426H:
Don't tell me. Jag är på väg bort från TRA, orkar inte mer,
Jag tycker att remmar ska hålla iaf 100mil, dit är det långt. Ifall det är -10 grader eller nåt då håller de ganska länge, men så fort våren börjar närma sig... Nu har ju XP800an i ärlighetens namn inte variatorerna linjerade heller, iaf inte -08orna, men jag är övertygad om att det blir högljudda "Kaboom!" iaf trots att man fixar det. Jag tror att TRAn kyls för dåligt pga sin "cylinderdesign", that's it. Jag ska byta till Polaris P85. Ifall det kommer att fungera bättre vet jag inte, men jag vet vad jag inte får att fungera iaf. Måste nog tillägga att min maskin har väl en 190-200hp iaf, det gör det hela inte lättare precis.
Ifall de fått remmarna att hålla på 1200an klassar jag det som ett mirakel. En förklaring kan vara att de har mindre effekt (men inte så mycket mindre). Jag har min egen teori att om man går över ca 120hp med TRA så håller inte remmarna för vilken körning som helst längre. Långa fullgasrepor i sakta mak i djup snö är döden! Men till saken hör att man behöver inte köra mycket annorlunda för att remmarna ska hålla. Man får korta ner fullgasreporna (10s kanske) och köra lite lugnare sedan för att låta det kylas. Kanske man kör annorlunda med XR1200an (pga egenskaperna) så remmarna håller? Vad säger du?
Ifall någon har nåt att tillägga vad gäller TRA och livslängd på remmarna så är jag väldigt intresserad av att höra.
Vad gäller avsaknaden av vibrationer på 1200n så är jag övertygad av att det är balansaxelns (balansvikternas?) förtjänst.
2stroke:
Jag räknade ingenting, drog bara till med att Yamaha gjorde lysande tripplar. Det är det nog ingen som säger något emot,
Bra att du fyller på med fler. Jag håller förresten med om att RV motorerna är lysande. Sa jag att det är antingen Rotary Valve eller inget alls som gäller för mig,
De andra exemplena du ger håller nog de flesta med om också; Suzukis 600 trippel tål ju +10k rpm utan bekymmer. Big Block Arctic twinnarna har ju folk kört omkring med hypertrimmade och/eller med BB kit i bergen år efter år utan att göra nåt annat än tanka.
Personligen så tycker jag det börjar framstå som att av dagens motorer så är det Arctic som har överhanden vad gäller jämnhet och hållbarhet. Sedan 2004 verkar det knappt ha varit några problem alls med dem. Men det är mina egna iakttagelser bara. Jag är dödlig, så nån får gärna slå mig på käften ifall det är fel,
bakkman:
Tillverkningskostnaden stoppar 180hp 4cyl 1000ccm 4T, det är jag rätt övertygad om.
2T vevar som de är gjorda behöver inte vara dåliga med nödvändighet. De går ju att göra nästan hur hård presspassning som helst, en dimensioneringsfråga. I praktiken har ju vissa vevar faktiskt haft problem, men långt ifrån alla. Dessutom undrar jag personligen vad som händer ifall man har en hel vev, man kör 2T som skär en gång i veckan, och variatorn driver på. Jag tror att veven sedan ser ut som en korkskruv som med fördel kan hängas i granen som julpynt,