Era erfarenheter av de olika märkena

Sergeant M

Ny medlem
25 apr 2007
2
0
1
Kiruna
Hej alla skoterförare.
Som ägare av det "gamla"-chassit så funderar man ju givetvis på att byta upp sig nästa vinter till något nyare med lite högre körställning och mer centrerad mittpunkt. Men vad är det egentligen som gäller idag bland skotrar tillverkade från 05 och uppåt? Har alla andra märken ski-doo revens samtliga egenskaper? Är t.ex. en M7 eller M8 att betrakta som en motsvarighet till en summit med rev-chassi med centrerad mittpunkt etc. Och kommer man lika högt upp i sin sittställning? Jag undrar även om det samma gäller för RMK, torde inte denna ha en bättre centrerad mittpkt än M7/M8an eftersom IQ-chassit skulle vara dess motsvarighet.
Hur ligger det till med vikten bland dessa, lynx x-trim med sina 255 kg är ju verkligen tyngre än de flesta andra, men jag har absolut inget emot att köpa en sådan, dock lockar det ju ganska mycket med 20-30 kg lättare maskin. Är det någon som vet respektive vikt för RMK och M7/M8? RMK brukar ligga kring 219-225kg, men information om arctics vikt brukar vara svårare att hitta.
Kortfattat vilken skoter tycker ni är mest köpvärd av av dessa ovannämnda? Vi snackar årsmod 06 och uppåt och i 700cc klassen minst.

Tack på förhand!

B

Biosteel

kan bara säga att ska du ha en herren på täppan skoter utanför leden så ska du välja M7 med omnejd det finns ingen skoter som e så smidig och har sån klättringsförmåga o ja fan allt i ett o samma paket :) du blir inte besviken :) och vikten är runt 210 kg ;)

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
-08 xtrim annars så är det väl ski-doo av de äldre årgångarna, polaris sen. m7 är som en generation efter, just nu känns det som två generationer för AC och en för polaris. ifall du är ute efter en både och maskin.

B

Biosteel

kollar man på priset som skiljer mellan maskinerna så kan man ju inte påstå att dom är efter ska manh a en maskin som är bra på lite av varje så kanske en crossfire då ^^ :)(=

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
xtrim -08 verkar vara en kanonskoter, 600an vann ju testet som snowrider (eller var det snowmobile) gjorde. Och då var några av dem andra skotrarna 800!

Och så har den ju den underbara pps boggien

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
M8 ska tydligen väga 207 kg.
Problemet med körställningen underlättas en hel del med teleskopstyret, det låga styret har varit lite av en akilleshäl.
Men, körställningen är den bästa som finns på marknaden. Visst kan den kännas gammal om man går från en annan maskin till m-serien. Men annars är det en bra ställning.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag överdrev. Mest av tetriarkaliska skäl.

Men sant är ändå att jag sprang in på ortens lokala yamahahandlare och klämde lite på en av de nya maskinerna. Jag kunde röra styret åtminstone 2cm åt höger och vänster på en maskin som forfarande hade kvar skyddsplasten.:eek:

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
Jag överdrev. Mest av tetriarkaliska skäl.

Men sant är ändå att jag sprang in på ortens lokala yamahahandlare och klämde lite på en av de nya maskinerna. Jag kunde röra styret åtminstone 2cm åt höger och vänster på en maskin som forfarande hade kvar skyddsplasten.:eek:
nja, knappast 4cm klapp? på sin höjd 1cm skulle jag kanske gå med på!

var styret ens fastmonterat?

R

Robin

Kan de kanske möjligtvis varit en Pz, dessa har ett inbyggt glapp från fabrik, dvs ingenting som är fel..

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
"Kan de kanske möjligtvis varit en Pz, dessa har ett inbyggt glapp från fabrik, dvs ingenting som är fel.."

Jag antar att Pz är en förkortning för någonting. Vad?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och vidare var det ett helt gäng skotrar.
Från splitnya vikings till bättre begagnade skotrar a olika slag som jag upptäckte stora glapp.

Om nu detta är medvetet, varför?
Jag ser absolut inte nyttan med styren som glappar.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Och vidare var det ett helt gäng skotrar.
Från splitnya vikings till bättre begagnade skotrar a olika slag som jag upptäckte stora glapp.

Om nu detta är medvetet, varför?
Jag ser absolut inte nyttan med styren som glappar.
Tror "nyttan" är att det inte ska kännas lika mycket i guppen.. Allstå filtrera bort lite stötar. Men är inte säker, är ju alltid lite styrglapp. Typ 0.5-1cm åt vardera håll på våran nya x-trim -07

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men vad jag stör mig på är att M6:an som gått 1400 mil glappar mindre än en splitny Yamaha.

Om man vill undvika stötar, varför inte montera en Iso-vibe?

B

Biosteel

Men vad jag stör mig på är att M6:an som gått 1400 mil glappar mindre än en splitny Yamaha.

Om man vill undvika stötar, varför inte montera en Iso-vibe?
jag e fan lite sugen på att veta varför du köpte en M6 när det finns M7:eek:r att tillgå :)?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag köpte fabriksnytt, jag ville ha garantin. En maskin som ska gå som företagsskoter i arbetet ska vara ny. Sen kan man väl påstå att arctic krånglar och då är det skönt att veta att de har marknadens bästa garanti. M7:an fanns inte att tillgå -07. Sen ville jag även ha den underbara backen. Det trista med backen är att det efterhand nöter ner på kugghjulen i DD:n.

Menmen. Till nästa år köper jag nytt(garantin går ju ut i år) så då behöver jag inte längre oroa mig för världsliga ting.

B

Biosteel

jaha fy fan vad ha du för jobb då :)? .. för den verkar ha gått riktigt långt ;)