Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag anser inte detta klippet vara speciellt representativt.

Den maskinen har knappast EN slutburk utan snarare TRE separata små
rackare ( sk. "glas pack style" ) som sitter direkt på stingersen samt
TRE separata utblås ut ur buken.

Detta skapar mera ljud då avgaspulserna inte slås sönder mot varandra inne i EN dämpare/slutburk.


.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag byggde en slutburk till min gamla 580 eller burk å burk två 90 graders 2" rör böjar. blev tvungen å bestycka upp ganska kraftigt från 350 till 430 å höja nålen ett steg. Vet inte om det bara va psykologiskt men det kändes som den gick bättre och blev rappare. Men framför allt så blev ljudet makalöst! Jag kommer aldrig att köra med "rakt rör" igen pga ljudnivån retade så många och bränsle förbrukningen blev ganska hög 4,7 liter/mil, men det var makalöst kul när folk ringde från grann byn 7 km bort å fråga om skotern gick bra...:rock:
 

Björn2

Prospect sledder
18 okt 2007
4
0
0
Hej och hå! Någon som har erfarenhet av att bygga sig en egen slutburk? Går i tankarna att trixa ihop nått med en ljuddämpare från bil. Någon som provat på detta och kan dela med sig av sina erfarenheter så vore det toppen! Typ, vad ni använt? Vilket ljud? effekt förlust/vinst? Kostnad? osv.... Har en polaris Edge för övrigt...
Tjena..Klart du ska bygga burk...men räkna inte med nån efektökning...Du kan inte bygga så avgaserna bara blåser igenom..Du måste även ha ett motstånd i burken..Tomm burk=10-15 hk fölust..Röret som går in i burken ska gå ner längre än det brevid så avgaserna slår i botten sän upp och vänder ner i utblåsröret då får du ett ganska bra motstånd och tappar 1-3 hk..Du kan även ha en plåt med 15 -20 hål i för mer motstånd..Det fungerar bra på mach z 800 vet ja av egen erfarenhet..Stoppa burken lite med annars blir det jobbigt för öronen vid längre körning...Dra ur skotern och kolla stifften så do har en fin gyllenbrun färg..sän ä de bara o köra me gött ljud...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag ska själv nu bygga om trippelpiporna och ny dämpare till 2 st maskiner ..En thundercat 900 ,,tok vässad av mig (kompis) Och till min Thundercat 1000 Snart tovässad:D. Bägge ska var på över 200 hk.

Tänker försöka reda ut på ett enkelt sätt vad och varför mottrycket är så viktigt.
Alla har rätt i dom skriver kan man säga. (självutsedd dommare) :D

Om vi tar en standard maskin vilken som hels så har tillverkarna byggt in hyffsat mycket motstånd i slutburken PGA att dom vill få tyst på eländet! Och pga det så måsta stingrarna vara större..Och detta i sin tur gör att stingrarna inte får bestämma allt motstånd . Skulle dom bygga med endast stingrar som bestämmer mottrycket skulle skotrarna måsta ha fullflödesdämpare som låter för högt helt enkelt.

Hells ska man köra UTAN dämpare och allt motstånd avvvägt i stingern...

Sååååå..Vad göra. Hur bygga ..

Tja vill man ha ut max effekt ""UTAN"" att byta stingers så försöker man uppnå så lika motstånd som org burk har.. (svårt)

Gör man inte det så får man finna sig i förluster.... Det farliga är om man råkar ha för högt motstånd, för då blir det dödsaska av kolven. (returtryck för varmt)

Men som dom flesta bygger så är det ingen far såvida man kollar upp bestyckngien bara!!!!!! För det är ett måste i hela regget!!! Trott avloppsrörsdämpare------------

Nu ska jag ju ta ur all effekt som går och dessutom få den hyffsat tyst och rätt ljud.

Piporna ska i detta fall bestämma allt motstånd så slutburken blir fullflödes med så lite motstånd som möjligt.

