Hade jag kunnat göra, men kändes tråkigt att åka upp dit själv på lördag, har ingen att köra med just nu, så kändes roligare då att ta leden dit upp, sitta där ett tag, ta lite kort runt om där, sen köra hem =) kändes bökigt och ta sig på släp dig för att man ska köra runt själv så hehe =)Men har du inte tillgång till släp ?
Kör i såfall in till A-jaur och kör därifrån upp till Akka.
Men det går ju att köra snöskoter också från Lauker.Hade jag kunnat göra, men kändes tråkigt att åka upp dit själv på lördag, har ingen att köra med just nu, så kändes roligare då att ta leden dit upp, sitta där ett tag, ta lite kort runt om där, sen köra hem =) kändes bökigt och ta sig på släp dig för att man ska köra runt själv så hehe =)
Kommer du från Boliden lär du väl köra över Malå gissar jag.Till er som känner till trakterna kring Lefattsfjällen; hur pass nära själva området tar man sig med bil? Måste man lasta av flera mil från, eller går det vägar hyfsat nära?
/Johan
Tackar! Blir nog till att köra över A-jaur, känns som att den vägen är bättre.Kommer du från Boliden lär du väl köra över Malå gissar jag.
Då kör du mot Adak och över Bastuselsdammen, därefter vidare mot Björklund, Då ser du Lefatsfjällen. Vet inte riktigt hur bra parkeringsmöjligheter det finns här, vägen är smal och lastbilar (Plogbilen ?) ska fram, så tänk på att inte blockera vägen.
Eller så kör du till Slagnäs och tar 45:an norrut till Fiskträsk, där finns det parkeringar. Då har du Lefatsfjällen på höger sida.
Kör du över AJ så tar du sedan 45:an söderut till Avaviken. Direkt du passerat järnvägsövergången, svänger du vänster till Månsträsk.
Går några skogsbilvägar därifrån mot "Lefats"
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Adak
Kör samma sträcka alldelens för många gånger/år
Vad jag har hört så är Malå vägen ungefär lika lång men sämre skick naturligtvis än att köra e4an till skeå
Antar att du hittar in till Arvidsjaur? för det är ju skyltat dit
Kör sen genom samhället när du kommer till rondellen utanför samhället så tar du 2a utfarten så att säga (1a går mot Gällivare).
Fortsätt ca 1mil där du tar vänster på skylten ska det stå Östersund
Det är enda stora avfarten till vänster efter vägen så det går inte att missa
Sen fortsätter du efter den vägen ca 3km så blir det vänster igen vid en järnvägsövergång.
På den skylten ska det stå Hedberg
Vägen övergår då till grusväg (kanske inte så lätt att se det på vintern dock)
Sen fortsätter du efter den här vägen akta biltestförare efter vägen, brukar svära åt dom varje gång eftersom dom aldrig viker av en milimeter från mitten av vägen trots att den är rätt smal
Du kommer att börja se masten på akka rätt snart så det är bara att follow the light när du kommer närmare så kommer du se lysledningen gå rakt upp för berget (brett och fint hugget efter ledningen upp så du kan inte missa det)
När du sett det kommer du se en väg till vänster som leder upp för berget, där brukar det finnas en parkering som folk brukar lasta av skotrarna på
Stig får rätta mig angående vad som står på skyltarna man har blivit så van att köra dit så man gör det nästan i sömnen
Ser du en Rmk 700 eller en Summit 1000 där uppe så är det bara att vinka till
Som du säkert läst i tråden så finns det hamburgermöjligheter bara ett snöbollskast bort
Akka: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=Akkan%e5lke
tur att araberna har gott om olja än:biggrin1:Vi var uppe där idag, va rätt dimmigt mot toppen vill jag säga så man höll sig på mitten av berget. Men snökungen jag hittade inte ditt hus först så vi parkerade däruppe vid plogstation :embarrest: Men på hemvägen vid 15 såg vi M1000 på gården samt ngn tittade ut så vi tutade!
Otroligt roligt före men man får fara upp på ngn helg igen då bo på Laponia.
Förövrigt kan man ju fråga sig om man är frisk som sätter sig o kör 62 mil bil för att köra 3 mil skoter i bra landskap dock 4h
Ha en bra kväll skål!
Absolut. Blir nog upp igen nästa eller helgen efter det igen fick ju rätt kraftig eftersmak när man kom hem! ;DGrout: Liten skillnad mot regnet vi har här nere