Tävla med mod skoter ens möjligt?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är jag bara blind men jag ser inte alls vart jag skrivit det där i den här tråden? :O

Dock känner jag igen texten och kontrar med att märka ut "?"-tecknet i slutet av meningen vilket menar på att meningen är en fråga och inte ett utalande.

Hursomhelst får man ju se hur det blir med det hela, brukar anordnas en backtävling i björklidens ena skidbacke, hade varit intressant att prova på.
Jag måste vara blind oxå för jag såg inget inlägg av Scaleos tidigare heller? Hur som som helst en XCR 800 motor då är väl inte så illa?

R

Robin

Jag måste vara blind oxå för jag såg inget inlägg av Scaleos tidigare heller? Hur som som helst en XCR 800 motor då är väl inte så illa?
Ne det är inte helt fel, men därav ingen som säljer en i Sverige:argh:

Blir det en trippel så blir det något åt ultra 680 hållet då dem inte heller är helt fel.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
440 tog man bort som klass för att man slutade tillverka motorer under 500 cc.
Detta för att man ska kunna följa miljökraven som ställs i USA.
Störst går först........
Riktigt så kan det ju inte vara, eftersom 340 fortfarande tillverkas!

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Tävla med mod skoter ens möjligt?

Tycker dom borde skapa någon Junior klass. typ 16-20 eller något sånt.
Skulle locka flertal att börja tävla då skulle jag tippa, för hur många 16åringar åker runt på 550fläkt? inte många.
Känner inte en enda som kör fläktkylt över 16år..

600 Open junior?

För känns inte som man vill ut å fajtas med de stora pojkarna, sen bara för man inte ha skoter så kan man ju inte tävla i någon annan klass.

Men men. Thats life

jag vet då många som är över 16 som åker på det, men kanske för att man tävlar mot alla sånna så vet man många :p haha men inte vet jag.

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Nu kommer ett till sånt där mastodont inlägg igen........ sorry.....

Polaris-Jimmy: menar att man fortfarande tillverkar 340cc motorer. Ja och nej. Polaris har en uthyrningsmaskin 340 Transport.
Detta är dock en modell som troligen tillverkats i mycket stor upplaga 2007 och därför finns kvar som 2008 års modell. Men den nytillverkas inte.

Borge: Menar att REV -08 har en 440 cc modell.
Jag misstänker att Borge har tittat lite fel på årsmodellerna. REV finns inte som 2008 årsmodell. Dom döpte om den till XP. Men man kanske kallar den REV fortfarande, (jag vet inte)
XP finns endast som 600 och uppåt.

Tävlingsklass:
Robin och PolarisIQ hade lite funderingar i tävlingsklasser. 600 open Junior och Open Mod.
Det finns en klass som passar in. PRO OPEN. Här får man köra med vilken skoter och trimningsgrad som helst. FÖRUTSATT att man har max 600cc.

Att sedan göra en klass OPEN Junior. Är nog lite "overkill".
Det finns idag klasser för samtliga 16-20 åringar. Från Fläkt 600 via (pro)Stock 600 till (pro)Open 600 och i Backe finns även Racing 1000.

Fläkt 600: Den klassen är faktiskt en riktigt rolig klass att tävla i.
Som gröngöling ute på tävlingsbanan så är 600 fläkt en snabb skoter.
JAG GARANTERAR. Det finns ingen. OCH JAG MENAR INGEN bana eller nybörjare som kan hålla stump ett helt varv på någon skotercrossbana i hela världen.
Skotern går för fort och då får ni ha vuxit upp med en skoter i ändalykten, det spelar ingen roll. 5000 mil på skoter i terrängen kan inte jämföras med 1250 meter på en skotercross bana med fasttejpat gashandtag.
Inte ens på en 340 från 1982.

MEN för er tävlingssugna ungdomar. Samt Konan som tyckte att det var synd att SnoX lagt ner.

www.snox.se

Kolla in den sidan. Dom lever och ska köra en backtävling och har dessutom hittat på en klass till i backe.
Sport Stock.
Där ska inga etablerade tävlingsförare få anmäla sig.
Man ska ha en original skoter. (Robin du platsar inte, sorry) Oavsett cc så får man ställa upp mot andra helt gröna skoterförare.
Så sluta snacka i kompisgänget om VEM som är bäst och snabbast och coolast.
Anmäl er och gör upp om saken.

LYCKA TILL :rock:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo men det är just att då för att börja tävla måste man köpa ny maskin.
även om man bara vill testa på några gånger. Känns ju onödigt att punga upp med 10tals tusen kr bara för att testa om det är något fören en.

