Hej på er skoternördar!
Har läst igenom hela tråden nu och kan inte annat än förundras över att det finns så många konservativa, angående 2t.
Man måste på något sätt kunna ta emot det nya som gynnar våran hobby och där tycker jag att 4t är det största som hänt på sistone. Men vi har väntat länge, för länge enligt mig, varför skall vi få vänta så länge med nya innovationer på skotersidan? Ta tex. bränsleinsprutning på skotersidan. På bilar slog det igenom i mitten av åttiotalet, efter 10 år satt det på alla bilar, pga. av skärpta avgaskrav. Men hur gick det då på skotersidan? Jo, Polaris och AC provade redan i början på nittiotalet med insprutning, men de lyckades inte riktigt då det inte alltid ville funka i kylan också var man ju tvungen att ha ett fräscht batteri vilket inte alla förstod? Så det gick i stöpet vilket jag tycker var lite synd. Detta pga. att rekreationsidan inte hadde/har sådana miljökrav på sig, vilket jag tycker är synd då det gangnar alla. I slutet av nittiotalet tog åter AC upp det här med bränsleinsprutning och det blev allmänt accepterat, mycke pga. det nu inte behövdes något batteri och så var det stabilare helt enkelt!
Som ni märker är jag en person som gillar snöskotrar och teknik, men även att vara i naturen utan motorer, så det här är inte svart eller vitt för mig utan jag måste kompromissa som ni förrstår!
Det var någon i inlägget som rent förkastade 4t och hoppades på att denna typ av teknik skulle försvinna från sportmaskinerna, dröm, dröm kan jag ju bara säga. Kanske kommer de mest extrema tävlingsmaskinerna ha kvar 2t ett tag till, men när fler och fler börjar inse fördelarna med 4t så kommer denna teknik att dominera. Jag säger därmed inte att 4t är det bästa som finns, men i dagsläget är det den bästa, skulle gärna se en utveckling av wankelmotorn
Varför finns det bara en utombordstillverkare som förespråkar 2T då resten av fältet väljer en annan väg? Nu är jag lite stygg mot BRP.....är det inte dom som bygger/byggde Dash 8-400? Kunde inte hålla mig:hahaha:
Tänkte försöka göra en lista över fördelarna med 4t vs. 2t. Ni får gärna kommentera, ifrågasätta, lägga til!
# Bättre driftsäkerhet gentemot 2t. Vem vill skruva efter leden, eller dra hem skotern vilket är vanligt med 2t. ialla fall om maskinen har några år på nacken.
# Jämnare och stabilare gång, går bättre att trimma då den inte är så känslig för felaktig bränsle- luftblandning. Turbo verkar ju bevisserligen funka bra på denna typ av motor.
# Lägre driftskostnad då denna motortyp i nästan alla fall drar mindre bränsle. samt inte förbränner någon olja som 2t.
# Miljövänligare.
# Hållbarare då 4t bla. har ett trycksmörjsystem till bla. vevaxellager.
# Bättre vridmoment på låga varvtal.
# Kräver inget motstånd i avgassystemet vilket gör att man kan välja ett enkelt avgassystem till 4t.
# Har en tystare gång som inte irriterar omgivningen lika mycket som en 2t.
# Man slipper den sk. "2t lukten" i kläderna också är det ju bättre för dom där bak i pulkan om man drar en sådan.
Jag eller ni kanske kommer på något mer!
Obs jag är inte med i Miljöpartiet eller Greenpeace
Mvh Ola Olofsson