Bränsle styrning...
1. Enkelt men inte genialt eftersom att numera har man inte slidmatning utan reeds.
2. Att vattnet är varmare på ena cylindern och att den därför behöver mer soppa vet jag inte om det är sant.
3. Man konstruerar motorn med större kanaler (mängd vatten) runt den cyl som ligger senare i kylsystemet OCH man har en termostat som reglerar tempen.
denna tråd tenderar till att lämna ämnet !
1. Slidmatning av en 2-taktare är vida överlägset Reed matning.
Orsaken till att man idag inte i så stor utsträckning använder Slidmatning är framför allt pga högre produktionskostnader samt även till viss del viktmässiga skäl.
2. Visst är det så.
För att uppnå en tänkt/teoretisk temperatur i en viss cylinder så brukar fabrikanterna bestycka förgasarna olika pga av bränslets kylande effekt.
Detta är dock ingen vidare High Tech lösning !
Exempel :
* Polaris Indy 650
* Polaris Indy Storm
3. Jag har aldrig sett detta !
Dock så är det vanligt förekommande att man med hjälp av tex topplocks och/eller cylinderfotspackningens utformning kan variera flödet in/ut från en speciell cylinder och på det viset få en liknande kylning av alla cylindrarna.
Exempel :
* Arctic Cat ThunderCat / ZRT med
BB motorerna ( 800/900/1000 cc )
.