Piporna kommer kapas ca 12 cm på, 900an och ca 6-10 cm på 1000cc .Dom ska pikas ihop med portningen så dom drar till resp bästa varv ,,ca 9500v på 900an och 9000 på 1000 hade jag tänkt.
Dom kommer även klyvas hela vägen från utblås till stinger och breddas max vad utrymmet tillåter för att få bättre mellanregg/ botten. I detta fall kommer då stingern vara smalare än standard för att få RÄTT motsånd utan att bry sig om dämparna.

På tc 1000 är dom ca 38mm utv och jag kommer gå ner flera mm för att fräcka på pullvret , Kan tänkas bli endast 30 utv mått!! Sedan följer ju hutlösa bestyckningar och körningar med avgastem.

Dämparen kommer jag kopiera org (väskan). Jag vill nämligen ha så stor vol som möjligt för att få det djupa soundet och lägsta volym. Genom burken blir det bara 3 st raka rör rakt igenom och ut genom org hålen (3 hål i bukplåt) Inne i dämparen är dom perforerade och med ett mässingmyggnät lindat runt sig för att behålla ludden i burken, På så sätt får man lång livslängd. Rören dim blir ca 1,5-2 ggr stinrarna,, ca 40mm skulle jag tro.

Kommer med bilder på dämpbyggena och motorbilder sommar någ gång :hello:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Om vi tar en standard maskin vilken som helst,
så har tillverkarna byggt in hyffsat mycket motstånd i slutburken PGA att dom vill få tyst på eländet !
Och pga det så måsta stingrarna vara större..
Och detta i sin tur gör att stingrarna inte får bestämma allt motstånd. Skulle dom bygga med endast stingrar som bestämmer mottrycket skulle skotrarna måsta ha fullflödesdämpare som låter för högt helt enkelt.

2. Piporna skall i mitt fall bestämma allt motstånd så slutburken blir fullflödes med så lite motstånd som möjligt.
I mitt fall kommer då stingern bli smalare än standard stinger för att få RÄTT motsånd utan att bry sig om dämparna.

3. Dämparen kommer jag kopiera org (väskan).
Genom burken blir det bara 3 st raka rör rakt igenom och ut genom org hålen (3 hål i bukplåt).
Inne i dämparen är dom perforerade och med ett mässingmyggnät lindat runt sig för att behålla ludden i burken,
På så sätt får man lång livslängd.
Rören dim blir ca 1,5-2 ggr stinrarna,, ca 40mm skulle jag tro.

4. Kommer med bilder på dämpbyggena och motorbilder sommar någ gång :hello:
1. En rätt bra sammanfattning !
( Dock så vill jag påpeka att stingers storleken på ORIGINAL avgassystemen av idag ser ut som dem gör därför att det inte finns en enda ORIGINAL maskin med separata rör för varje cylinder idag !
Då skulle stingers storleken vara betydligt mindre ! )

2.

3. :hmmmm: Jag är inte riktigt med här hur du menar...
Du jagar alltså maximal effekt ur själva piporna och skiter alltså helt i ljuddämpningen, eller ?
A. Om det är så varför inte köra helt utan dämpare då ?
( den lär ju leva om som sju svåra år i alla fall ! )
Eller...
B. Du vill ha ett någolunda drägligt ljud
mao så bygger du ljuddämparen på ungfär samma sätt som <-1997 trippel ljuddämparna 3 in 3 ut.
Personligen tror jag att du skulle få BRA mycket lägre ljud utan att förlora i effekt om du låter ljudpulserna ta ut varandra inne i ljuddämparen så som 1998-> trippel ljuddämparna 3 in 1 ut.
De är betydligt tystare än sina föregångare
De kan så klart byggas med 3 utgångar också ;)

4. Väntar med spänning på foton på ljudämparnas uppbyggnad osv. ;)



.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Bra med funderingar..Lättare skriva rätt på enskilda frågor.

