Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Rage är väl lättare än din Vector mtn, i varje fall var så fallet enligt instruktionsboken till min förra RS Rage :confused: Chassit samma oxå eftersom du även på din -06a har det gamla Deltabox I-chassit. Men boggin är mer kopplad på Rage, den saken är klar, och det kan ju göra en del för känlsan av hanterbarhet i lössnö till Vector mtn fördel :cool:

mvh Matti
vikten är ju samma vad jag förstått?ragen har back.det har inte min mtn.
men dom små kilona hadde endå inte märkts.
tycker rs rage är mycket svårare att köra än min gammla v-max 700 -01.
aldelles för mycket srx kännsla för min smak i ragen.
å visst spelar ju gammel boggien som sitter i ragen in i det hela.

jag har absolut ingenting emot 2-taktare heller.
men jag kan inte förstå hur man kan stå och säga att en 4-taktsskoter är riktigt skräp.den enda som folk inte verkar inse är ju att många modernare 2-taktsskotrar helt enkelt är skräp.framförallt rotax och polaris har ju haft mycket motorproblem i sina skotrar.arctic's suzuki motorer verkar ju vara det enda som inte racklar.

yamaha har inte haft några liknande problem på senare år som dom andra tillverkarna.det är den största anledningen att man kör yamaha.för nog fan är väll en ski-doo som väger 100kg mindre roligare.eller?
desutom så finns det ju flera 2-taktare som kan jämföras mot 4-taktare i samma klass.

så här har jag uppfattat läget.
jag kan absolut tänka mig att ha en tvåtaktare om den skulle hålla ihop
bra nog.men dom flesta skotrarna jag ägt brukar gå sönder en gång per sessong och det vill jag inte vara med om fler gånger.

stox-jepp jag är nöjd.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Där ser man =) Vore ju väldigt smart att få ner vikten på maskinerna. Tex 400cc och en turbo som jobbar i 120hk. Frågan är väl hur hållbara dessa maskiner blir?
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En uppdatering map alkohol i 2T skotrar.
Alla som verkligen vill veta, gå in på
http://etanol.nu

Oljebyten dubbelt så ofta i 4T med E85 beror på att oljan slits kemiskt hårdare av förbränningsresterna efter E85.
Detta problem kan som bekant inte drabba en 2T:hmmmm:

Att skotrar inte tål/skall köras med etanol eller metanol inblandning är fel!
I mina instr böcker står det att det är OK att köra på bensin med 10% inblandning av Etanol eller Metanol. (Jag tror mer på instr boken från Polaris och Ski doo, än på en post på internet.)
Avgaserna blir dessutom BETYDLIGT renare än på vanlig 98 oktan.
95 oktan innehåller för övrigt redan 5% etanol.

Map tänd inställning, MBT (inställning för 99% av högsta moment) är samma för E85 och bensin.
Att E85 sen har 104 oktan betyder naturligtvis att man kan öka förtändningen/kompressionen om man vill, utan risk för knackning/spikning.

Vid korrekt blandningsförhållande (stökiometriskt eller däromkring) blir förbränningstempen LÄGRE med E85 än med bensin. Om man däremot bara tankar en bensinare med E85 så magras motorn ut med ca 25-30%, det kan ju var och en räkna ut vad det innebär.:eek:


Att en Turbo till en 4T kostar från 30 000 och uppåt vet jag, men vad väger en turboinstallation:laugh:

//
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Map tänd inställning, MBT (inställning för 99% av högsta moment) är samma för E85 och bensin.
//
Intressant , du menar att om man inte har spikningar med optimal tändning med bensin så ska etanolen ha samma?
Har du nån bra källa på det, kul att läsa lite mer.

Att en Turbo till en 4T kostar från 30 000 och uppåt vet jag, men vad väger en turboinstallation:laugh:

//
"WEIGHT DIFFERENTIAL
Because the stock canister is removed and the included exhaust is reinstalled, there is very little weight gain, only 6-8 lbs on the units. "

3-4kg
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Map tänd inställning, MBT (inställning för 99% av högsta moment) är samma för E85 och bensin.
Att E85 sen har 104 oktan betyder naturligtvis att man kan öka förtändningen/kompressionen om man vill, utan risk för knackning/spikning.

Vid korrekt blandningsförhållande (stökiometriskt eller däromkring) blir förbränningstempen LÄGRE med E85 än med bensin. Om man däremot bara tankar en bensinare med E85 så magras motorn ut med ca 25-30%, det kan ju var och en räkna ut vad det innebär.:eek:


//
hm, om man kan öka förtändningen så ökar också effekten. att optimal tändning (som jag antar att du menar med "map tänd inställning") skulle vara samma för etanol som bensin tycker jag är fel. optimal tändpunkt varierar beroende på om du har 95 eller 98 oktan i tanken. med etanol kan man lägga på x antal grader extra förtändning mot 98 oktan.
mer förtändning = mer effekt. förutsatt att man har rätt blandningsförhållande. som för etanol är betydligt fetare än för 98 octan. ca 30% som du själv sa.
 
S

StoxResearch

Det hela är inte så enkelt som man kan tro...

Det man vill göra är att i alla lägen kunna hålla MBT inställning på tändningen... MBT är den tändinställning (vid ett fixt varvtal och gaspådrag, samt lite annat tex temp) där man erhåller högsta möjliga vridmoment (och därmed även den högsta effekten) med minsta möjliga förtändning...

Varför det? Jo, i praktiken så har man ett område (i vevaxelgrader) på tändningen där man i princip har samma vridmoment och man väljer då den tändinställningen som är minst riskabel och belastar motorn minst... Man sätter helt enkelt tändningen så sent som möjligt...

