och att den därför behöver mer soppa vet jag inte om det är sant.

3. Man konstruerar motorn med större kanaler (mängd vatten) runt den cyl som ligger senare i kylsystemet OCH man har en termostat som reglerar tempen.
;) denna tråd tenderar till att lämna ämnet !



1. Slidmatning av en 2-taktare är vida överlägset Reed matning.
Orsaken till att man idag inte i så stor utsträckning använder Slidmatning är framför allt pga högre produktionskostnader samt även till viss del viktmässiga skäl.

2. Visst är det så.
För att uppnå en tänkt/teoretisk temperatur i en viss cylinder så brukar fabrikanterna bestycka förgasarna olika pga av bränslets kylande effekt.
Detta är dock ingen vidare High Tech lösning ! :(
Exempel :
* Polaris Indy 650
* Polaris Indy Storm

3. Jag har aldrig sett detta !
Dock så är det vanligt förekommande att man med hjälp av tex topplocks och/eller cylinderfotspackningens utformning kan variera flödet in/ut från en speciell cylinder och på det viset få en liknande kylning av alla cylindrarna.
Exempel :
* Arctic Cat ThunderCat / ZRT med BB motorerna ( 800/900/1000 cc )


.