Att spinna sönder en led!!!!!! Så trist att se.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Åkte runt på snö moppen hela helgen.

Var först ute, som vanligt..

Leden var fin..då...på morgonen..

Någon stund senare kör jag samma väg igen..

TOTALT sönderspunnen!

Gupp, gupp, gupp, gupp, gupp, gupp, gupp, gupp, gupp, gupp....

Vad man kunde ana, så var det troligen vad EN vårdslös åkare presterat sedan sist jag åkte där...

Små högar av snö var uppspunna precis överallt..

Kunde se hur han kört racing genom skogen (på leden..)

Det SUGER så jäkla mycket.

Nyss var den ju så fin, skoterklubben hade troligen sladdat den på kvällen innan..

Snälla, ni som har massor av hästkrafter eller höga kammar, låt bli mattspinn på leden.

Gasa gärna, men på sjöar eller fjäll isåfall.

Please!

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Snälla, ni som har massor av hästkrafter eller höga kammar, låt bli mattspinn på leden.

Gasa gärna, men på sjöar eller fjäll isåfall.

Please!
Men nu e det väl så att den är inte bara dom med massor av hästkrafter eller höga kammar som kör sönder. har hafft en gammal exiter me 19mm kammar å den gjorde oxå högar när man gasar så de gäller väl alla?? ??
Har nu en 700 med 38mm kammar nu å den kan man ju köra fort me på en led utan att göra högar...
Allt handlar väl om att inte ge ALLT sen bromsa hela jä*la tiden?!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
OK.

Ni har säkert helt rätt.

Så, min önskan är till alla.

Undvik mattspinn på led.

Vänligen.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad jag själv sett så är det inte de med +140hk under huven som gräver sönder/hopar efter lederna, utan de är de som är "racingskoter-wannabies" som gör det. De monterar någon jäkla slutburk på sin ET400 och tror sedan att maskinen går utav h-vete, sedan så nyper de full mutter, tittar bak och fnissar för se det blev en liten hög, men efter 3.37 meter så har det slutat spinna så de måste bromsa till stillastående och göra om samma sak igen. Sedan så har det originalmatta från 1983, så det är en kamhöjd på 14mm.

Dessutom (nu trampar man nog på någons tå) så är det oftast de yngsta som pysslar med sådant. Så jäkla omoget beteende.:mad:

Har sett det flera ggr, och någon gång som kommer något att brista i en och man gör nåt dumt.

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
Dessutom (nu trampar man nog på någons tå) så är det oftast de yngsta som pysslar med sådant. Så jäkla omoget beteende.:mad:

Har sett det flera ggr, och någon gång som kommer något att brista i en och man gör nåt dumt.
det är inte bara yngre som håller på med sånt där, det finns många gubbar med "värsting skotrar", som är i 30-40års kris som måste gasa o leka gör samma sak!

jag är 16 just nu, o inte fan spinner jag sönder leden, nog finns det dom i min ålder som gör det, men sen finns det många 25-30 o uppåt som gör samma sak!

så jag tror inte det har nåt med ålder o göra det här!

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
min åsikt om det här är att om man vill köra hårt kör man utanför en led. De är roligare å så slipper man förstöra för touring åkarna. alltså de är inge kul att stå still å sen gasa fullt å se vad stor hög det blir, de gjorde man med miniskotern när man var 3 4 5 fast ibland är de u kul att göra stora högar men inte på en led iallafal. tycker det är jäävligt jobbigt att köra efter en guppig led

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Har varit ensam på leden bra många dagar spritt över åren nu (aka kan utvärdera exakt hur det blir efter jag kört). Förr eller senare blir det tvättbräda även om man inte kör fort. Lagom "flyt-fart" och jämn gas har visat sig skona leden bäst. Kör man för sakta börjar den skyffla då det börjar luta och kör man för fort så greppar den inte och bygger "tvättbräda" även om man håller jämn gas (25mm, fullblock).