Problemet är att göra detta är inte så enkelt i praktiken... Man vill samtidigt (oftast) ha en snål bestyckning (2T), samt att man vill ha en hög kompression... Allt för att få en låg bränsleförbrukning och låga utsläpp... Man tvingas att kompromissa... I verkligheten innebär detta att man sällan kan ställa in tändningen för MBT vid alla varvtal och gaspådrag då spikningarna kommer som ett brev på posten (med ett givet bränsle)... Man har helt enkelt för hög kompression för att det ska fungera vid alla förhållanden...

Hur gör man för att lösa detta? Jo, man tillåter en fetare bränsleblandning och/eller backar på tändningen... Inget av det är bra, men som sagt en kompromiss... Det är pga detta man i regel får mer effekt när man höjer tändningen på en snöskoter, det är inte MBT från början... Värt att notera är att om man har allt för tidig tändning då vänder det och man TAPPAR effekt... Hamnar man där då är man i livsfarligt land...

Jag inbillar mig att tex 2T utombordare körs betydligt snålare än tex snöskotrar... De har helt enkelt en sådan låg effekt och är betydligt mer förlåtande, ungefär som folk tror om 4T, :) Utombordare ligger förmodligen betydligt närmare MBT över hela registret, samtidigt som de går snålt... Det finns inga alternativ, varken lagstiftning eller användare accepterar höga utsläpp och hög förbrukning... Dessutom vill ju folk att de ska vara outslitliga också...

Men för att återgå till Etanol och 2T... Jag kan inte förstå hur MBT kan vara oberoende av bränsle? Det känns inte vettigt för mig... Under vilka förhållanden, med eller utan komphöjning? Jag skulle gärna vilja ha en bra källa om Etanol och vad som skiljer sig från tex Bensin...
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Har du nån bra källa på det, kul att läsa lite mer."

Sök på mbt och e85 på nätet, mycket att läsa. Dock bara om 4t av det jag hittat.
Jag har själv konverterat min bil, och har program att skriva om innehållet i motorstyrenheten. Det jag kan se efter att ha provat, så verkar der rimligt att e85 och bensin har samma MBT.
När det gäller t2, så har jag ärligt talat ingen aning, finns inget att läsa i ämnet.
Förbränningskemin är dock densamma e85 i 2t/4t, så det är rimligt att anta att det går att dra slutsatser från 4t till 2t.


"hm, om man kan öka förtändningen så ökar också effekten. "

Fel, åtmindstonde ingen automatik i antagandet.
Det existerar en optimal tändtidpunkt för varje belastningsförhållande och varvtal, temperatur blandningsförhållande osv osv......
Att öka förtändningen bortom det optimala SÄNKER momemntet/effekten.
Om tändningen redan från fabrik är optimal (MBT) då förlorar man på att ändra tändinställningen.
Det som kan hända är att det tillgängliga bränslet (bensin 95/98 okt) har för låg knackningsbeständighet för att kunna köra motorn på MBT. I ett sådant fall ger E85 möjlighet att öka förtändningen till MBT.
E85 ger därmed högre effekt, utöver de 5% på låg och mellan varv som bränslebytet i sig ger.


"optimal tändpunkt varierar beroende på om du har 95 eller 98 oktan i tanken"

I teorin sant, men i praktiken inte mätbart.
Att 98 okt ger bättre förutsättningar att nå MBT är en annan sak.
Det är en ofta spridd missuppfattning (på nätet) att högoktanig bensin brinner långsammare än bensin med lägre oktantal, och att det är det som gör att högoktanig bensin inte knackar/spikar lika lätt.
 
S

StoxResearch

Skotte:
HA! Jag vann, :p Mycket bra det du skrev med... Hade jag tvingats gå på toa hade du vunnit, :)

Jag glömde det som du nämnde, att ifall man ändrar någon av de andra parametrarna så ändras även förbränningshastigheten och därmed MBT... Jag tänker här främst på bestyckningen... Viktigt att tänka på...

Motorer är kul... Och gör man fel så kostar det pengar... På 2T kommer ju lätt en kolv ut i smält skick som alla vet, :)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
14 litersmotor som varvar över 5000!

Vi som gillar 2t bör snacka med små bokstäver map avgaser......


//
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sorry,
jag misstog dom mattsvarta telefonstolparna som dom stoppat i avgasroren för rök.

//
 
S

StoxResearch

2stroke:
Varför vi kom in på Etanol (samt andra Alkoholer) här är för att bla jag tror att 2T gagnas mer av detta bränsle än 4T... Så även detta kan vridas till en 2T fördel, :)

Men jag håller med dig, vi håller oss till den andra tråden vad gäller Alkoholer...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kolla här hur fantastiskt coolt det är med 2T Diesel också...

Traktorn på filmen har en Lastbils/Traktor/Industri motor! En Detroit Diesel... Och kolla vilken gasrespons, ca 1:20 in i filmsnutten... Så där fränt är 2T, :)

http://www.youtube.com/watch?v=S-lRXRLWVRg
2-t diesel (motkolv) fanns i svenska armens stridsvagnar av typ Strv 103 (stridsvagn S ) mellan 1968 och 1996 (Detroit diesel)

Den stora fördelen med denna vagn (förutom att det var enda kända stridsvagnen i världen som sköt längre än vad den gick) :laugh: var att det behövdes inget närskydd i form av tex rök, detta skötte detroitdieseln om med bravur:laugh: