Fördelar/nackdelar två/tre cylindrig

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hallå där ute. Sitter å funderar på två å tre cylindriga skotrar. vad är bäst? vad är skillnaden? fördelar/ nackdelar? driftsäkrast? :confused: den uppfattningen jag har fått av bekanta är att två cylindriga är bättre, vet dock inte varför så ja skulle gärna vilja få det här utrett av någon kunnig person. Mycket pga. ja förtillfället kollar på två tre cylindring (sks -96,xlt rmk -97)

tack på förhand!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
På en trecylindrig motor kan man få fler hästar, än en 2 cylindrig, med lika mkt CC...

Sen säger ju många att trecylindriga väger mer, men det är inte mkt, va nån mätning där det bevisades att yamahas (?) trippel var lättare än polaris (?) twin... (vet ej årsmodell på dessa).

Sen hade vissa tripplar problem med kylningen på ena cylindern (vattnet va varm innan det kom till denna).

sen tror jag också det är en fråga om balans / motorplacering också. En trippel är svårare att få "långt bak" så att säga. Och sen "sa någon" att det är svårare att få en trippel balanserad. (inte motormässigt, utan dämpar/skotermässigt).

jaja, hoppas de va till någon hjälp.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Skilljer det ingenting mellan sks:en och xlt rmk:n? är det inte 38mm matta på rmk:n?

varför det r-dish? motivera gärna
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag börjde med att köra en polaris indy 440 twin (fäckt) sen köpte ja en Polaris indy Rxl 650 trippel,,, Och nu har ja en Polaris Edge 600 -01 twin..och kan bara säga att ja helldre kör twin..men de finns ingen nackdel med tripplar förutom att dom går dåligt i lössnö..Iaf RXL:en jag hade :D .. Men det finns ju inget skönare ljud än trippel-ljudet..Det är den enda fördelen :D .. Men jag gillar twin bäst!!!
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Yamaha´s tripplar är oftast problemfria om du vill ha en trippel ;) Du kanske skulle ha en tex:Mountain Max bra på båda led å lössnö ;)
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
ligger tyvär inte i min prisklass och desutom så vill ja inte ha en yamaha :p är inte emot yamaha men väljer hellre något annat märke
 
R

Robin

Jag ser då inte någon nackdel med polaris gammla XLT tripplar eftersom dom är Xtra light tripple väger dom lika mycket som vilken twin som helst (under samma årsperiod).

Enda som kan vara nackdel är väl att dom just är XLT tripplar och därmed är lite känsligare på trimmning (lite klenare grejeer iomed att det är lättvikts) samt att det kanske är lite jobbigare att skruva i en trippel än en twin

Men annars går dom jämt å fint.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
På en trecylindrig motor kan man få fler hästar, än en 2 cylindrig, med lika mkt CC...

skulle vilja påstå att en trippel bygger upp effekten snabbare .viktigt i tex dragracing.men mer vete fan om en trippel har i cc förhållande

jag föredrar twin bla pga lägre vikt

Mjo att en trippel bygger effekt snabbare kan ju rätt logiskt stämma. men vad menar du med "men mer vete fan om en trippel har i cc förhållande" ?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
att max effekten inte skiljer på lika stora motorer nödvändigtvis, en trippel har tex mer friktion än en twinn

däremot så blir det svårt att bibehålla bla balans borr slag på en twinn ju större den blir ,liberty 700 och 800 är ett bra exempel 700 är mer balanserad och rappare än store bror som har lite mer hk ,så en trippel alt en 4a kan ha samma lr större volym fördelat på fler cyllar med bättre balans
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
ungefär hur mycket vikt skilljer det mellan en två cylindrig och en tre cylindrig? (tänker specielt på polaris xlt modellerna)
 
R

Robin

ungefär hur mycket vikt skilljer det mellan en två cylindrig och en tre cylindrig? (tänker specielt på polaris xlt modellerna)
Polaris gammal älttvikts tripplar väger in mycket mer jämfört med en twin. om kanske tom lika mycket...
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Min erfarenhet är att tripplarna vibrerar mycket mindre. Har dock bara personlig erfarenhat av XLT ( två st).
En twin har en kolv uppe o en nere som just ska vända när tändningen sker. En trippen har en halvägs ner o en halvägs upp när tändningen sker på den tredje. = bättre balans

ang. bränsleförbr. så : Yamahas 700 trippel från -98 tog mindre bensin än de mindre maskinerna.

Polaris har ju bla. pga vibrationer plockat bort 900cc twin.
Med balansaxlar så kan du ju motverka vibrationer i stora twins också så att dom går mjukt.

Personligen så kör jag twin men det är mest för att det var det som föll naturligast eftersom att modellen hade twin. Jag tror inte att det spelar nån roll för vanliga skoteråkare. Men det är klart att en trippel kostar mer att renovera, och trimma eftersom att det är en extra av allt...
 

makke_

Medlem
8 jan 2007
8
0
1
kiruna
hade då tatt en trippel för att dom drar i vissa fall minder soppa änn twinar och så är dom lättare att plocka ut mera hästar..och så låtter dom fan så mycke fränare
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Det är ju synd att ni bara pratar om dom mindre lyckade tripplarna som Polaris och Arctic-Cats. Och han som startade tråden vill inte ha Yamaha och alla vet ju att Yamaha har dom bästa 2-takts tripplarna som finns som SX motorn(Mountain Max å SXR) SRX och Viper, både snåla och hållbara kanske inte lika mycket ös som i konkurenternas men men.