Så kör man ofta får man ödsla lite tid med sladden emellanåt, det går inte fuska sig till fina leder ;)

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Håller faktiskt med dig litegrann där. Jag lånade min låtsasfarsas Nordik 500 med 50's bred matta. Vara bara jag som kört där när jag var på väg hemåt också. Såg att innan gupp där jag saktat in så hade det börjat räfflat sig.

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Bara för att man fortfarande leker när man närmar sig 40 tyder väl inte det på nån slags kris....

Snarare tvärtom , YEAH ! :D

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
jag vet inte men jag kör på ett sådant sätt att jag sliter på leden en hel del ibland, visst det blir högar och sladspår efter mig men jag lämnar inga högar var 10´e meter. Jag betalar ledavgift där jag kör och om alla skulle göra det så skulle underhållet på leden förbättras. Om någon säger att jag har en 30´årskris bara för att jag leker så bryr jag mig inte för jag håppas att jag är lika barnslig när jag är 80..he he...:D Nu kanske nån blir sur men jag spinner på med gått samvete för leden är inte bara till för dom som är ute och söndasåker...

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
jag vet inte men jag kör på ett sådant sätt att jag sliter på leden en hel del ibland, visst det blir högar och sladspår efter mig men jag lämnar inga högar var 10´e meter. Jag betalar ledavgift där jag kör och om alla skulle göra det så skulle underhållet på leden förbättras. Om någon säger att jag har en 30´årskris bara för att jag leker så bryr jag mig inte för jag håppas att jag är lika barnslig när jag är 80..he he...:D Nu kanske nån blir sur men jag spinner på med gått samvete för leden är inte bara till för dom som är ute och söndasåker...
Dummaste inlägget jag läst hittills.

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Dummaste inlägget jag läst hittills.
Va va det som va så dumt med det där då? Jag låser ibland mattan vid inbromsning, jag gasar på för fullt genom någon korok, jag gasar imellanåt så att det spinner på leden. Du kanske aldrig kör på det sättet men jag gör det och kommer inte att ändra min körstill för så skulle jag tycka att skoterkörningen blev betydligt tråkigare.....

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Va va det som va så dumt med det där då? Jag låser ibland mattan vid inbromsning, jag gasar på för fullt genom någon korok, jag gasar imellanåt så att det spinner på leden. Du kanske aldrig kör på det sättet men jag gör det och kommer inte att ändra min körstill för så skulle jag tycka att skoterkörningen blev betydligt tråkigare.....
På lederna vi kör på hemma, våra privata leder till någon sjö eller t ex allmän led, så kan det hända att man kanske spinner på lite ibland men när jag är på allmän led så tänker jag på de andra skoteråkarna och allrahelst ledskötarna.

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Men för H****te, Det är inte HK och Kamhöjd som tar sönder leder !
Utan en gas kåt 16åring på en indy 500 typ :mad:

Var ute för två veckor sen med polarn som har summit 800-07 och vi körde lite led i ganska så bra tempo UTAN att det blev några märken !

Dvs. Högre kam och längre boggy ger mindre spinn !
det gäller även för Xtrimen med "lagom" 38mm matta.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag förstår de åkare som inte inte vill åka på dessa "tvättbrädor" och speciellt de som kör med pulka, därför försöker man väl köra snällt ibland även om jag uppriktigt måste säga att det är för få gånger jag kör så. Bättre ledåkning än på våren då lederna är som sämst hittar jag inte, tyvärr....

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Jo det är inte så kul å vara ute å sladda leden ett par timmar, och sen på vägen hem så har några varit och förstört leden totalt, då tappar man lusten å fara ut nå mera.Så tänk på det när ni kör efter lederna att det är för det mesta Ideellt arbete som ligger bakom.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
När jag är på allmän led så tänker jag på de andra skoteråkarna och allrahelst ledskötarna.
Jo det är inte så kul å vara ute å sladda leden ett par timmar, och sen på vägen hem så har några varit och förstört leden totalt, då tappar man lusten å fara ut nå mera.Så tänk på det när ni kör efter lederna att det är för det mesta Ideellt arbete som ligger bakom.

Det jag syftar på.