Helt klart är ju stingerna grövre tack vare 2 cyllar in och ett utblås .
på skotrar som har enkel expanderör.

Jo jag skulle ju helst kört utan dämpare nu när jag stämmer av allt i pipans stinger . men då lever den ju om ännu värre så jag bygger då en ny dämpare likt org utv sett. Och den kommer endera ha 3 in och 3 ut eller 3 in 1 ut med så lite motstånd som möjligt .
Ja 3 till 1 utblås går ju en aning tystare än 3 in 3 ut, . Jag är bara lite lat av mig så jag orkar nog inte dra ihop dom inv..Eller tja varför inte så farligt mycket mer jobb är det ju inte , Ska fundera om jag orkar :rolleyes:
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Det lilla jag har läst, om det stämmer.
så kan man slänga ihop villken bukr som hällst?
utan ull å allt. bara man har några väggar som bryter.
elelr har jag visuppfatta allt?
/N
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tråkigt nog inte ett skit än :( Inte tid ,, men vilken dag som helst startar ett mindre eller större ingrepp ivf...
Det blir ett steriobygge av kompisarens tc 900 96a som redan är modifierad våldsamt i motorn redan och min standard tc 1000 98a som ska bli likvärdig med 900an,,,Lite värre för att reta kompisremn såklart :D.

Avgasbyggerna kommer bestå av följande moddar (kan ändras på vägen)

Tc 900an ska få kortade pipor till rätt avstämd längd för 205mm Durr på avgasporten och ca 9000-9500v .Slutburkar eller slutburk eller org burk blir det??? Avgörs i byggande stund.

Tc 1000 kommer få liknande åtgärder. Evnt blir det 3st hammasnickrade slutburkar utan motstånd ,,Jag har nämligen 2st liggandes redan byggda för en Husaberg 650,, Så endast 1 tillbehöver fipplas ihop,,Jag byggde dom alu så dom är lätt. Bygger isåfall avstämda stingers med så litet mått i dim jag törs. Ska tåla fullgas på sjö minst 1000 m så lite fegstora stingers blir det nog:)
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
håller på bygga om lite i min skoter..
har lättat den med dryga 18kilo..- genom plocka bort grejer under huven som inte behövs:aetsch:

har just blivit halv klar med min ljud dämapre blev grymt ljud i den måste ja säga:rock:
fattar inte hur man lägger in bilder hära

så ja länkar till pixbox kan ni se dära:hmmmm2:

har endast porvkört på ängen hemma men känndes då rappare.. ska fin justera sen å bestycka om mm:evil:

pröva förövrigt att sätta isolering som dämpull funka mkt bra men får se hur länge det håller:hmmmm2:

måste bara få nå å mäta trycket i pipan så ja kan stämma av ljuddämparen :evil:

blev ju lite lång men ska kapa till den sen:ciao:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1134155_page0.html
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
håller på bygga om lite i min skoter..
har lättat den med dryga 18kilo..- genom plocka bort grejer under huven som inte behövs:aetsch:

har just blivit halv klar med min ljud dämapre blev grymt ljud i den måste ja säga:rock:
fattar inte hur man lägger in bilder hära

så ja länkar till pixbox kan ni se dära:hmmmm2:

har endast porvkört på ängen hemma men känndes då rappare.. ska fin justera sen å bestycka om mm:evil:

pröva förövrigt att sätta isolering som dämpull funka mkt bra men får se hur länge det håller:hmmmm2:

måste bara få nå å mäta trycket i pipan så ja kan stämma av ljuddämparen :evil:

blev ju lite lång men ska kapa till den sen:ciao:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1134155_page0.html

Grattis till snowmobiles mest högljudda dämpare garanterat :D
.. Din dämpare funkar aldeles utmärkt och med rätt mot tryck kommer den ge bra pullver = org eller bättre ..... och du kan köra hela vintern!! MEN-------Tipps till nästa dämpare du/någon bygger

Finns färdiga perforerade plåtar på närmsta plåtverksta som man snabbt rullar ihop till ett rör . Denna typ av borring du gjort dämpar inte mycket tyvärr.
Om man nu bygger själv med perforerat plåtrör så är ju hålen i relativt stora 3mm) så ull vill blåsa ut och tömma dämpare på 0 tid= ändrat motstånd = inte bra....

