Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
ja men det är en stark röj såg.. tycker den låter fränt har man inte mkt motor får den låta som det:ciao:


vet inte vad ni kör för el motor i era skotarar men dem ska då leva om haha


luod pipes saves LIVES:bootyshake:
Haha så du sitter och säger att 5an har en stor motor? :hahaha:
 
P

powq

mkt intressant tråd. har läst igenom hela. har blivit en hel del klarare nu.

Som jag förstår det, och det förklarar mycket av min tidigare förvirring, så är alltså "orginal" piporna från skotertillverkarna inte avstämda korrekt utan ljuddämpare. Till skillnad från extremare trimpipor med stingers där pipan är korrekt avstämd helt utan ljuddämpare. Det innebär alltså att ljuddämparens påverkan på motorn (effekt mm) är nästintill försumbar på extremare pipor.

För min egen del då jag har dubbelpipa med separata ljuddämpare så blir det nån form av lösning 2->1 lösning i ljuddämparen. För nu låter maskinen illa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
mkt intressant tråd. har läst igenom hela. har blivit en hel del klarare nu.

Som jag förstår det, och det förklarar mycket av min tidigare förvirring, så är alltså "orginal" piporna från skotertillverkarna inte avstämda korrekt utan ljuddämpare. Till skillnad från extremare trimpipor med stingers där pipan är korrekt avstämd helt utan ljuddämpare. Det innebär alltså att ljuddämparens påverkan på motorn (effekt mm) är nästintill försumbar på extremare pipor.

För min egen del då jag har dubbelpipa med separata ljuddämpare så blir det nån form av lösning 2->1 lösning i ljuddämparen. För nu låter maskinen illa.
..............................................................................................................................
Ja du har fattat rätt....

Org skotrar måste gå tystast möjliga så därför stryps dom ner i ljudämparen istället för stinger. Fabrikanterna sätter ju lite åt fega hållet i motstånd på helt originala skotrar så dom inte smälter ner kolvar bara för att Nisse vill hålla full rulle En hel älv lång... Därför finns det kusar att hämta i org pipor/dämpare
genom att sätta dit endera smalare stingerdel,,,eller någon stryp bult på stingern,,,eller helt enkelt strypa dämparen mer,,,,Mycket farliga grejer som måste utföras av vana bestyckare och avgastemp o spiksensor ,,,allra bäst i bänk!!!!!!

Trimpipor
Trimpipor som är uträknade mot öppen dämpare har sitt motstånd i stingers grovlek....Finns ju även pipor som ska gå mot org burkar!! Så dom ska man INTE sätta fullflödes burkar på!!

Räkne exempel på stinger ,,,,,

Om man har en 600cc Twinn som ex ,,Då bör man ligga allt mellan 27-29mm inv mått på stinger och försöka hålla stingers längd runt 290mm (eller kortare)
Måste stingern vara bet längre får man gå upp 1mm i dim!!!!

Detta gäller med dubbla pipor/dämpare som går endera rätt ut i det fria eller har dämpare som har rakt rör igenom sig som är ca 8mm större inv mått på perforerade röret!! (så lite motstånd som går med hyffsad dämpning) Går lika bra med singekdämpare som har ca 50mm perforör igenom sig,,Eller grövre.....

27-29mm???? Det är frågan!!

Vet man med sig att ma ska köra typ crossliknade förhållande med relativt korta fullgasningar kan man välja 27mm för att få bästa överladdning i pipan,,,Man får helt enkelt mer överladdning i cylinder då och maskinen får mer mos uppe i högre varv,,,,
Är man en sjöåkare som stummar gasen över en hel sjö måste man fega uppimot närmare 29mm....

Just i bottenregget typ i start så kan man få lite rappare kännsla med större stinger ,,,men man losar snabbt effekt uppe i lite varv mot smal stinger :(

Ett räkne exempel till kan jag ta.

Ska ju bygga om org piporna och bygga nya dämpare till min o kompisarens TC tripplar nu i dagarna snart, Motorerna står vässade och väntar ivrigt på avgas system :argh:

Dom har ju 900cc resp 1000cc fördelat på 3 burkar

Då räknar jag bara på en cylle och skiter i dom andra 2 ,,(330cc i mitt fall)

Stinger kommer jag sätta till 28mm inv mått och längden kan jag inte påverka,,,,jag försöker bara hålla samma längder på alla 3 stingrar,,,(Inte hela värden om dom skiljer sig några cm faktist)

Dämparen/dämparna blir 3 st helt separata med perforerat rör igenom sig som är 8mm grövre i dim inv mått.....Hur stor volym på dämparkropp 'är en smaksak i ljud eller plattsbrist....

900an som har 300cc per cylle kommer också få 28mm iv mått.. Helt enkelt pga att man fegar i först skedet. Man får ha stenkoll på avgastemp och spiksensor så inte man får skenande höjning av tempen i pipan vid längre repor...