Därför tycker jag det borde kanske finnas en klass för gröningar. (utan fläkt)
För många skoter kåta 16-17 åringar sattsar inte sina pengar på en fläktis.

Om nu inte Open junior skulle funka, så kanske en klass för första års åkare.
Som sedan efter kört 1ses må välja vilken klass dom vill satsa på eller helt enkelt bara sluta. för kan säga att det känns inte lätt att börja tävla!

//Rasmus

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Nu kommer ett till sånt där mastodont inlägg igen........ sorry.....

Polaris-Jimmy: menar att man fortfarande tillverkar 340cc motorer. Ja och nej. Polaris har en uthyrningsmaskin 340 Transport.
Detta är dock en modell som troligen tillverkats i mycket stor upplaga 2007 och därför finns kvar som 2008 års modell. Men den nytillverkas inte.

Borge: Menar att REV -08 har en 440 cc modell.
Jag misstänker att Borge har tittat lite fel på årsmodellerna. REV finns inte som 2008 årsmodell. Dom döpte om den till XP. Men man kanske kallar den REV fortfarande, (jag vet inte)
XP finns endast som 600 och uppåt.

Tävlingsklass:
Robin och PolarisIQ hade lite funderingar i tävlingsklasser. 600 open Junior och Open Mod.
Det finns en klass som passar in. PRO OPEN. Här får man köra med vilken skoter och trimningsgrad som helst. FÖRUTSATT att man har max 600cc.

Att sedan göra en klass OPEN Junior. Är nog lite "overkill".
Det finns idag klasser för samtliga 16-20 åringar. Från Fläkt 600 via (pro)Stock 600 till (pro)Open 600 och i Backe finns även Racing 1000.

Fläkt 600: Den klassen är faktiskt en riktigt rolig klass att tävla i.
Som gröngöling ute på tävlingsbanan så är 600 fläkt en snabb skoter.
JAG GARANTERAR. Det finns ingen. OCH JAG MENAR INGEN bana eller nybörjare som kan hålla stump ett helt varv på någon skotercrossbana i hela världen.
Skotern går för fort och då får ni ha vuxit upp med en skoter i ändalykten, det spelar ingen roll. 5000 mil på skoter i terrängen kan inte jämföras med 1250 meter på en skotercross bana med fasttejpat gashandtag.
Inte ens på en 340 från 1982.

MEN för er tävlingssugna ungdomar. Samt Konan som tyckte att det var synd att SnoX lagt ner.

www.snox.se

Kolla in den sidan. Dom lever och ska köra en backtävling och har dessutom hittat på en klass till i backe.
Sport Stock.
Där ska inga etablerade tävlingsförare få anmäla sig.
Man ska ha en original skoter. (Robin du platsar inte, sorry) Oavsett cc så får man ställa upp mot andra helt gröna skoterförare.
Så sluta snacka i kompisgänget om VEM som är bäst och snabbast och coolast.
Anmäl er och gör upp om saken.

LYCKA TILL :rock:
Rev finns visst 08a? vissa modeller, de värre är uppbyggda med xp chassit och heter xp, finns olika xp, racemodellen är xp 600 rs

30 jan 2008
16
0
1
Till er som är intresserade av skoterfolkrace så går det en tävling i svenstavik den 23 februari. tävlingen körs enligt svemo reglemente utan anbud på skotrarna. kolla gärna in www.skoterfolkrace.se för mer info, hur tuft som helst.......

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Jo men det är just att då för att börja tävla måste man köpa ny maskin.
även om man bara vill testa på några gånger. Känns ju onödigt att punga upp med 10tals tusen kr bara för att testa om det är något fören en.

Därför tycker jag det borde kanske finnas en klass för gröningar. (utan fläkt)
För många skoter kåta 16-17 åringar sattsar inte sina pengar på en fläktis.

Om nu inte Open junior skulle funka, så kanske en klass för första års åkare.
Som sedan efter kört 1ses må välja vilken klass dom vill satsa på eller helt enkelt bara sluta. för kan säga att det känns inte lätt att börja tävla!

//Rasmus

Kolla www.snox.se dom ska köra en Hill X serie.
Med en klass som garanterat passar dig och ALLA andra "Gröngöringar"
Sport Stock. En standard skoter, oavsett motorstorlek. 440 cc tvåtakt mot RX1 Fyrtakt. Med förare som aldrig haft tävlingslicens.

Så som jag förstått det hela. Så kan man inte vinna denna klass två år i rad. För det andra året så har man ju haft tävlingslicens.

Detta måste vara en perfekt klass till er nybörjare. MEN ni måste bygga om skotern IGEN. Så den blir original.