Jag köper mässingnät på järboa och rullar runt perforöret och najar fast inna man drar i ullen då håller en dämpare flera år,,,MED RÄTT motstånd= viktigt.



Nu i ditt fall är det inte så noga,,,med ull eller inte för den kommer inte påverkas åt något håll vara sig i ljud eller mot tryck ,,med eller utan ull,

Detta beror på 2 saker .....liten ytterdim på själva dämparhuset och avsaknad av effektivare perfoplåtrör,, så du kan åka vidare :D
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Grattis till snowmobiles mest högljudda dämpare garanterat :D
.. Din dämpare funkar aldeles utmärkt och med rätt mot tryck kommer den ge bra pullver = org eller bättre ..... och du kan köra hela vintern!! MEN-------Tipps till nästa dämpare du/någon bygger

Finns färdiga perforerade plåtar på närmsta plåtverksta som man snabbt rullar ihop till ett rör . Denna typ av borring du gjort dämpar inte mycket tyvärr.
Om man nu bygger själv med perforerat plåtrör så är ju hålen i relativt stora 3mm) så ull vill blåsa ut och tömma dämpare på 0 tid= ändrat motstånd = inte bra....

Jag köper mässingnät på järboa och rullar runt perforöret och najar fast inna man drar i ullen då håller en dämpare flera år,,,MED RÄTT motstånd= viktigt.



Nu i ditt fall är det inte så noga,,,med ull eller inte för den kommer inte påverkas åt något håll vara sig i ljud eller mot tryck ,,med eller utan ull,

Detta beror på 2 saker .....liten ytterdim på själva dämparhuset och avsaknad av effektivare perfoplåtrör,, så du kan åka vidare :D

tack för info.
men den är ju smal å inte tar så mkt plats haha..

nå jo den låter mkt smatter .. ska se om man kan länka upp ljud sen.. låter typ som en snö dragster haha
 
Last edited:

Easy360s

Välkänd medlem
Hej, Har skissat lite på en slutburk nu.
Tänkte byta på min Rev 440/600 -07. då burken på den är så ***** stor, tung och klumpig..
Är inte så insatt så jag vet varken vad jag ska ha för liter eller flöde på burken utan vill bara höra om någon kan tänka sig ungefär hur de skulle bli.
För jag vill inte leva om som en ***** röv utan bara att den ska låta lite extra.

Luddet i burken är sådan ull man ska packa med. men gör den någon skilland som på bilden? Alltså den kommer ju aldrig i kontakt med avgaserna utan packas runt om utan för "innre burken"
Tacksam för svar! :)

Bild:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Trim burkar brukar bestå av ett ca 2,5 tums rör rakt igenom .. Inte öppet som du ritat,,,men det funkar det också,, Men det finns risk för underliga stöt vågor som kan störa pipan,, Så bygg gärna med perforör,,Rulla ihop en perforerad plåt bara som har täta hål på 3mm finns hos plåtslagarn,ventilationsfirmor..MEN OBS köp även ett finmaskigt nät typ myggnät i storlek på maskor ,Finns mässing nät eller stål nät på järnhandeln ... Den rullar man 1 varv utanpå perforöret och naja fast med ståltråd ,,,,,,,sedan trycker man in ullen runtom fulla burken relativt hårt.... Går nog åt 2 st påsar som man köper till mc.. Då håller sig ullen kvar resten av skoterns liv och man har ett jämnare tryck tack vare att ullen är kvar= bättre för motor och skönare ljud.

