Tacksam för erfarenheter Viper+pipor!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Tacksam för alla erfarenheter angående trippelpipor och Vipermodellerna; förbrukningsskillnad, driftsäkerhet, bestyckning, ljudnivå mm

Mvh
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Det låter grymt mycke å så kan den gå dåligt ibland på höga höjder

Det är de jag vet angående pipor på en viper
 

prevel

Medlem
3 nov 2006
6
0
1
Östersund
Jag kör på SLP:s pipor och bakom styret så har jag inga problem med ljudet alls, det är bara härligt.
Däremot låter det ju lite "utanför" förarområdet. :)
Dock brukar orginalsystem med s.k. lättviktsburk oftast låta mer.

På SLP finns en ganska klockren PDF för förgasar/variator inställningar.
(Ska funka till de flesta pipor till Viper)
http://www.slp.cc/instsheets/09-746.pdf
Min slukar bra precis lika mycket som standardutförandet.

Angående driftsäkerheten tycker jag den är väldigt hög så länge men håller efter grejjorna. En "SRX-kylare" i bakre tunneln är ju inte fel om man har den äldre modellen och tänker köra där det inte är tillfredställande kylning.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jag kör på SLP:s pipor och bakom styret så har jag inga problem med ljudet alls, det är bara härligt.
Däremot låter det ju lite "utanför" förarområdet. :)
Dock brukar orginalsystem med s.k. lättviktsburk oftast låta mer.

På SLP finns en ganska klockren PDF för förgasar/variator inställningar.
(Ska funka till de flesta pipor till Viper)
http://www.slp.cc/instsheets/09-746.pdf
Min slukar bra precis lika mycket som standardutförandet.

Angående driftsäkerheten tycker jag den är väldigt hög så länge men håller efter grejjorna. En "SRX-kylare" i bakre tunneln är ju inte fel om man har den äldre modellen och tänker köra där det inte är tillfredställande kylning.
Tack och bock för detta! Det blev att slå till på en Viper Mnt med just SLP´s trippelpipor monterade, samt variatorkitt från Maxximum. Jag har iaf hunnit provköra och kan verkligen instämma med att ljudnivån inte alls är störande. Härlig skön trippelsång av bästa märke! Anledningen till att det blev en Yamaha är just driftsäkerheten. Har tidigare provat orginal Viper´s och de är sannerligen inte hälften så brutal som en 800 Rotax, som jag tidigare kört. Hoppas nu kunna hålla rejält med gas genom pudret utan att haveri-harry kommer på besök:D
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå

prevel

Medlem
3 nov 2006
6
0
1
Östersund
Jag har inte isolerat mina pipor. Hade tankar på det när jag plockade ner piporna i höstas men finns bättre delar att inhandla. Så länge du inte fyller motor-utrymmen med snö ska det inte vara nån större fara. Är du ute i pudret och gasar lite blir dessutom piporna varm rätt fort igen. Jag har sprängt drivor och dränkt den under massa puder utan större mängder snö innanför huven.
Däremot har SLP en produkt jag skulle rekommendera som gör att snön inte proppar igen slutröret om du kör mycket puder. http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=5&catID=39&productID=575
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Blir att prova ett par svängar så får vi se.
Ang stockningen i slutröret så ser det ju ut att vara en vettig lösning.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Bumpar upp denna tråd med en följdfråga:
Finns det erfarenheter ang montering av reedspacers i kombination med pipes? Jag är inte helt vän med trippel-bluddret på lägre varv. Och ja, om man smyger runt bland granar och ris innan backarna så behöver man ibland köra på låga varv :D