Tvåtaktsmotorn är framtiden!

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Max_K:
Det är tyvärr det där som händer när man försöker ta ut effekt ur en 4T så att man ens närmar sig 2T. Antingen är det gubbmotorer, eller så får man mecka sig till fördärvet. Det hela går helt enkelt inte ihop.
Du vet mycket väl att man inte ska jämföra rena tävlingsmotorer som ska gå i grus och damm, med de som sitter i skotrar och landsvägs mc!
En 2t cross har snarlika service intervaller.
 
S

StoxResearch

bakkman:
Jadå. Varför är de inte i skotrar då? :p Och 180 literhästar från 1000ccm 4cyl är då verkligen inte bra, men bättre än det som finns idag. Jag blir faktiskt förvånad om inte 4cyl 4T snart är borta från snöskotrar.

FOX rider:
Tydligen går det inte att jämföra samma vecka hur man än vrider och vänder på det, eftersom 2T fasas in i MX igen. Ja, 4T håller på att döda sporten, så nåt måste göras.
 
4

426H

Problemet med 2T inom snöskoterapplikationer just ju är livslängd/serviceintevaller som jag ser det. Kan någon bygga en 150 hk 2T som i 3 fall av 4 går 1000 mil med enbart årlig service utan haveri så köper jag en sådan. Tyvärr finns inga sådana motorer just nu vad jag vet i alla fall.
 
S

StoxResearch

426H:
Suzuki 800 och Rotax 800R klarar nog det allt som oftast. Det är ytterst sällan man hör talas om haverier på dessa. Vad gäller Polaris 800 verkar det bero på ifall man har ett exemplar som dör av magert mellanregister eller ej. Hursomhelst verkar de gå fetare här, och det är inte på långa vägar samma problem som på andra sidan Atlanten. Vi har inga löjliga avgaskrav här, precis som det ska vara.

Jag gissar att du har brottats omkring duktigt i djup- och vårsnön med 1200an. Rena fröjden att gräva fram den va? Eller har du av skräck hållt dig till lederna, :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Problemet med 2T inom snöskoterapplikationer just ju är livslängd/serviceintevaller som jag ser det. Kan någon bygga en 150 hk 2T som i 3 fall av 4 går 1000 mil med enbart årlig service utan haveri så köper jag en sådan. Tyvärr finns inga sådana motorer just nu vad jag vet i alla fall.
800R? Det tar jag som ett tidigt 1 Maj skämt från dig Stox.

Närmaste skulle väl ha varit Yammas tripplar, men de kom ej upp i 150hk.

Men iom att de ej tillverkas längre så hittar du ingen 2T.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Inget Majskämt om man undantar 2007orna, :) Men jag vet då verkligen inte hur många som rasar egentligen, precis lika lite som de flesta andra. Jag tror inte ens man behöver försöka få ut såna siffror från tillverkarna själva, :p Det enda man kan gå efter är internet och lokalt snack.

Jo, du har rätt. Det är synd att Yamaha slutade med sina 2T tripplar. Att förena hög effekt med lång hållbarhet undrar jag ifall någon annan lyckats med lika bra som de.
 
4

426H

426H:
Suzuki 800 och Rotax 800R klarar nog det allt som oftast. Det är ytterst sällan man hör talas om haverier på dessa.

Jag gissar att du har brottats omkring duktigt i djup- och vårsnön med 1200an. Rena fröjden att gräva fram den va? Eller har du av skräck hållt dig till lederna, :)
LOL, i påskas höll jag mig mest på lederna. Så fort man vågade sig utanför så kändes det som om man hjälplöst försökte simma med 50 kg bly på ryggen. :laugh:
 
S

StoxResearch

426H:
Du är nog inte ensam om den erfarenheten. Det fanns dagar när jag inte heller körde utanför lederna desto mer. Men det var inte av skräck för köra fast, utan att sluka fler remmar än någon tror är möjligt, :p Sen var det ju inte omöjligt att köra fast heller, man utmanade ju inte ödet precis.
 
4

426H

426H:
Du är nog inte ensam om den erfarenheten. Det fanns dagar när jag inte heller körde utanför lederna desto mer. Men det var inte av skräck för köra fast, utan att sluka fler remmar än någon tror är möjligt, :p Sen var det ju inte omöjligt att köra fast heller, man utmanade ju inte ödet precis.
Det är verkligen trist att BRP inte lyckats lösa remproblemen till 2009 på varken XP eller Lynx REX. Var faktiskt huvudorsaken till att jag köpte XR i stället för XP 800 i år. Hoppas verkligen dom fixar det till nästa år. För övrigt är mina erfarenheter av XR (jämfört med rotax PT800):
+Mycket mindre vibrationer (pga 3-cyl?)
+Lättare gas (inga förgasartrottlar att hissa)
+Förhoppningsvis längre livlslängd (återstår att se)

-vikten i fronten (kan balanseras genom att vinkla bak höjjaren och stå lite lägre bak)
-Högre bensinförbrukning (har aldrig kört under 2L/mil med 1200;an, 800PT-06 drog 1.6 L/mil vid ledkörning. Vid hård lössnökörning drar dock 1200:an lite mindre jämfört med 800PT-06)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2T

Det är synd att Yamaha slutade med sina 2T tripplar.
Att förena hög effekt med lång hållbarhet undrar jag ifall någon annan lyckats med lika bra som de.
Vad du eller andra räknar som "HÖG" effekt/cc vet jag inte !!
men mina erfarenheter säger mig att bland de bättre 2T motorer
som var/är hållbara räknar då jag....

Några exempel :

* # 1. ROTAX alla "RV" motorer.
Prova ni andra att trimma och räkna på effekt /cc så ser ni att de är mycket svårslagna fortfarande !
Dessutom med svårslagen hållbarhet.
( :aetsch: * ROTAX Rules * :aetsch: )

* Suzuki's Baby Triple motor på 600 cc.
Tålde hysteriskt mycket varvtal utan att gå i bitar och mycket mycket sällan rent mekaniska problem.
Dess största bekymmer var nog läckande vattenpump, men det kan man ju leva med.
Minst lika bra som Yamaha's tripplar enligt mig.

* Suzuki's äldre 800 & 900 TWIN motorer
Dessa är de enda Big Block Twinnar som håller trimmning i den högre skolan.



.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
-Högre bensinförbrukning (har aldrig kört under 2L/mil med 1200;an, 800PT-06 drog 1.6 L/mil vid ledkörning. Vid hård lössnökörning drar dock 1200:an lite mindre jämfört med 800PT-06)
Om jag för ett ögonblick får dra denna tråd lite åt offtopic-hållet, så vill jag säga att jag blev lite förvånad nu. Min tog 1.83 dom första 12 milen från ny. Trodde tankmätaren var trasig... Och eftersom jag har tålamod som en spinkig snögubbe i öknen, så har jag inte sparat på krutet under inkörningen.

Om jag jämför den med min gamla REV800 -04, så tar 1200:an hälften så mycket soppa, ganska exakt...

Men en sak är ju säker. Vikten på fyrtaktarna är ett handikapp. Med lill-800 rev'en kunde man bryta, bända, lägga, böja - ja, vad som helst, utan att ens bli trött i armarna. XR'en är inte riktigt lika lätthanterad... :bawling:

Undrar hur man övertalar frugan så man får ha både en kort XP 800 och Renegade XR 1200'an? :hmmmm2::D
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
bakkman:
Jadå. Varför är de inte i skotrar då? :p Och 180 literhästar från 1000ccm 4cyl är då verkligen inte bra, men bättre än det som finns idag. Jag blir faktiskt förvånad om inte 4cyl 4T snart är borta från snöskotrar.
Tjaa varför, det kan vi bara spekulera i. Kanske samma anledning varför 2T-vevar är gjord i papier mache alternativt sockervadd? Marknaden/kunder kräver inte bättre och köper ändå...
 
S

StoxResearch

426H:
Don't tell me. Jag är på väg bort från TRA, orkar inte mer, :( Jag tycker att remmar ska hålla iaf 100mil, dit är det långt. Ifall det är -10 grader eller nåt då håller de ganska länge, men så fort våren börjar närma sig... Nu har ju XP800an i ärlighetens namn inte variatorerna linjerade heller, iaf inte -08orna, men jag är övertygad om att det blir högljudda "Kaboom!" iaf trots att man fixar det. Jag tror att TRAn kyls för dåligt pga sin "cylinderdesign", that's it. Jag ska byta till Polaris P85. Ifall det kommer att fungera bättre vet jag inte, men jag vet vad jag inte får att fungera iaf. Måste nog tillägga att min maskin har väl en 190-200hp iaf, det gör det hela inte lättare precis.