Storleken har ingen betydelse säger man ju och det gäller här också ... Gör du så stor som möjligt med hänsyn till plats,och vikt ,. Ju större desto djupar tystare ljud helt enkelt

Här finns bra ull och inte dyrt www.locknersbilochmc.se
 

Easy360s

Välkänd medlem
Trim burkar brukar bestå av ett ca 2,5 tums rör rakt igenom .. Inte öppet som du ritat,,,men det funkar det också,, Men det finns risk för underliga stöt vågor som kan störa pipan,, Så bygg gärna med perforör,,Rulla ihop en perforerad plåt bara som har täta hål på 3mm finns hos plåtslagarn,ventilationsfirmor..MEN OBS köp även ett finmaskigt nät typ myggnät i storlek på maskor ,Finns mässing nät eller stål nät på järnhandeln ... Den rullar man 1 varv utanpå perforöret och naja fast med ståltråd ,,,,,,,sedan trycker man in ullen runtom fulla burken relativt hårt.... Går nog åt 2 st påsar som man köper till mc.. Då håller sig ullen kvar resten av skoterns liv och man har ett jämnare tryck tack vare att ullen är kvar= bättre för motor och skönare ljud.

Storleken har ingen betydelse säger man ju och det gäller här också ... Gör du så stor som möjligt med hänsyn till plats,och vikt ,. Ju större desto djupar tystare ljud helt enkelt

Här finns bra ull och inte dyrt www.locknersbilochmc.se
Ok, men då är jag med. de blir mycket enklare att göra som du säger också så de får bli så :), Men ska "Utröret" ur burken vara 1,5* större än in röret? Har för mig att jag läst något om det någonstans :hmmmm2: En perforerat plåt är en plåt med massa veck va? isf ska "Vecken" vara våg eller lodräta?

Tack för hjälpen:)
 
B

Biosteel

Trim burkar brukar bestå av ett ca 2,5 tums rör rakt igenom .. Inte öppet som du ritat,,,men det funkar det också,, Men det finns risk för underliga stöt vågor som kan störa pipan,, Så bygg gärna med perforör,,Rulla ihop en perforerad plåt bara som har täta hål på 3mm finns hos plåtslagarn,ventilationsfirmor..MEN OBS köp även ett finmaskigt nät typ myggnät i storlek på maskor ,Finns mässing nät eller stål nät på järnhandeln ... Den rullar man 1 varv utanpå perforöret och naja fast med ståltråd ,,,,,,,sedan trycker man in ullen runtom fulla burken relativt hårt.... Går nog åt 2 st påsar som man köper till mc.. Då håller sig ullen kvar resten av skoterns liv och man har ett jämnare tryck tack vare att ullen är kvar= bättre för motor och skönare ljud.

Storleken har ingen betydelse säger man ju och det gäller här också ... Gör du så stor som möjligt med hänsyn till plats,och vikt ,. Ju större desto djupar tystare ljud helt enkelt

Här finns bra ull och inte dyrt www.locknersbilochmc.se

satt i mina egna tankar nu då du säger att underliga stötvågor kan uppstå om man inte kör 2.5 cm rör rakt igenom burken. för faktumet är att ljudvågor sprids sfäriskt och kan amplifieras mot ett matierals egna resonans som senare avger en resonans som får en delningsfrekvens av dom båda subtraherade resonanserna ? eller är jag helt ute och cyklar???

så vid vissa frekvenser så bör alltså det kunna uppstå akustisk utsläckning då man skulle kunna fasvrida ljudet mot dess originalljud med exempelvis en annan pipa vilket skulle kunna resultera i att skotern absolut inte låter nånting ? med 2 pipor med i beräkningen då förståss. för i det stora hela så defineras ljud som logaritmeradkvoter mellan 2 givna intensiteter av vilket 1 man redan känner till. så vad tror ni boys om detta ?:cool: