Hej!
ni som åker 800 powertek,
märker ni stor skillnad på att välja 98 eller v-power före 95 oktanig soppa? tycker min blir lite trött med 95!
Mvh Mxz 800
Faktum är att man får effekt minskning med högre oktan tal om inte övriga komponenter också är anpassade för detta...Är mycket piggare med 98 än 95, jag kör då på 98 även om det är några ören dyrare för det är det värt.
Jo det gör den faktiskt. Den har knacksensor och fyra tändkurvor inprogrammerade i ecm:n. När man startar börjar den alltid på en tändkurva anpassad till 98 oktan. Om du kör med sämre soppa så spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ger signal till ecm:n som i sin tur backar tändningen tills knackningarna upphör.isåfall ställer den upp tändningen alternativt sänker bestyckningen till motorn spikar och därefter "backar" till en säker nivå , moderna turbo bilar gör så (och laddar då mer på högre oktan) men jag ytterst tveksam att powerteken fungerar så ..
det här tvivlar jag ju starkt på, men visst kan det väl vara så ändåJo det gör den faktiskt. Den har knacksensor och fyra tändkurvor inprogrammerade i ecm:n. När man startar börjar den alltid på en tändkurva anpassad till 98 oktan. Om du kör med sämre soppa så spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ger signal till ecm:n som i sin tur backar tändningen tills knackningarna upphör.
Najs då fick man veta lite mer Har inte riktigt fattat det där med olika oktantal, exempelvis turboladdade motorer får ut mer effekt med E85, är det inte mindre energihalt vid lägre oktantal och hur tusan kan man då få ut mer effekt då?förhindra spikningarna isf, vara på säkra sidan. om du har en motor som din, inge elektroniskt som ändrar tändkurvan eller dylikt så får man inte ut mer effekt.
det skulle juh vara ifall motorn börjar detonera sönder totalt, då mår den nog inte bra men då skulle den nog detonera på 98 oktan också.
tex om du skulle tanka flygplans bränsle med en hög oktan halt så skulle inte motorn gå nå bättre, men imed att det är mer oktan så kan du porta som satan istället. men det vet du nog redan.
E85 har har inte 85 i oktantal utan ca 104. 85 betyder 85% etanol (15% bensin). Därför kan man ladda mer med turbon utan att riskera spikningar när man kör E85.Har inte riktigt fattat det där med olika oktantal, exempelvis turboladdade motorer får ut mer effekt med E85, är det inte mindre energihalt vid lägre oktantal och hur tusan kan man då få ut mer effekt då?