Efter vi konstaterat att dom går att åka full rulle över en sjö utan farliga spikningar eller stegrande pipvärme,,,,så stryper vi försiktigt ner dom steg för steg för att uppnå max effekt... Var det slutar i dim stinger beror på så m´ånga faktorer att jag i nte orkar skriva :boring:´´´´´´´´´´´´´´´´


OBS detta är bara riktlinjer utskrivet av kända 2takts trimmare Dessa mått kommer från Graham bell men det stämmer överlag mot andra kända trimmare och i mina egena test man gjort

Ska man mixtra me detta så gäller svinkoll på bestyckning och spikning!
Nerstrypning ger ofelbart högre hetta i pipa och det kräver soppa som brandsläckare :D
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Gjorde en bättre inspelning med digitalkameran dock låg volym och kort klipp, men enligt mig ett j*vligt lyckat resultat :) och under 300:- slutar det på. Rekommenderas ;)
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
rev min burk idag den blev ju så satans lång.. och ska sätta ett fyrtums rör istället så dem dämpar mer.. ska å köpa dämpull imorrn..

kmr ett nytt ljud klipp sen:eviltongue:

idag blev ja klar med burken blev mkt bättre än första. som köpes=)
här kmr ett ljud klipp

ättrig är den:p
 
Senast redigerad av en moderator:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Gjorde en bättre inspelning med digitalkameran dock låg volym och kort klipp, men enligt mig ett j*vligt lyckat resultat :) och under 300:- slutar det på. Rekommenderas ;)
Hur kom du ned på under 300:- ?

Billigaste simons dämparen ligger ju på 400:-
 

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Har läst igenom tråden men funderar över några saker... Om man tittar på sprängskissen på min motor så heter ett rör från pipan "tail pipe" är det stingern ? :sick: Andra frågan.. Är en 2" fullflödesdämpare från bil ett bra alternativ eller måste man gå upp på 2,5" ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Har läst igenom tråden men funderar över några saker... Om man tittar på sprängskissen på min motor så heter ett rör från pipan "tail pipe" är det stingern ? :sick: Andra frågan.. Är en 2" fullflödesdämpare från bil ett bra alternativ eller måste man gå upp på 2,5" ?

Troligast är tailpipe = stinger

2" Lär duga på en 600cc tvinn , Men för att vara 100% säker bör du köpa en 2,5".


Bildämpare funkar bra.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag kör med 2" dämpare och rör, mätte på en polares rave 800 med speedtechburk och den var kring 50mm utvändigt hela vägen :) Och jo det stämmer nog Vidgren, tänkte inte på momsen där.

Har nu fått till någon mil på skotern och blev riktigt nöjd med burken, låter inte mycket högre än std i början lite ettrigare bara men sen då man får upp utblåstet ur snön sjunger den ut bra på full gas :D Dock inget speedtech skrik ;)

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=0PbUVpNTGuI&feature=related[/ame]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
2" Lär duga på en 600cc tvinn , Men för att vara 100% säker bör du köpa en 2,5".


quote]

Det är röret som går mellan pipan och dämparen.. Mätte de utvändigt till 48mm, därför jag vart lite tveksam till 2" dämpare :hmmmm:

Ja ja du har singelpipa. Kör 2,5 tum för säkerhets skull. Den skulle förmodligen gå en aning bättre med 2 tum (och förmodligen inte skära) Men Sätter du dit 2 tums så ""bör"" den kollas med avgastemp mätare så den intye skenar iväg i värme vid längre repor på full gas.

Det är en effekt och fräckhetsfråga att köra 2 tum mot så grov stinger. :dizzy:

Normalt kör man minst ca 8mm grövre dämparrör än stinger grovlek.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
blääää köp ingen skrikburk:sick: har haft en bmrp burk i lite mer än en vecka, dom första dagarna asfräckt fränt ljud.... 1 vecka senare piper i örona och är allmänt jobbigt ( satt på skotern när jag köpte den )
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Byggde slutburk till min liberty 600, fick inte med nån orginalburk när jag köpte motorn, men jag byggde utav en sportdämpare och lite rör som jag hade liggandes, kortade hela burken 10cm och insatsen likaså, så den skulle passa i den kortade burken då så klart, dock använde jag allt dämpull som var i dämparen i originalutförande vilket resulterade i att det inte blev nått speedtech skrik även om den låter aningen ettrigare än original..

Så ser den ut, tanken är ju att lacka den i mattsvart värmefärg, ser lite sleten ut som den är nu.. rören in i dämparen och själva dämparen är 2" och utblåset är 2.5"..



När jag har provkört skotern så har jag kört utan hjälm, dvs i keps och jag anser inte att den låter mycket, lite mer än original men mycket ettrigare eller hur man ska säga :)

Men skönt att den inte låter för högt då jag inte får plats med en originalburk till motorn i mitt chassie :)