Ifall de fått remmarna att hålla på 1200an klassar jag det som ett mirakel. En förklaring kan vara att de har mindre effekt (men inte så mycket mindre). Jag har min egen teori att om man går över ca 120hp med TRA så håller inte remmarna för vilken körning som helst längre. Långa fullgasrepor i sakta mak i djup snö är döden! Men till saken hör att man behöver inte köra mycket annorlunda för att remmarna ska hålla. Man får korta ner fullgasreporna (10s kanske) och köra lite lugnare sedan för att låta det kylas. Kanske man kör annorlunda med XR1200an (pga egenskaperna) så remmarna håller? Vad säger du?

Ifall någon har nåt att tillägga vad gäller TRA och livslängd på remmarna så är jag väldigt intresserad av att höra.

Vad gäller avsaknaden av vibrationer på 1200n så är jag övertygad av att det är balansaxelns (balansvikternas?) förtjänst.

2stroke:
Jag räknade ingenting, drog bara till med att Yamaha gjorde lysande tripplar. Det är det nog ingen som säger något emot, :) Bra att du fyller på med fler. Jag håller förresten med om att RV motorerna är lysande. Sa jag att det är antingen Rotary Valve eller inget alls som gäller för mig, :p De andra exemplena du ger håller nog de flesta med om också; Suzukis 600 trippel tål ju +10k rpm utan bekymmer. Big Block Arctic twinnarna har ju folk kört omkring med hypertrimmade och/eller med BB kit i bergen år efter år utan att göra nåt annat än tanka.

Personligen så tycker jag det börjar framstå som att av dagens motorer så är det Arctic som har överhanden vad gäller jämnhet och hållbarhet. Sedan 2004 verkar det knappt ha varit några problem alls med dem. Men det är mina egna iakttagelser bara. Jag är dödlig, så nån får gärna slå mig på käften ifall det är fel, :p

bakkman:
Tillverkningskostnaden stoppar 180hp 4cyl 1000ccm 4T, det är jag rätt övertygad om.

2T vevar som de är gjorda behöver inte vara dåliga med nödvändighet. De går ju att göra nästan hur hård presspassning som helst, en dimensioneringsfråga. I praktiken har ju vissa vevar faktiskt haft problem, men långt ifrån alla. Dessutom undrar jag personligen vad som händer ifall man har en hel vev, man kör 2T som skär en gång i veckan, och variatorn driver på. Jag tror att veven sedan ser ut som en korkskruv som med fördel kan hängas i granen som julpynt, :p
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
426H:
Personligen så tycker jag det börjar framstå som att av dagens motorer så är det Arctic som har överhanden vad gäller jämnhet och hållbarhet. Sedan 2004 verkar det knappt ha varit några problem alls med dem.
jag hörde om en firma som hyrde 52 skotrar till en kick off eller vad det nu var.
13st var arctic cat, 11 skotrar strejkade och alla var kissar.
fast jag måste erkänna att jag inte vet om det var motor eller elfel på dom och jag vet inte vilka modeller/motorer det var,
jag hörde bara att dom fick bogseras.
 
S

StoxResearch

bonde456:
Elfel är tråkigt men förlåtligt, :p Betydligt värre med mekaniska haverier, kabom!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag hörde om en firma som hyrde 52 skotrar till en kick off eller vad det nu var.
13st var arctic cat, 11 skotrar strejkade och alla var kissar.
fast jag måste erkänna att jag inte vet om det var motor eller elfel på dom och jag vet inte vilka modeller/motorer det var,
jag hörde bara att dom fick bogseras.
haha, "hörde"
dedär lät som en riktig bastuskröna faktiskt... :eviltongue:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
180 hk 4cyl 4t är ju inte stoppade av tillverkningskostnaderna eftersom de redan säljs över disk i många exemplar. Bara att lyfta ned i skotern och de behöver inte ens bära sina egna utvecklingskostnader (visst vet du väl om att det är utvecklingskostnaderna som är den större delen av motorns totalkostnad?). Eftersom tvåtaktare i den klassen inte har några alternativa applikationer måste de bära sina egna kostnader fullt ut i snöskotern. Dvs de blir då betydligt dyrare.

Nu kan man anföra att tvåtaktsmotorer är en mycket billigare teknologi, men det gäller inte DI och liknande försök att klara de enklaste miljökraven. Så fort det blir högre utsläppskrav är tvåtaktarna borta, om de då ens finns kvar pga utvecklingskostnaderna.

Om nu vikteffekt kontra kostnad är viktigt så finns det inget lika billigt och tillförlitligt sätt att uppnå detta som med en 4t med turbo. Idag en mycket utprovad teknologi med hållbarhet under alla förhållanden som motsvarar en icke överladdad fyrtaktare.

Och det är därför fler och fler går över till dessa motorer, nu senast Arctic och BRP.